Nerespectarea dispozitiilor referitoare la obligatia de a prevedea in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta prestarea unei activitati in regim de telemunca se sanctioneaza cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana.
Sanctiunea urmareste sa nu fie eludate dispozitiile legale privind munca nedeclarata prin invocarea desfasurarii de activitate in regim de telemunca. Altfel spus, daca inspectorul de munca venit in control constata absenta unui salariat care in evidenta realizata potrivit art. 119
din Codul muncii figureaza „prezent”, nu putem invoca faptul ca acesta presteaza telemunca.
Trebuie sa probam prin clauza corespunzatoare din contractul individual de munca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
Telemunca - locul de unde se desfasoara activitatea
Munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci este prestata intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu. Dar locul in care se desfasoara
activitatea de telemunca nu mai trebuie convenit de parti (modificare adusa prin O.U.G. nr. 36/2021).
Exemplu
Nu poate fi o decizie spontana a salariatului de a-si lua laptopul pentru a lucra in parc.
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului.
Reglementari similare exista in Codul muncii si cu privire la contractul de munca la domiciliu (art. 109 lit. b). Totusi, de aceasta data ne putem confrunta cu o problema:
daca telesalariatul isi desfasoara activitatea in spatiul privat/public al uni tert (spre exemplu, intro cafenea), accesul angajatorului poate fi restrictionat, fiind dependent nu numai de acordul telesalariatului, dar si de acordul tertului – proprietar;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat
Exemplu
Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, in conditiile art. 119 din Codul muncii, pot fi realizate prin monitorizarea momentului de logare.
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii
activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a
respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat.
ATENTIE!
Obligatia de la lit. i) ar putea include si intalniri virtuale, prin utilizarea de grupuri si forumuri de discutii.
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
...simplul fapt ca ati omis sa precizati in CIM ca salariatul lucreaza in regim detelemunca se sanctioneaza cu amenda de 10.000 de lei!
Va puteti proteja foarte rapid si eficient impotriva erorilor. Notati-va chiar
acum in agende data de 26 noiembrie, cand este programat webinarul sustinut de prof. univ. dr. Raluca Dimitriu, exact pe aceasta tema de mare actualitate:
Efectele digitalizarii relatiilor de munca, detalii AICI >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<