"Dorim sa angajam un cetatean de origine albaneza. Acesta este student in anul II la master, are un permis de sedere care expira la data de 02.11.2024.In permisul de sedere este mentionat si CNP-ul pentru angajare. Care sunt obligatiile noastre in ceea ce priveste angajarea acestei persoane? Il pot angaja cu un contract determinat sau nedeterminat? Ce se intampla dupa data de 02.11.2024 cand ii expira permisul de sedere? Am anumite obligatii din punct de vedere salarial? Noi dorim sa il angajam cu un contract full time, de 8 ore/zi. Trebuie sa depun anumite documente la serviciul de imigrari?"
Raspunsul specialistilor:
Conform art. 3 alin. (3) din OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii pot fi incadrati in munca pe teritoriul Romaniei fara aviz de angajare numai cu contract individual de munca cu timp partial cu durata muncii de maximum 6 ore pe zi.
Doriti sa angajati lucratori straini? Iata principalele probleme pe care le veti intampina si care este modul corect de rezolvare!
Aflati informatii complete participand la webinarul Aspecte privind munca desfasurata de lucratorii din afara Uniunii Europene in Romania, DETALII AICI >>>
Aceasta prevedere legala permite angajatorilor sa angajeze fara aviz de angajare strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii cu contract individual de munca cu timp partial cu durata muncii de maximum 6 ore pe zi.
Astfel daca strainul cetatean albanez are permis de sedere temporara pentru studii poate fi angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata cu timp partial cu durata muncii de maximum 6 ore pe zi.
Dreptul de sedere si de munca este dat de permisul de sedere in scop de studii care permite angajarea cu contract individual de munca de maximum 6 ore pe zi.
Prin urmare, contractul individual de munca nu poate fi incheiat cu o durata mai mare de 6 ore zi.
Dupa angajare angajatorul trebuie sa aplice dispozitiile art. 34 din OG 25/2014 conform carora:
(1) Angajatorul/Beneficiarul prestarii de servicii care are incadrat in munca/detasat un strain din categoria celor prevazuti la art. 3 alin. (2) sau la art. 20 alin. (2) are obligatia de a comunica Inspectoratului General pentru Imigrari, in cel mult 10 zile de la data inceperiiactivitatii acestora pe teritoriul Romaniei, copia contractului individual de munca, copia actului de detasare, precum si a inscrisurilor care atesta apartenenta la una dintre categoriile prevazute la art. 3 alin. (2) sau la art. 20 alin. (2), dupa caz.
(2) Angajatorul/Beneficiarul prestarii de servicii prevazut la alin. (1) are obligatia de a comunica Inspectoratului General pentru Imigrari, in termen de 10 zile, modificarea sau incetarea contractului individual de munca incheiat cu strainul ori, dupa caz, incetarea detasarii acestuia.
Astfel, in termen de 10 zile de la incheierea contractului individual de munca se va transmite IGI copia contractului individual de munca si copia permisului de sedere. Ulterior, atat modificarea cat si incetarea contractului individual de munca se vor comunica IGI.
Anterior expirarii permisului de sedere, daca cetateanul albanez finalizeaza studiile si nu mai obtine permis de sedere pentru studii, angajatorul poate incepe demersurile pentru obtinerea avizului de munca. In baza avizului de angajare cetateanul albanez poate fi angajat cu norma intreaga.
Obligatiile de
salarizare nu sunt diferite de obligatiile angajatorului fata de un salariat roman.
Un raspuns oferit in martie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<