Sanatatea in munca: Urmarirea si efectuarea examenelor medicale profilactice

sanatatea in muncaexamene medicale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In cadrul companiei, pana in momentul de fata, eu ca si lucrator desemnat, ma ocupam de partea de programare si urmarire a efectuarii examenului de medicina muncii pentru toate fazele de catre toti angajatii.

Mai nou, in cadrul societatii avem departament de resurse umane si eu as vrea sa ma degrevez de aceasta sarcina.

Intrebare:

In aceste conditii va rog sa imi comunicati, in masura in care se poate, cine ar trebui sa se ocupe de aceasta sarcina intr-o companie, eu ca lucrator desemnat sau departamentul de resurse umane?

Raspuns: Angajatorii din orice domeniu de activitate, atat din sectorul public, cat si din sectorul privat, sunt obligati sa respecte reglementarile in vigoare privind supravegherea sanatatii lucratorilor. Ei sunt obligati, de asemenea, sa asigure fondurile si conditiile efectuarii tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sanatatii lucratorilor, acestia nefiind implicati in niciun fel in costurile aferente supravegherii medicale profilactice specifice riscurilor profesionale.

Potrivit art. 14 din HG nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, organizarea activitatilor de prevenire si protectie este realizata de catre angajator, in urmatoarele moduri:

a) prin asumarea de catre angajator, in conditiile art. 9 alin. (4) din Lege nr. 319/2006, a atributiilor pentru realizarea masurilor prevazute de lege;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor lucratori pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie;
c) prin infiintarea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire si protectie;
d) prin apelarea la servicii externe de prevenire si protectie.

In cazul societatii dvs., angajatorul a ales sa desemneze un lucrator pentru a se ocupa de activitatile de protectie si de activitatile de prevenire a riscurilor profesionale.

Printre activitatile de prevenire si protectie pe care trebuie sa le realizeze un lucrator desemnat, cu conditia ca acesta sa aiba capacitatea necesara si sa dispuna de mijloacele adecvate, se numara si urmatoarele:

•    identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina de munca, mijloace de munca/ echipamente de munca si mediul de munca pe locuri de munca/posturi de lucru;

•    propunerea atributiilor si raspunderilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului, cu aprobarea angajatorului;

•    evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare;

•    evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic.

Potrivit art. 13 alin (1) lit. d) din Legea nr. 319 a securitatii si sanatatii in munca, angajatorul este cel care are obligatia de a stabili pentru toti angajatii, deci si pentru lucratorul desemnat, prin fisa postului, atributiile si raspunderile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, corespunzator functiilor exercitate.

Prin urmare, angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze.

Angajatorul are obligatia sa angajeze numai persoane care, in urma examenului medical si, dupa caz, a testarii psihologice a aptitudinilor, corespund sarcinii de munca pe care urmeaza sa o execute si sa asigure controlul medical periodic si, dupa caz, controlul psihologic periodic, ulterior angajarii.

Examinarile medicale profilactice necesare pentru supravegherea sanatatii lucratorilor se efectueaza in baza fisei de identificare a factorilor de risc profesional, completata in mod obligatoriu la toate rubricile si semnata de catre angajator. In mod logic, in cazul in care evaluarea de risc este realizata de lucratorul desemnat, tot el va fi cel care va completa aceasta fisa de identificare a factorilor de risc profesional, si nu departamentul de resurse umane.

Puteti propune angajatorului ca de programarea si urmarirea efectuarii examenelor medicale profilactice sa se ocupe departamentul de resurse umane. Dar va puteti degreva doar de aceste doua activitati. Toate celelalte activitati ce tin de supravegherea sanatatii angajatilor, cum ar fi completarea fisei de identificare a riscurilor pentru fiecare angajat, evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare, evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic etc, va revin dvs., in calitate de lucrator desemnat.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
sanatatea in muncaexamene medicale

Data aparitiei: 15 August 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Sanatatea in munca: Urmarirea si efectuarea examenelor medicale profilactice Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]