Comisia Europeana a emis recent un proiect prin care se doreste ca pana in 2015 toate statele membre UE sa puna la punct un sistem de recunoastere a aptitudinilor si competentelor dobandite informal, in cadrul cursurilor, seminariilor, atelierelor sau al conferintelor specializate. Intiativa a fost lansata in cadrul strategiei CE pentru crearea de locuri de munca si crestere economica, Europa 2020, si vine in contexul in care doar Finlanda, Franta, Luxemburg si tarile de Jos dispun de sisteme pentru validarea invatarii non-formale si informale.
Formele de educatie non-formala si informala care ar putea fi recunoscute in tara si la nivel european sunt: trainingul din companie, cursurile online, cursuri organizate de asociatii, dar si abilitatile dobandite din coordonarea proiectelor ori cele IT. La acestea se adauga si cunostintele de limbi straine obtinute stand in strainatate sau competentele capatate in voluntariat, activitati culturale, sport sau chiar acasa, cum ar fi ingrijirea unui copil.
Propunerea Comisiei vizeaza de fapt cresterea sanselor de angajare in special pentru tinerii someri si pentru persoanele cu putine calificari formale, cum ar fi lucratorii in varsta si cei slab calificati, precum si imbunatatirea accesului la invatamantul superior, in special pentru studentii adulti.
Prin recomandarea sa, Comisia indeamna statele membre sa stabileasca sisteme nationale pentru validarea invatarii non-formale si informale pana in 2015, astfel incat cetatenii sa obtina o calificare integrala sau partiala pe baza aptitudinilor si a competentelor dobandite in afara educatiei formale.
Propunerea Comisiei, elaborata in contextul initiativelor Strategiei Europa 2020, va fi discutata de Consiliu si urmeaza a fi adoptata de ministrii educatiei si tineretului la finele lunii noiembrie.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
250 Modele Fise de Post
Sursa: costelgilca.ro