Un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier, precum si o mina, un put de titei sau gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale, precum si locul in care continua sa se desfasoare o activitate cu activele si pasivele unei persoane juridice romane care intra intr-un proces de reorganizare prevazut la art. 27 indice 1.
In conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Codul fiscal , persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania au obligatia de a plati impozitul pe profit pentru profitul impozabil care este atribuibil sediului permanent.
Profitul impozabil se determina in conformitate cu regulile stabilite in cap. II al Titlului II din Codul fiscal , in urmatoarele conditii:
a) numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se includ in veniturile impozabile;
b) numai cheltuielile efectuate in scopul obtinerii acestor venituri se includ in cheltuielile deductibile.
Profitul impozabil al sediului permanent se determina prin tratarea acestuia ca persoana separata si prin utilizarea regulilor preturilor de transfer la stabilirea pretului de piata al unui transfer facut intre persoana juridica straina si sediul sau permanent. Atunci cand sediul permanent nu detine o factura pentru cheltuielile alocate lui de catre sediul sau principal, celelalte documente justificative trebuie sa includa dovezi privind suportarea efectiva a costurilor si alocarea rezonabila a acestor costuri catre sediul permanent utilizand regulile preturilor de transfer.
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Inainte de a desfasura activitate printr-un sediu permanent in Romania, reprezentantul legal al persoanei juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania trebuie sa inregistreze sediul permanent la autoritatea fiscala competenta.
Astfel, inainte de a desfasura activitatea printr-un sediu permanent in Romania, reprezentantul legal al persoanei juridice straine are obligatia inregistrarii sediului permanent la organul fiscal competent, personal sau printr-un imputernicit, prin completarea si depunerea formularului „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica” (010), prevazut de OMFP 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor, cu modificarile si completarile ulterioare, insotit de actele doveditoare ale informatiilor cuprinse in declaratie. Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala organul fiscal elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei sau a cererii.
Persoana juridica straina care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania va declara impozitul pe profit trimestrial prin Formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat". Anual, pentru impozitul pe profit aferent sediului permanent din Romania va completa si depune la organul fiscal competent Declaratia 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit".
Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, conform art. 125 indice 1 alin. (2) din Codul fiscal :
a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania este considerata a fi stabilita in Romania;
b) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile;
c) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si care are un sediu fix in Romania conform lit. b) este considerata persoana impozabila care nu este stabilita in Romania pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul Romaniei nu participa.
Astfel cum prevede pct. 66 indice 1 alin. (11) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal , orice persoana stabilita printr-un sediu fix in Romania, conform prevederilor art. 125 indice 1 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal , nu mai poate sa isi desemneze un reprezentant fiscal in Romania. Aceasta persoana se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal la organul fiscal competent.
Asadar, in situatia in care societatea din Bulgaria isi va desfasura activitatea in Romania printr-un sediu fix si va dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile nu va putea sa isi desemneze un reprezentant fiscal in Romania ci se va inregistra in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal .
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA aceasta va indeplini toate obligatiile ce ii revin conform Titlului VI din Codul fiscal , in functie de operatiunile desfasurate pe teritoriul Romaniei.