Diferentele salariale continua: Femeile din Europa lucreaza "gratis" 59 de zile pe an

Salarizarediferente salarialeComisia Europeanaegalitate salarialadisparitatea salariala
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Potrivit ultimelor cifre publicate de Comisia Europeana, disparitatea salariala de gen, respectiv diferenta medie inregistrata in UE intre castigul salarial orar al femeilor si cel al barbatilor, este de 16,2%. Cifra nu a evoluat deloc in decursul unui an. Conform unui raport publicat de Comisia Europeana, diferenta de remunerare dintre femei si barbati este, in continuare, o realitate in toate tarile UE, nivelul sau variind de la 27,3% in Estonia, la 2,3% in Slovenia. Cifrele globale confirma o usoara tendinta descrescatoare in ultimii ani, respectiv o scadere de 1,1% intre 2008 si 2011. Raportul arata ca problemele cele mai mari in combaterea disparitatii salariale in UE sunt aplicarea in practica a normelor privind remunerarea egala si lipsa actiunilor in justitie intentate de femei in instantele nationale.

"Egalitatea de gen este o realizare europeana, cu legi care garanteaza un salariu egal pentru munca egala, egalitatea la locul de munca si drepturi minime la concediu de maternitate. Mai este insa un drum lung de parcurs pana la egalitatea de gen deplina. Disparitatea salariala este inca mare si nu da semne de scadere. Mai mult, o mare parte din evolutia sa rezulta de fapt dintr-un declin al castigurilor salariale ale barbatilor, mai degraba decat dintr-o crestere a salariilor femeilor", a declarat vicepresedintele Viviane Reding, comisarul UE pentru Justitie. "Principiul salariului egal pentru munca egala este inscris in tratatele UE inca din 1957. Este timpul sa devina o realitate si la locul de munca."

Raportul evalueaza aplicarea in practica, in tarile UE, a dispozitiilor privind remunerarea egala si estimeaza ca, in viitor, principala provocare pentru toate statele membre va fi aplicarea corecta si controlul respectarii normelor stabilite de Directiva din 2006 privind egalitatea de sanse .

Comisia, in calitate de gardian al tratatelor, s-a asigurat ca statele membre au transpus corect normele UE privind tratamentul egal, lansand proceduri de constatare a neindeplinirii obligatiilor impotriva a 23 de state membre, ce vizeaza modul in care acestea au transpus o serie de acte legislative ale UE privind egalitatea de gen. Toate aceste cazuri au fost inchise, cu exceptia unuia.

Cu toate acestea, raportul confirma ca aplicarea efectiva a principiului remunerarii egale este obstructionata de lipsa de transparenta a sistemelor de salarizare, de lipsa unor repere clare privind remunerarea egala si de lipsa de informatii clare pentru angajatele afectate de inegalitate. O mai mare transparenta salariala ar putea imbunatati situatia victimelor discriminarii salariale, care ar putea sa se compare mai usor cu lucratorii de sex opus.
    
Pasii urmatori: in realitate, numai doua state membre (Franta si Olanda) au transpus in mod clar si suficient Directiva din 2006 privind egalitatea de sanse, in asa fel incat sa nu mai fie necesara nicio informatie suplimentara din partea lor. Comisia monitorizeaza celelalte 26 de state membre si va depune eforturi pentru a asigura aplicarea si respectarea deplina a drepturilor stabilite de legislatia UE, lansand, daca va fi necesar, noi proceduri de constatare a neindeplinirii obligatiilor.
    
Context

Egalitatea de gen este unul dintre principiile fondatoare ale Uniunii Europene. Principiul remunerarii egale a fost inscris in Tratate inca din 1957 si este introdus si in Directiva 2006/54/CE referitoare la egalitatea de tratament intre femei si barbati in materie de incadrare in munca si ocupare.

Statele membre au datoria de a combate disparitatea salariala de gen, iar sprijinul Comisiei Europene in acest sens constituie un angajament si o prioritate importanta, inscrisa in Strategia Comisiei Europene pentru egalitate intre femei si barbati (2010-2015).

Raportul este insotit de o prezentare cuprinzatoare a jurisprudentei nationale si a UE in materie de egalitate salariala, de o prezentare generala a masurilor intreprinse de Comisie in domeniu si de exemple de bune practici la nivel national.

Printre exemplele de masuri ale Comisiei de combatere a disparitatii salariale de gen se numara: Initiativa "Equality Pays Off" (Egalitatea e rentabila); Recomandarile specifice pentru fiecare tara emise anual, care atrag atentia statelor membre asupra necesitatii de a combate disparitatea salariala; Zilele europene ale egalitatii salariale; schimburile de bune practici si finantarea din fondurile structurale a initiativelor statelor membre.
    
Exemple de bune practici: Egalitatea salariala la nivel national

Parlamentul belgian a adoptat in 2012 o lege care obliga intreprinderile sa efectueze din doi in doi ani o analiza comparativa a structurii lor salariale. Belgia a fost, de asemenea, prima tara din UE care a organizat Ziua egalitatii salariale (in 2005).

Legea franceza din 2006 privind egalitatea salariala impune intreprinderilor sa raporteze salariile, precum si planurile de eliminare a disparitatii salariale de gen. in mod semnificativ, legea impune, de asemenea, angajatorilor sa elaboreze un raport anual scris privind egalitatea de gen si sa il transmita reprezentantilor lucratorilor.

Legea austriaca privind egalitatea de tratament obliga intreprinderile sa elaboreze rapoarte privind egalitatea salariala. Normele care sunt introduse progresiv sunt in prezent obligatorii pentru intreprinderile cu peste 250, 500 si 1000 de angajati. intreprinderile cu peste 150 de angajati vor trebui sa prezinte rapoarte incepand din 2014.

Raportul ofera si alte exemple din statele membre.


Sursa: Comisia Europeana


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Salarizarediferente salarialeComisia Europeanaegalitate salarialadisparitatea salariala

Data aparitiei: 10 Decembrie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Diferentele salariale continua: Femeile din Europa lucreaza "gratis" 59 de zile pe an Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa de post Montator elemente prefabricate din beton armatIntrebare: Suntem o firma de constructii ,va rugam sa ne ajutati cu o fisa de post pentru Montator elemente prefabricate din beton armat Cor: 711403.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Pensie limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionareIntrebare: Angajata - in varsta de 59 ani si 1 luna, primeste decizia de pensionare pentru limita de varsta in data de 16.04.2024 ( plata drepturilor de pensie se va face incepand cu data de 01.04.2024 ). Salariata a adus copie dupa decizie la angajator in data de 17.04.2024. 1. Cu ce data inceteaza CIM si cu ce articol? 2. Pot incheia un nou CIM cu angajatul dupa incetarea celui vechi pe perioada determinata de 1 luna - pentru a putea gasi alta persoana in locul acesteia? Mentionez ca salariata este de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]