Controale ITM in 2020 - anuntul facut de Inspectia Muncii. Lista completa

Isabela Alexe
Isabela Alexe
07 Ianuarie 2020
07 Ianuarie 2020
Isabela Alexe
Isabela Alexe
inspectia muncii 2020controale itm 2020controale inspectia muncii 2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inspectia Muncii a publicat oficial programul cadru de actiuni si controale pentru anul 2020, repartizate pe trimestre de lucru. Astfel, sarcinile de evaluare si de control cad in responsabilitatea inspectoratelor teritoriale de munca, dupa cum urmeaza:
 
PROGRAM CADRU DE ACTIUNI AL INSPECTIEI MUNCII PENTRU ANUL 2020
 
I. Organizarea si desfasurarea Saptamanii Europene de Securitate si Sanatate in Munca - Afectiunile musculo-scheletice (AMS), sub egida Agentiei Europene pentru Securitate si Sanatate in Munca in Trim. III - IV.
 
Garantarea unui mediu de lucru sigur si sanatos pentru cei peste 217 milioane de angajati din Uniunea Europeana reprezinta un obiectiv strategic pentru Comisia Europeana, care desfasoara in acest sens o stransa colaborare cu statele membre, partenerii sociali si celelalte institutii ale UE. Deoarece riscurile profesionale pentru securitatea si sanatatea lucratorilor sunt, in general, similare in intreaga Uniune,
Comisia Europeana are rolul important de a sprijini statele membre in abordarea acestor riscuri intr-un mod mai eficient si in adoptarea unor directive de stabilire a unor cerinte minime in vederea imbunatatirii mediului de munca si de asigurare a securitatii si sanatatii lucratorilor.
 
In acest scop, Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca (EU-OSHA) organizeaza Campanii de informare avand ca tema subiecte identificate ca fiind de interes pentru prevenirea in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
 
Incepand din 2003, in vederea indeplinirii acestui obiectiv, Inspectia Muncii s-a implicat in desfasurarea campaniilor europene si a promovat informatiile furnizate de Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca, la nivel national, prin intermediul inspectoratelor teritoriale de munca, prin urmatoarele tipuri de activitati:
 
• distribuirea de materiale publicitare ale campaniei-ghiduri, afise, pliante, brosuri;
• organizarea de actiuni specifice la nivelul inspectoratelor teritoriale de munca: sesiuni de instruire -
informare - constientizare, de conferinte, workshop-uri, competitii de postere, de fotografii, conferinte de presa, expozitii, concursuri, proiectii speciale de film la care au fost invitati reprezentanti ai angajatorilor, ai partenerilor sociali, ai institutelor de cercetare si de invatamant, ai serviciilor externe de prevenire si protectie si alti factori interesati;
• diseminarea informatiilor si a instrumentelor practice de gestionare a securitatii si sanatatii in munca atat la nivelul angajatorilor cat si angajatilor.
 
In luna octombrie a fiecarui an, sub egida "Saptamanii Europene a Sanatatii si Securitatii in Munca", Inspectia Muncii organizeaza simpozioane tehnico-stiintifice in 4 centre regionale (inspectorate teritoriale de munca), stabilite in Programul cadru de actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul in curs si aprobate de Inspectorul de General de Stat.
 
La aceste simpozioane regionale sunt invitati sa participe cu lucrari tehnico-stiintifice reprezentanti ai inspectoratelor teritoriale de munca, autoritatilor publice centrale si locale, angajatori sau reprezentanti ai acestora, lucratori desemnati pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie, serviciile interne de prevenire si protectie, reprezentanti ai sindicatelor.
 
Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca (EU-OSHA) a anuntat tema Campaniei pentru perioada 2020-2022: Prevenirea afectiunilor musculo-scheletice (AMS) profesionale. EU-OSHA a mai desfasurat o campanie in anul 2007 cu tema Reduceti efortului (afectiuni musculo-scheletice). Campania din 2007 a urmarit sa promoveze o metoda de gestionare integrata a problemei, subliniind ideea potrivit careia toti partenerii sociali ar trebui sa conlucreze in vederea combaterii afectiunilor musculo-scheletice. in cadrul acestei actiuni a fost subliniata importanta gestionarii modului de pastrare, reabilitare si reintoarcere la lucru a persoanelor care sufera sau au suferit de afectiuni musculo-scheletice.
 
Afectiunile musculo-scheletice continua sa fie una din cele mai frecvente probleme de sanatate profesionala nu numai in Europa, ci si in lume. in prezent AMS afecteaza milioane de lucratori din intreaga Europa, iar imbolnavirile presupun cheltuieli de miliarde de euro din partea angajatorilor.
 
