Anul acesta marcheaza cea de a 20-a aniversare a pietei unice. S-au parcurs deja etape importante. Pentru consumatorii europeni, piata unica inseamna o gama mai variata de produse si servicii, la preturi mai mici. Piata unica le-a oferit cetatenilor posibilitatea de a circula liber, de a se stabili si de a lucra oriunde doresc. Tinerilor le-a dat ocazia de a studia in strainatate; in ultimii 25 de ani, de acest privilegiu s‑au bucurat peste 2,5 milioane de studenti. Pentru cele 23 de milioane de companii din UE, piata unica a creat acces la 500 de milioane de consumatori si a generat investitii straine. Mesajul este clar, iar dovezile sunt evidente: o piata unica puternica, dezvoltata si integrata genereaza crestere si locuri de munca, iar cetatenilor le ofera posibilitati care in urma cu 20 de ani erau inexistente.
Edificarea pietei unice este un exercitiu permanent si un element central in programul de masuri europene destinate iesirii din criza economica actuala. in acest context, Comisia Europeana a adoptat astazi Actul privind piata unica II si a prezentat 12 actiuni-cheie care asteapta aprobarea rapida a institutiilor UE. Aceste actiuni se concentreaza asupra a patru catalizatori principali pentru crestere, crearea de locuri de munca si dezvoltarea unui climat de incredere: a) retele integrate, b) mobilitate transfrontaliera pentru cetateni si intreprinderi, c) economia digitala si d) actiuni care sa consolideze coeziunea si sa sporeasca avantajele de care se bucura consumatorii.
"Piata unica poate face mai mult pentru cetatenii si intreprinderile europene", a spus Michel Barnier, comisarul european responsabil cu piata interna si serviciile. El a adaugat:"Actul pentru piata unica II este un apel adresat noua, celor care elaboram politicile europene, pentru a ne mobiliza, pentru a ne concentra fortele si pentru a genera rezultate palpabile. Am convingerea ca cele 12 actiuni-cheie prezentate astazi vor primi sprijinul politic pe care il merita.Aceasta este sansa noastra de a folosi atuul major al UE - piata unica - pentru ca economia noastra de piata sociala sa redevina competitiva si infloritoare."
Actul privind piata unica II este continuarea unui prim set de masuri prezentate de Comisie, Actul privind piata unica I (IP/11/469), si reprezinta un nou pas in evolutia catre o piata unica bine dezvoltata si integrata.
El marcheaza cea de-a 20-a aniversare a pietei unice si da startul Saptamanii pietei unice (15-20 octombrie 2012). Sub sloganul "impreuna pentru o noua crestere", timp de o saptamana,vor avea loc pe tot cuprinsul UE diferite evenimente, care vor da ocazia factorilor de decizie politica sicetatenilor sa analizeze realizarile si provocarile pietei unice si sa propuna noi idei si initiative.
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Context
Actul privind piata unica II cuprinde urmatoarele actiuni:
Retele de transport si energie: retelele de transport si energie eficiente si complet integrate reprezinta elementul fundamental al pietei unice. Oportunitatile oferite de fondurile structurale si de coeziune trebui sa fie insotite de un angajament ferm in sensul stimularii concurentei si furnizarii unei game mai variate de produse si servicii de cea mai buna calitate in UE. Pentru ca aceasta viziune sa se materializeze, Actul privind piata unica II propune:
(i) o actiune menita sa deschida serviciile nationale de transport feroviar pentru calatori unei concurente extinse in interiorul UE
(ii) dezvoltarea pietei unice a transportului maritim
(iii) masuri de accelerare a punerii in aplicare a Cerului unic european
(iv) actiuni de eficientizare a aplicarii legislatiei UE in vigoare in domeniul energetic.
Mobilitatea cetatenilor si a intreprinderilor: libera circulatie peste frontiere reprezinta nucleul pietei unice si unul dintre elementele de baza ale Uniunii Europene. Cu toate acestea, inca mai exista anumite obstacole de ordin practic si juridic care ingreuneaza mobilitatea cetatenilor, a activitatilor economice si a investitiilor. Prin Actul privind piata unica II, Comisia propune deci urmatoarele:
(i) dezvoltarea portalului EURES si transformarea acestuia intr-un adevarat instrument european de recrutare si de plasare a fortei de munca
(ii) introducerea unor prevederi in sensul mobilizarii fondurilor pentru investitii pe termen lung in favoarea intreprinderilor private si a proiectelor de durata
(iii) modernizarea procedurilor de insolventa, incepand cu cazurile transfrontaliere, contribuind astfel la crearea unui mediu care ofera o a doua sansa intreprinzatorilor care esueaza.
Economia digitala: tinand cont de ponderea sa in economie si de efectele colaterale importante care pot sa apara, de exemplu in materie de productivitate si de abordare a provocarilor societale, revolutia economiei digitale ramane o oportunitate care nu trebuie ratata. in eforturile sale de edificare a pietei digitale unice pana in 2015, Comisia propune urmatoarele:
(i) facilitarea comertului electronic in UE prin simplificarea modului de utilizare a serviciilor de plata electronica si prin transformarea acestora in servicii mai competitive si mai demne de incredere
(ii) identificarea de solutii la o problema care constituie cauza principala a lipsei investitiilor in conexiuni de banda larga de mare viteza, si anume costurile de inginerie civila
(iii) transformarea facturarii electronice intr-o procedura standard in cadrul achizitiilor publice, aceasta fiind o masura de economisire cu eficienta dovedita.
Antreprenorialului social, coeziunea si increderea consumatorilor: succesul pietei unice este in egala masura rezultatul participarii economice si sociale pe care o genereaza. Consumatorii trebuie sa fie increzatori si este important ca toti cetatenii, pretutindeni in UE, sa aiba sansa de a profita de oportunitatile oferite de piata unica. Comisia intentioneaza sa urmareasca acest obiectiv prin utilizarea unor instrumente concrete specifice pietei interne, printre care se numara:
(i) imbunatatirea normelor de siguranta a produselor si aplicarea lor efectiva
(ii) masuri care sa garanteze accesul larg la conturi bancare, precum si comisioane bancare transparente si comparabile si posibilitatea de a schimba cu usurinta contul bancar.
Sursa: Comisia Europeana