Obligatii noi si reguli stricte (inclusiv GDPR) pentru comerciantii de carte electronica, aplicatii mobile, cursuri online sau jocuri

Ioana Pavel
Ioana Pavel
25 Noiembrie 2020
25 Noiembrie 2020
Ioana Pavel
Ioana Pavel
reguli gdp carti electroniceproiect anpc contracte continut digitalservicii digitale lege
Obligatii noi si reguli stricte (inclusiv GDPR) pentru comerciantii de carte electronica, aplicatii mobile, cursuri online sau jocuri
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Autoritatea  Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a publicat, spre dezbatere publica, un Proiect de Lege privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de continut digital si de servicii digitale, referitor la produsele digitale (carti electronice, aplicatii mobile, jocuri online etc.), precum si la actualizarile aferente.
 
Prezentul proiect de lege se aplice inclusiv continutului digital furnizat pe suport material, cum ar fi DVD-urile, CD-urile, unitatile flash pentru USB si cardurile de memorie, precum si suportului material, cu conditia ca suportul material sa serveasca exclusiv ca suport al continutului digital.
 
"Se impune armonizarea anumitor aspecte referitoare la contractele de furnizare de continut digital sau de servicii digitale, pornind de la un nivel ridicat de protectie a consumatorilor, pentru a realiza o adevarata piata unica digitala, a spori securitatea juridica si a reduce costurile tranzactiilor, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM).Consumatorii trebuie sa beneficieze de drepturi armonizate in domeniul furnizarii de continut digital si de servicii digitale care sa asigure un nivel ridicat de protectie. Acestia trebuie sa aiba drepturi obligatorii clare in ceea ce priveste continutul digital sau serviciile digitale pe care le primesc sau la care obtin acces de oriunde din Uniune. Astfel de drepturi ar trebui sa le sporeasca increderea de a achizitiona continut digital sau servicii digitale. Acest lucru ar trebui sa contribuie, de asemenea, la reducerea prejudiciului suferit in prezent de consumatori, deoarece ar exista un set de drepturi clare care le va permite sa isi solutioneze problemele cu care se confrunta in ceea ce priveste continutul digital sau serviciile digitale”, se arata in motivarea proiectului de lege. 
 
De asemenea, noul proiect de lege stabileste reguli privind contractele de furnizare de continut digital sau servicii digitale, in special:
 
- reguli de conformitate cu contractul;
 
- masuri pentru cazul in care continutul digital sau serviciul digital nu este conform sau in cazul in care nu este furnizat.
 
-  continutul digital include programe de calculator si aplicatii mobile, precum si fisiere video si audio in forma digitala.
 
- serviciile digitale includ, de exemplu, servicii de tip cloud si social media.  
 
ATENTIE! Proiectul de lege se aplica oricarui contract in care un comerciant furnizeaza continut digital sau servicii digitale consumatorului, iar consumatorul plateste sau se angajeaza sa plateasca un pret. Se aplica si atunci când consumatorul nu plateste un pret, dar ofera sau se angajeaza sa furnizeze date cu caracter personal comerciantului, cu exceptia cazului in care datele cu caracter personal furnizate sunt prelucrate numai in scopul furnizarii continutului digital sau a serviciului digital sau pentru ca comerciantul sa respecte cerintele legale. 
 
Continutul digital sau serviciile digitale in general trebuie:
 
- sa se potriveasca descrierii, cantitatii si calitatii si sa aiba alte caracteristici, cum ar fi functionalitatea, compatibilitatea, interoperabilitatea, conform cerintelor contractului;
 
- sa fie potrivit pentru scopul convenit ca parte a procesului contractului;
 
- sa se furnizeze cu toate accesoriile, instructiunile si asistenta cerute de contract;
 
- sa fie actualizat conform prevederilor contractului;
 
- sa fie potrivit pentru scopurile pentru care ar fi utilizat in mod normal continut digital sau servicii digitale de acelasi tip;
- sa aiba caracteristicile de calitate si de performanta (inclusiv functionalitatea,
- compatibilitatea, accesibilitatea, continuitatea si securitatea), pe care consumatorul ar putea sa le astepte in mod rezonabil;
- sa fie furnizat cu orice accesorii si instructiuni pe care consumatorul ar putea sa se astepte in mod rezonabil sa le primeasca;
- sa respecte orice versiune de incercare sau previzualizare pusa la dispozitie inainte de incheierea contractului.  
 
