O societate care are 17 angajati si se preconizeaza a se angaja inca 3 persoane, iar ca domeniu de activitate, presteaza servicii externe in domeniul SSM si Resurse Umane. Salariatul care lucreaza pe departamentul de resurse umane are master - "Managementul firmelor de turism, comert, servicii", certificat de calificare pe Inspector resurse umane si 5 ani vechime in domeniu, certificat de calificare - formator. In acte figureaza ca "Sef serviciu resurse umane". Intrebare: Salariatul din speta (care presteaza serviciu extern resurse umane), poate fi trecut in acte ca Director resurse umane? Trebuie un anumit numar de angajati in firma pentru aceasta functie?
In organigrama este trecut - departamentul - serviciu extern resurse umane.
Dupa cum am spus in raspunsul anterior, numai in cazul autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala este prevazut in Legea 188/1999
, cu modificarile si completarile ulterioare, un numar minim de angajati necesar pentru infiintarea unui serviciu, birou, directii. In aceasta situatie apreciez ca persoanele care coordoneaza activitatea respectivelor structuri functionale vor putea fi incadrati in ocupatiile din COR ce au denumirea data de structura functionala din care fac parte, infiintata la nivelul unitatii, ca de exemplu, sef birou, sef serviciu, sef departament.
In cadrul firmelor private, angajatorul are dreptul sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii in temeiul art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul muncii, republicat, iar structura organizatorica a unei societati comerciale din domeniul privat este aprobata exclusiv de conducerea acesteia, asa incat organul de conducere poate decide structura functionala a unitatii, numarul departamentelor functionale, impartirea acestora in structuri mai mici, denumirea lor, numarul posturilor din cadrul fiecarei structuri functionale, precum si natura posturilor care compun aceste structuri.
Astfel, consideram ca angajatorul va decide, in functie de optiunile din COR, functiile de conducere pentru coordonarea si controlul salariatilor din cadrul fiecarui departament.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Portal Codul Muncii
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
In ceea ce priveste ocupatia de director resurse umane, atata timp cat nu sunt prevazute prin acte normative cerinte speciale de studii si pe cale de consecinta existenta unei corelatii intre profilul studiilor absolvite si specificul ocupatiei ca in cazul inginerilor, al consilierilor juridici, economistilor, apreciem ca stabilirea studiilor necesare pentru ocuparea postului de director resurse umane se vor stabili de angajator in functie de atributiile postului.
Reamintim, totodata, ca in privinta serviciului extern de prevenire si protectie, acesta trebuie constituit in conformitate cu dispozitiile Legii 319/2006 si a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii în munca nr. 319/2006 aprobate prin 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Daca prin serviciul extern de resurse umane intelegeti prestarea serviciului de completare si transmitere a registrului general de evidenta a salariatilor, atunci mentionam ca in calitate de prestator de servicii de completarea si transmitere a registrului general de evidenta a salariatilor trebuie sa indepliniti conditiile impuse de HG 500/2011, cu modificarile si completarile ulterioare si OMMFPS 1918/2011 pentru aprobarea procedurii si actelor pe care angajatorii sunt obligati sa le prezinte la inspectoratul teritorial de munca pentru obtinerea parolei, precum si a procedurii privind transmiterea registrului general de evidenta a salariatilor (Revisal) in format electronic.