Legislatia nationala in domeniul muncii nu prevede in mod expres obligativitatea avizarii contractelor individuale de munca de catre anumite persoane din cadrul unei unitati. Acest aspect este, de regula, reglementat, la nivelul fiecarui angajator prin intermediul regulamentului intern al unitatii si prin fisele de post ale salariatilor.
In acest sens, tinand cont de atributiile specifice prevazute de lege pentru functiile de consilier juridic si respectiv de controlor financiar preventiv, angajatorul poate decide ca aceste persoane sa avizeze contractele individuale de munca.
Astfel, potrivit prevederilor Legii 514/2003 privind statutul consilierului juridic, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Statutului privind organizarea profesiei de consilier juridic, cu modificarile si completarile ulterioare, consilierul juridic elaboreaza, avizeaza si contrasemneza acte cu caracter juridic si acorda consultanta juridica angajatorului in domeniile incidente activitatii acestuia. De asemenea, consilierul juridic avizeaza din punct de vedere al legalitatii actele juridice intocmite la nivelul angajatorului.
In ceea ce priveste controlorul financiar preventiv, potrivit prevederilor art. 6 din OG 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (act normativ care se aplica entitatilor publice), fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operatiuni care vizeaza, in principal:
a) angajamente legale si credite bugetare sau credite de angajament, dupa caz;
b) deschiderea si repartizarea de credite bugetare;
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
c) modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni ale clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;
d) ordonantarea cheltuielilor;
e) efectuarea de incasari in numerar;
f) constituirea veniturilor publice, in privinta autorizarii si a stabilirii titlurilor de incasare;
g) reducerea, esalonarea sau anularea titlurilor de incasare;
h) constituirea resurselor proprii ale bugetului Uniunii Europene, reprezentand contributia viitoare a Romaniei la acest organism;
i) recuperarea sumelor avansate si care ulterior au devenit necuvenite;
j) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
k) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
l) alte tipuri de operatiuni, stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice
Asadar, controlul intern, auditul public intern si controlul financiar preventiv sunt reglementate in mod expres prin OG 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si OMFP 522/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Efectuarea acestora nu este obligatorie la o societate comerciala infiintata in baza Legii 31/1990, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, insa nici nu poate fi interzisa, lasand la latitudinea conducatorului unitatii alegerea modalitatii de organizare.
In concluzie, fata de prevederile legale invocate apreciem ca, pot fi avizate de catre consilierul juridic al unitatii contractele individuale de munca, insa acestea nu trebuie sa cuprinda in mod absolut necesar viza CFP, acest aspect ramanand la latitudinea conducatorului unitatii.