Valabil la 9.09.2011
Angajatorul are obligatia de a desemna nominal, prin decizie scrisa, un lucrator sau mai multi care sa se ocupe de activitatile de prevenire si protectie prevazute de lege. Toate aceste activitati vor fi consemnate in fisa postului si angajatorul se va asigura ca lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze.
Astfel, acesta trebuie sa asigure identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina de munca, echipamente de munca si mediul de munca. In plus, acesta intocmeste si actualizeaza planul de prevenire si protectie. Asigura monitorizarea indeplinirii acestui plan.
Angajatorul elaboreaza instructiuni proprii pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale unitatii/intreprinderii, precum si ale locurilor de munca/posturilor de lucru, si asigura difuzarea acestora in intreprindere si/sau unitate numai dupa ce au fost aprobate de catre angajator. In plus, acesta propune responsabilitatile ce le revin lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca si care vor fi aprobate de angajator prin fisa postului.
Alte obligatii ale angajatorului:
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
250 Modele Fise de Post
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
- verifica insusirea si aplicarea de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si protectie, a instructiunilor proprii, precum si a atributiilor si responsabilitatilor ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
- intocmeste necesarul de documentatii cu caracter tehnic de informare si instruire a lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
- elaboreaza tematici pentru toate fazele de instruire si stabileste, in scris, periodicitatea instruirilor pentru fiecare loc de munca in instructiunile proprii;
- asigura informarea si instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca si verificarea insusirii si aplicarii de catre lucratori a informatiilor primite.
- elaboreaza programul de instruire si testare la nivelul organizatiei.
- intocmeste planul de actiune in caz de pericol grav si iminent si instruieste lucratorii cu privire la aplicarea lui.
- tine evidenta zonelor cu risc ridicat si specific.
Tot angajatorul este cel care stabileste zonele care necesita semnalizare de securitate si sanatate in munca, precum si tipul de semnalizare necesar si amplasarea conform prevederilor legale, tine evidenta meseriilor si a profesiilor prevazute de legislatia specifica pentru care este necesara autorizarea exercitarii lor, evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare, precum si evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic.
Angajatorul va trebui, in plus, sa monitorizeze functionarea sistemelor si dispozitivelor de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de ventilare sau a altor instalatii pentru controlul noxelor in mediul de munca. De asemenea, acesta verifica starea de functionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenta, precum si a sistemelor de siguranta si efectueaza controalele interne la locurile de munca, cu informarea angajatorului, in scris, asupra deficientelor constatate in timpul controalelor efectuate la locul de munca si a masurilor propuse pentru remedierea lor.
Acesta va tine evidenta echipamentelor de munca si va urmari ca verificarile periodice si, daca este cazul, incercarile periodice ale echipamentelor de munca sa fie efectuate de persoane competente. Angajatorul identifica echipamentele individuale de protectie necesare si intocmeste necesarul de dotare a lucratorilor cu echipament individual de protectie, urmareste ca intretinerea, manipularea si depozitarea echipamentelor individuale de protectie, precum si inlocuirea lor sa se faca in mod adecvat si la termenele stabilite si participa la comunicarea si cercetarea evenimentelor. De asemenea, angajatorul intocmeste:
- Registrul unic de evidenta a accidentatilor in munca;
- Registrul unic de evidenta a incidentelor periculoase;
- Registrul unic de evidenta a accidentelor usoare;
- Registrul unic de evidenta a accidentatilor in munca ce au ca urmare incapacitate de munca mai mare de 3 zile de lucru.
Tot acestuia ii revine sarcina de a elabora rapoartele privind accidentele de munca suferite de lucratori, in conformitate cu prevederile legale, de a urmari realizarea masurilor dispuse de catre inspectorii de munca, cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor, de a colabora cu lucratorii si/sau reprezentantii lucratorilor, serviciile externe de prevenire si protectie, medicul de medicina muncii, in vederea coordonarii masurilor de prevenire si protectie.
Angajatorul propune sanctiuni si stimulente pentru lucratori, pe criteriul indeplinirii obligațiilor și atributiilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, propune clauze privind securitatea si sanatatea in munca la incheierea contractelor de prestari de servicii cu alti angajatori, inclusiv la cele incheiate cu angajatori straini, intocmeste necesarul de mijloace materiale pentru desfasurarea activitatilor de prevenire si protectie, asigura evidenta echipamentelor, zonarea corespunzatoare. Urmareste ca verificarile si/sau incercarile periodice ale echipamentelor de munca sa fie efectuate la timp si de catre persoane competente si are in responsabilitate alte activitati necesare/specifice asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor la locul de munca.