Comerciantii trebuie sa se asigure ca orice consumator este informat si ca primeste actualizari, inclusiv actualizari de securitate, necesare pentru a mentine continutul digital sau serviciul digital in conformitate. Directiva contine, de asemenea, reguli mai detaliate privind obligatia de a furniza actualizari.  
 
Raspunderea comerciantului
 
Comerciantul este responsabil pentru:
 
-orice esec in furnizarea continutului digital sau a serviciului digital;
 
-orice lipsa de conformitate a continutului digital sau a serviciului digital care exista la momentul furnizarii si constatata in cel putin doi ani.

Daca lipsa de conformitate este constatata in primul an, consumatorul nu va trebui sa demonstreze ca aceasta a existat la momentul livrarii.
 
-atunci cand continutul digital sau serviciul digital este furnizat in mod continuu, comerciantul este responsabil pentru orice lipsa de conformitate care apare si este constatata pe toata perioada furnizarii.
 
Conform noilor propuneri, in cazul in care comerciantul nu a furnizat continutul digital sau serviciul digital sau l-a furnizat cu intarzieri nejustificate sau intr-un interval de timp neconvenit, in urma unui memento, consumatorul are dreptul sa rezilieze contractul.
 
In cazul lipsei de conformitate, consumatorul are dreptul la aducerea in conformitate a continutului digital sau a serviciului digital (cu exceptia cazului in care acest lucru este imposibil sau ar impune costuri disproportionate comerciantului). Daca comerciantul nu reuseste sa faca acest lucru, consumatorul are dreptul sa primeasca o reducere proportionala a pretului sau sa rezilieze contractul.
La incheierea contractului, comerciantul trebuie sa ramburseze integral consumatorului, cu exceptia perioadelor in care continutul digital sau serviciul digital furnizat continuu a fost in conformitate.
 
Odata incheiat contractul, comerciantii trebuie sa respecte obligatiile privind datele cu caracter personal din Regulamentul (UE) 2016/679. In anumite conditii, comerciantii trebuie:
 
- de asemenea, sa se abtina de la utilizarea continutului care nu este considerat a fi date cu caracter personal si care a fost furnizat sau creat de consumator la folosirea continutului digital sau a serviciului digital;
 
- sa permita, de asemenea, consumatorilor sa recupereze gratuit astfel de continut, fara impiedicare din partea comerciantului, intr-un timp rezonabil.
 
- dupa rezilierea contractului, consumatorii trebuie sa se abtina de la a utiliza continutul digital sau serviciul digital si de a-l pune la dispozitia tertilor.
 
Exceptiile includ contracte privind:
 
- bunuri cu elemente digitale (care sunt reglementate in Directiva (UE) 2019/771);
- accesul la internet;
- mesaje text (precum SMS), cu exceptia comunicarilor interpersonale care nu se bazeaza pe numere;
- asistenta medicala;
- servicii de jocuri de noroc;
- serviciile financiare;
-software-ul oferit in baza unei licente gratuite si cu sursa deschisa (unde nu se plateste niciun pret iar datele personale furnizate de consumator sunt prelucrate exclusiv pentru a imbunatati respectivul specific software);
- continut digital ca parte a unui spectacol sau eveniment, cum ar fi proiectia cinematografica digitala;
- continut digital furnizat de organismele din sectorul public in conformitate cu Directiva 2003/98/CE.  
 
 
Contribuie astfel la buna functionare a pietei interne, la coerenta aplicarii legislatiei in materie de protectie a consumatorilor ÅŸi la supravegherea intereselor economice ale consumatorilor.  Consultati proiectul integral AICI!
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]