Daca prin sistemul national de invatamant persoana a dobandit o calificare, va putea fi angajata in functia corespunzatoare calificarii obtinute.
Potrivit dispozitiilor art. 7 alin. (1) teza I din O.G. nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor se organizeaza in mod distinct pe niveluri de pregatire, profesii, ocupatii, meserii si specialitati, tinandu-se seama de nevoile angajatorilor, de competentele de baza ale adultilor, de cerintele posturilor pe care acestia le ocupa si de posibilitatile lor de promovare sau de incadrare in munca, precum si de cerintele de pe piata muncii si aspiratiile adultilor.
Nivelurile de pregatire reprezinta nivelurile de calificare stabilite prin Registrul national al calificarilor profesionale din Romania, care se aproba prin hotarare a Guvernului, astfel cum prevede art. 3 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, aprobate prin H.G. nr. 522/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca pana la intrarea in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la alin. (1) se utilizeaza nivelurile de calificare prevazute in anexa nr. 1.
Pana la acest moment nu a intrat in vigoare hotararea privind Registrul national al calificarilor profesionale din Romania, asa incat se utilizeaza nivelurile de calificare prevazute in anexa nr. 1 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, aprobate prin H.G. nr. 522/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Va prezentam aceste niveluri astfel cum sunt prevazute in aceste norme:
Nivelul 1
Persoana este responsabila de executia propriei activitati. Munca presupune in special activitati simple, de rutina.
Formarea profesionala care ofera acces la acest nivel: de regula, invatamant obligatoriu si formare profesionala. Formarea profesionala este dobandita fie in cadrul invatamantului profesional prin scoala de arte si meserii, fie printr-un program de formare profesionala in sistemul de formare profesionala a adultilor.
Nivelul 2
Persoana este responsabila de executia propriei activitati. In plus exista o responsabilitate colectiva in cadrul activitatilor desfasurate, care presupune colaborarea cu colegii. Munca presupune o gama larga de activitati realizate in contexte variate. Unele dintre aceste activitati sunt complexe sau nerutiniere.
Formarea profesionala care ofera acces la acest nivel: cel putin invatamant obligatoriu si calificare profesionala prin invatamantul profesional - scoala profesionala - sau prin programe de formare profesionala in sistemul de formare profesionala a adultilor.
Nivelul 3
Persoana este responsabila de executia propriei activitati, dar si de realizarea sarcinilor incredintate grupului din care face parte, avand atributii de coordonare si control. Munca presupune o gama larga de activitati complexe, nerutiniere, realizate in contexte variate.
Formarea profesionala care ofera acces la acest nivel: invatamant liceal - filiera tehnologica si vocationala sau invatamant postliceal ori invatamant liceal si program de formare profesionala de specialitate in sistemul de formare profesionala a adultilor.
Nivelul 4
Persoana este responsabila de executia propriei activitati, dar si de realizarea sarcinilor incredintate grupului din care face parte, putand desfasura si activitati de tip managerial. Munca presupune aplicarea cunostintelor intr-o gama larga de activitati complexe, realizate intr-o mare varietate de contexte, implicand combinarea de proceduri diverse sau definirea altora noi.
Formarea profesionala care ofera acces la acest nivel: formare tehnica postsecundara prin invatamant universitar.
Nivelul 5
Persoana este responsabila de executia activitatilor proprii si ale grupului pe care il conduce, avand o autonomie personala ridicata. Munca presupune aplicarea unui complex de principii fundamentale intr-o larga varietate de contexte, adesea imprevizibile. Presupune cunostinte si competente de nivel inalt atat legate de domeniile ocupationale, cat si independente de aceste domenii. Caracteristici esentiale ale nivelului sunt: capacitatile de analiza, diagnoza, structurare, planificare, executie si evaluare.
Formarea profesionala care ofera acces la acest nivel: invatamant universitar si postuniversitar.
Prin urmare functia de cercetator in chimie poate fi ocupata de catre o persoan cu pregatire profesionala corespunzatoare.
Asadar, o functie/ocupatie va putea fi ocupata de catre persoana care are nivelul de studii si competentele necesare potrivit legii si fisei postului.