In acest context, Campania Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca 2020-2022 va aborda cauzele acestei probleme persistente la locul de munca dintr-o perspectiva sistemica, iar scopul ei este sa disemineze informatii de calitate despre subiect, sa incurajeze abordarea integrata a gestionarii acestor AMS si sa ofere instrumente si solutii practice la nivelul tuturor locurilor de munca. in abordarea AMS, angajatorii trebuie sa ia in considerare si monitorizarea starii de sanatate a lucratorilor, precum si reabilitarea si reintegrarea acelora care sufera de aceste afectiuni.
 
 
2. Organizarea si desfasurarea activitatilor derulate in cadrul Campaniei Europene de informare cu privire la beneficiile muncii declarate - denumirea campaniei "Castiga, Declara, Beneficiaza"
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectia Muncii - Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - II
 
Platforma europeana pentru intensificarea cooperarii in materie de combatere a muncii nedeclarate va lansa prima sa campanie de informare in 2020.
Activitatile se vor concentra pe constientizarea companiilor si a lucratorilor cu privire la beneficiile muncii declarate. Pe langa o campanie de socializare la nivel european, o saptamana de actiune se va desfasura in perioada 16-20 martie 2020. Perioada de desfasurare a fost aprobata in cadrul reuniunii plenare a platformei ce a avut loc in octombrie 2019. Aceasta actiune este inscrisa in Programul propriu de actiuni al Platformei.
Obiectivele specifice ale campaniei sunt:
- sensibilizarea companiilor, in special a intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri), cu privire la beneficiile si obligatia de a declara raporturi de munca pe intreg procesul de lantului de subcontractare, precum si la riscul de a fi sanctionate in cazul in care folosesc munca nedeclarata;
- cresterea gradului de constientizare a lucratorilor cu privire la drepturile lor, impactul negativ al muncii nedeclarate, posibilitatile acestora de a raporta munca nedeclarata,de a fi protejati si de a desfasura activitate declarata;
- sensibilizarea factorilor de decizie asupra necesitatii de a actiona si a spori eforturile de a combate munca nedeclarata, prin initiative politice si legislative;
- cresterea vizibilitatii activitatii platformei prin implementarea campaniei la nivel UE.
 
Avantajele campaniei de informare comune sunt urmatoarele:
- atingerea unui public larg si constientizarea rapida cu privire la aceasta problema importanta;
- realizarea unei bune actiuni de informare pentru companii si lucratori;
- facilitarea cooperarii institutionale intre partile interesate relevante la nivel national si UE;
- cresterea gradului de constientizare a muncii nedeclarate si a importantei muncii declarate;
- cresterea gradului de constientizare al factorilor de decizie cu privire la necesitatea de a actiona si a spori eforturile de combatere a muncii nedeclarate;
- promovarea activitatii Platformei (indirect) si a membrilor si observatorilor acesteia.
 
Campania de constientizare la nivelul intregii UE incurajeaza membrii platformei si observatorii sa se
angajeze pe retelele sociale si (mai departe) sa difuzeze mesaje cheie. Aceasta va fi condusa si coordonata de Comisie folosind conturile de socializare ale DG Ocuparea Fortei de Munca, Afaceri Sociale si Incluziune.
 
Inspectia Muncii are flexibilitatea de a se concentra pe grupuri tinta specifice, sau sectoare si activitati, adaptate nevoilor si resurselor sale. Aceste actiuni desfasurate in perioada 16 - 20 martie 2020 pot include:
 
- controale la nivel national inclusiv cu inspectori din alte state membre ale Platformei, sesiuni de informare si constientizare pentru lucratori, actiuni de informare in cooperare cu partenerii sociali; seminarii, informari si comunicate de presa, etc.
 
 
 
II. CAMPANII NATIONALE IN DOMENIUL SECURITATII SI SANATATII IN MUNCA 
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV 
 
 
3. Campanie nationala "Program educational privind prevenirea in mediul lucrativ si consilierea profesionala timpurie a elevilor din ciclul gimnazial" - Proiect AVE.
 
Cadrul strategic european in domeniul securitatii si sanatatii in munca mizeaza in perioada urmatoare pe consolidarea politicilor nationale ce vizeaza dezvoltarea unor sinergii cu alte domenii, printre care si invatamantul.
 
In comunicatul Comisiei Europene nr. 5431/2017 catre Parlamentul European, Consiliul Comitetului Economic si Social European si Comitetul Regiunilor se prezinta faptul ca "in contextul noului mediu al muncii, este foarte important ca oamenii sa inteleaga deja implicatiile securitatii si sanatatii in munca atunci cand intra pe piata fortei de munca. Acest lucru implica nu numai invatarea pe tot parcursul vietii
pentru profesionistii din domeniul securitatii si sanatatii in munca, ci si integrarea acestor aspecte in toate sectoarele educatiei."
 
