S-a observat ca noile state membre al Uniunii Europene tind sa ocupe o dubla pozitie: de state de provenienta a lucratorilor migranti, care le parasesc pentru a lucra cel mai adesea pe teritoriul vechilor state membre, dar si de state receptoare de lucratori - proveniti cu deosebire din spatiul asiatic si ex-sovietic. Criza refugiatilor urmeaza a-si produce insa efectele si asupra pietei muncii din Romania, noi categorii de straini cautand astfel un loc de munca.
Potrivit art. 36 din Codul muncii, cetatenii straini si apatrizii pot fi incadrati prin contract individual de munca in baza autorizatiei de munca sau a permisului de sedere in scop de munca. Prin aceste sintagme vom intelege, in conditiile legislatiei actuale, avizul de angajare.
Rezolvati ACUM orice problema privind angajarea strainilor! Detalii AICI>>
Romania a procedat la transpunerea directivelor europene privitoare la munca strainilor si la conditiile angajarii acestora. Astazi, avizul de angajare este reglementat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial nr. 640 din 30 august 2014, recent modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 25/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul strainilor publicata in Monitorul Oficial nr. 670 din 31 august 2016.
Reglementarile privind angajarea strainilor continua sa diferentieze diferitele categorii de lucratori: lucratori permanenti, lucratori stagiari, lucratori sezonieri, lucratori transfrontalieri, lucratori inalt calificati – prevazand in cazul fiecareia dintre aceste categorii conditiile speciale de dobandire a avizului de angajare. Exista insa cateva reguli cu caracter general, intre care aceea ca cererea pentru obtinerea avizului de angajare se depune de catre angajator, nu de catre lucratorul strain. Tot angajatorul este cel care trebuie sa probeze faptul ca desfasoara activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului, ca are achitate obligatiile catre bugetul de stat si ca nu a fost condamnat definitiv pentru o infractiune prevazuta de Codul muncii ori pentru o infractiune contra persoanei savarsita cu intentie, prevazuta de Codul penal. In plus, Inspectoratul General pentru Imigrari va verifica si ca angajatorul nu a fost sanctionat pentru savarsirea anumitor contraventii (cum ar fi cea de primire la munca a unor persoane fara forme legale), precum si ca strainul indeplineste conditiile de viza pe teritoriul Romaniei.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
40 Modele de Regulament Intern
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Pentru angajarea unui strain este de asemenea necesar sa nu se fi epuizat contingentul anual pe tipuri de lucratori nou-admisi pe piata fortei de munca. Anul acesta, de exemplu, acest contingent a fost 5.500 persoane, potrivit Hotararii Guvernului nr.105/2016, publicata in Monitorul oficial nr. 158 din 1 martie 2016.
Angajarea strainilor, mai ales in conditiile in care globalizarea isi spune cuvantul si asupra pietei muncii, incepe sa constituie din ce in ce mai mult o realitate a zilelor noastre. Este util sa fim pregatiti. Mai multe detalii aici>>