Alin. (2) din acelasi articol prevede ca la cererea mamei, pauzele pentru alaptare vor fi inlocuite cu reducerea duratei normale a timpului sau de munca cu doua ore zilnic, in timp ce potrivit alin. (3) pauzele si reducerea duratei normale a timpului de munca, acordate pentru alaptare, se includ in timpul de munca si nu diminueaza veniturile salariale si sunt suportate integral din fondul de salarii al angajatorului.
Totodata, art. 24 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 96/2003 privind protectia maternitatii la locurile de munca, aprobate prin HG 537/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare, mentioneaza ca potrivit art. 17 alin. (3) din ordonanta de urgenta, pauzele pentru alaptare sau reducerea duratei normale a timpului de munca prin comasarea acestor pauze, se includ in timpul de munca, nu afecteaza drepturile salariale si nu diminueaza stagiul de cotizare necesar pentru acordarea prestatiilor din sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
De asemenea, art. 25 din aceleasi norme prevede ca in Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, prevazuta la art. 6 din Legea 19/2000 , cu modificarile si completarile ulterioare, toate datele privind salariata care beneficiaza de indemnizatie de risc maternal vor fi inscrise de angajatori in acelasi mod ca cel pentru asiguratii care beneficiaza de prestatii de asigurari sociale in temeiul Legii 19/2000 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Asadar, reducerea duratei normale a timpului de munca acordata pentru alaptare se include in timpul de munca si nu diminueaza veniturile salariale.
Potrivit art. 119 din Codul muncii , republicat, angajatorul are obligatia de a tine evidenta orelor de munca prestate de fiecare salariat si de a supune controlului inspectiei muncii aceasta evidenta ori de cate ori exista o solicitare in acest sens.
Nu exista o alta dispozitie care sa dezvolte prevederea legala privind evidenta muncii salariatilor. Asadar, modalitatea concreta de efectuare a inscrierilor in pontaj nu este reglementata de lege. Apreciem astfel ca angajatorul va tine evidenta timpului de munca al salariatilor, consemnand prin pontaj situatia de fapt exacta a salariatului: prezenta la munca a salariatului, absentele nemotivate sau motivate pentru diferite motive (concediu de odihna, din motive medicale etc.).
In lipsa unei reglementari legale a mentiunilor pe care trebuie sa le contina pontajul, apreciem ca pentru situatia in care angajatorul este obligat sa reduca durata normala a timpului de munca al salariatei pentru alaptare copil, din pontaj trebuie sa rezulte si aceste ore libere platite acordate, de care se va tine cont la calculul total al salariului pentru respectiva luna.