Legea nr. 283/2024 privind stabilirea salariilor minime adecvate, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.139 din 14 noiembrie 2024, aduce o serie de modificari in cuprinsul Codului muncii, in reglementarea salariului minim, statornicind standardele pe care, de acum incolo, se va stabili salariul minim. Noua lege transpune in dreptul romanesc Directiva (UE) 2022/2041 a Parlamentului European si a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate in Uniunea Europeana.
Astfel, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste anual prin hotarare a Guvernului si se aplica de la data de 1 ianuarie a anului urmator, cu actualizarea periodica o data pe an, dupa consultarea confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national.
In cazul in care programul normal de munca este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de baza minim brut orar se calculeaza prin raportarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata la numarul mediu lunar de ore, potrivit programului legal de munca aprobat. Toate drepturile si obligatiile stabilite, potrivit legii, prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul acestui salariu (adica al salariului minim general).
Prin hotarare a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, diferentiat pe criteriile nivelului de studii si vechimii in munca.
Salariul minim si noile obligatii ale angajatorilor
Angajatorul va avea de acum obligatia de a aduce la cunostinta salariatilor noul nivel al salariului minim, dupa fiecare majorare a acestuia dispusa de Guvern.
Tot astfel, si Ministerul muncii va pune la dispozitie informatii privind salariul minim, prin publicarea pe site-ul institutiei, prezentate intr-un mod cuprinzator si usor accesibil, inclusiv pentru persoanele cu dizabilitati, a urmatoarelor date:
– nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit potrivit prevederilor art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
– nivelul altor salarii de baza minime stabilite prin contractele colective de munca aplicabile la nivel de grup de unitati, de sectoare de negociere colectiva si la nivel national;
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
– informatii privind caile de sesizare, solutionare amiabila si atac pe care le au la dispozitie salariatii, membrii de sindicat sau reprezentantii salariatilor in cazul nerespectarii de catre angajator a nivelului salariului minim, precum si informatii cu privire la posibilitatea solicitarii, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, de daune-interese corespunzatoare prejudiciului produs de angajator.
Nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste si se actualizeaza pe baza procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire si actualizare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Aceasta procedura se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu consultarea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social. Procedura stabileste evaluarea gradului de adecvare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in functie de ponderea acestuia in castigul salarial mediu brut si cuprinde urmatoarele:
a) modalitatile de stabilire si actualizare a nivelului salariului minim brut pe tara garantat in plata;
b) criteriile de stabilire si actualizare ale salariului minim brut pe tara garantat in plata care sa includa cel putin urmatoarele elemente:
(i) puterea de cumparare a salariului minim, luand in considerare costul vietii;
(ii) nivelul general al salariilor si distributia acestora;
(iii) rata de crestere a salariilor;
(iv) nivelurile si evolutiile productivitatii la nivel national pe termen lung;
c) indicatorii statistici nationali comunicati de Institutul National de Statistica si Comisia Nationala de Strategie si Prognoza;
d) setul de indicatori anuali de monitorizare si evaluare a impactului asupra mediului
economic si social;
e) modul de realizare a analizelor-suport si de monitorizare a evolutiei salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in functie de nivelul orientativ, intre 47% si 52%, al ponderii valorii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in castigul salariat mediu brut, considerat indicator de referinta pentru evaluarea gradului de adecvare.
Procedura se aplica de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, avand la baza analizele unei institutii de cercetare specializate in analiza si evaluarea de impact a politicilor din domeniul pietei muncii.
Si, intr-adevar, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale a publicat deja in dezbatere publica proiectul privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire si actualizare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Aceasta ar urma sa se stabileasca si sa se actualizeze cu evolutia ratei inflatiei si cu evolutia productivitatii muncii prognozate, potrivit unei formule de calcul.
Indicatori necesari pentru actualizarea salariului minim brut
Setul de indicatori necesari stabilirii/actualizarii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata sunt:
– rata inflatiei anuale prognozate,
– Produsul Intern Brut (PIB) prognozat,
– populatia ocupata prognozata si
– castigul salarial mediu brut lunar prognozat.
Setul de indicatori pentru evaluarea anuala a impactului salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata sunt:
a) rata saraciei in munca,
b) rata saraciei in randul salariatilor,
c) rata saraciei in randul salariatilor remunerati la nivelul salariului minim,
d) rata saraciei relative,
e) inegalitatea distributiei salariale,
f) inegalitatea veniturilor,
g) rata ocuparii fortei de munca, total si pe grupe de varsta si sexe,
h) costul unitar al muncii si
i) cifra de afaceri pe sectoare de activitate.
IMPORTANT!
Acest articol si prevederile curente sunt incluse in Consilier Codul Muncii gasiti informatii complete, trucuri, sfaturi si exemple sugestive din practica, referitoare la angajare, concediere, acordare concedii, revisal, clauze CIM si multe altele.
„Consilier Codul Muncii” rezolva orice problema legislativa cu care va confruntati, detalii AICI >>>
Legea nr. 283/2024 reitereaza interdictia de utilizare a unor salarii inferioare celui minim, atat prin contractele individuale de munca, cat si prin cele colective. Ca urmare, sunt majorate sanctiunile aplicabile in cazul acordarii unui salariu inferior celui minim, astfel:
a) nerespectarea dispozitiilor privind garantarea in plata a salariului de baza minim brut stabilit prin act normativ sau a nivelului salarial minim stabilit prin contractul colectiv de munca aplicabil se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare persoana pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispozitii legale, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei;
b) nerespectarea dispozitiilor privind acordarea unei remuneratii cel putin egale cu salariul minim, in cazul lucratorilor nesalariati, care isi desfasoara activitatea pe baza unui raport de munca nereglementat prin legi speciale se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare persoana pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispozitii legale, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei.
Devine infractiune nu numai fapta persoanei care, in mod repetat, stabileste pentru salariatii incadrati in baza contractului individual de munca salarii sub nivelul salariului de baza minim brut stabilit prin act normativ, dar si stabilirea salariului sub nivelul celui stabilit prin contractul colectiv de munca aplicabil.
Pe langa aceste sanctiuni, asigurarea respectarii salariului minim se face si prin norme specifice domeniului achizitiilor publice. Aplicarea intocmai a cerintelor legale vizand stabilirea, recunoasterea si acordarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si a salariilor minime stabilite prin contracte colective de munca este obligatorie pentru toti operatorii economici care participa la proceduri de atribuire a contractelor de achizitii publice sau de atribuire a unor concesiuni.
De asemenea, legea preia in Codul muncii obligatia de majorare a salariului, in cazul salariatilor angajati cu salariul minim, dupa maximum 2 ani de la angajare. Aceasta obligatie, pe care am analizat-o, de altfel, in cele ce preced, era deja prevazuta in legislatia noastra, in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 130/2021.