Proiectul "AVE", avand ca fondatori Inspectia Muncii, compania SC Marquardt Schaltsysteme SCS si Universitatea "Lucian Blaga" Sibiu, a fost lansat in 2017 si a fost derulat pe parcursul anului 2017 ca proiect pilot in judetul Sibiu. Proiectul s-a adresat unui grup tinta format din elevii inscrisi in ciclul gimnazial, cu varsta intre 11 si 15 ani. Derularea proiectului sprijina integrarea educatiei in domeniul securitatii si sanatatii in munca in scolile gimnaziale. Implementarea proiectului "AVE" a pornit de la convingerea ca nu este prematur sa se prezinte elevilor conceptele de baza care, pentru adulti, sunt reunite sub denumirea generica de securitate si sanatate in munca. Daca elevii parcurg un proces de invatare timpurie despre securitate si sanatate in munca, acestea vor deveni o parte integranta, fireasca a modului in care vor reactiona la contactul cu pericolele, iar aceasta atitudine ii va insoti pe tot parcursul vietii profesionale.
 
In acest sens, in dezvoltarea Proiectului "AVE" s-a urmarit:
- dobandirea unor cunostinte primare si abilitati in materie de securitate si sanatate;
- recunoasterea, evaluarea si controlul riscurilor si dezvoltarea unei atitudini sigure;
- dezvoltarea capacitatii de a acorda primul ajutor;
- intelegerea nevoii de a respecta regulile stabilite;
- dezvoltarea atitudinii participative in luarea deciziilor;
- descoperirea mediului de munca si a mijloacelor de prevenire legate de viitoarea cariera.
Succesul inregistrat la nivelul Inspectoratului Teritorial de Munca Sibiu a determinat Inspectia Muncii din Romania sa extinda derularea proiectului, in anului 2018, la zece inspectorate teritoriale de munca: Alba, Arad, Brasov, Bihor, Dolj, Hunedoara, Galati, Tulcea, Neamt si Bucuresti. Avand in vedere rezultatele obtinute in anul 2018 in cele zece judete selectionate si impactul pe care l-a avut aceasta actiune in mediul urban si mai ales in cel rural, s-a considerat necesara extinderea, pe o perioada de trei ani, incepand cu anul 2019, a proiectului "AVE" la nivel national, fiind implicate toate inspectoratele teritoriale de munca. 
 
Obiectivele urmarite in derularea proiectului, pentru anul 2020 sunt:
ï‚· Constientizarea comportamentului preventiv in mediul de munca. Crearea unui sistem de orientare practica privind constientizarea atitudinii preventive in mediul de munca si combaterea accidentelor de munca;
ï‚· Orientarea elevilor in cariera spre diferite meserii si constientizarea acestora cu privire la riscurile generale si specifice la care pot fi expusi.
Dezvoltarea proiectului implica:
- Contactarea inspectoratului scolar judetean pentru prezentarea proiectului;
- Selectarea scolilor participante si incheierea protocoalelor de colaborare intre inspectoratul scolar si inspectoratul teritorial de munca;
- Contactarea reprezentantilor scolilor participante pentru prezentarea proiectului, selectarea profesorilor participanti si stabilirea modalitatilor de colaborare intre inspectorii de munca nominalizati si cadrele didactice.
- Stabilirea grupului tinta format din elevi - scoala gimnaziala (cl. V-VIII) care beneficiaza de programul educational.
- Contactarea agentilor economici interesati si incheierea protocoalelor de colaborare intre scoala gimnaziala - agentii economici.
- Planificarea logisticii necesare in scoala;
- Stabilirea locatiilor pentru desfasurarea lectiilor practice deschise.
- Stabilirea regulamentelor de desfasurare a concursurilor tematice : creatii artistice, desene, scenete, eseuri, etc.
Actiunile vor continua cu:
- Predarea modulelor de curs;
- Lansarea concursurilor de creatie culturala in scoli - desene, eseuri tematice, etc.
- Desfasurarea lectiei practice deschise pe teme de utilizare a echipamentului individual de protectie, acordarea primului ajutor, actiuni in situatii de urgenta;
- Organizarea si efectuarea vizitelor elevilor la agentii economici implicati in proiect;
- Valorificarea creatiilor culturale selectate de catre o echipa de evaluatori prin afisarea, publicarea sau punerea in scena a acestora. Jurizarea productiilor culturale de catre echipa cadrelor didactice, membre ale grupului de evaluare.
- Organizarea unei intalniri de bilant pentru evidentierea feedback-ului din partea elevilor, cadrelor didactice, parintilor si a partenerilor din cadrul proiectului cu privire la utilitatea programului de constientizare privind sanatatea si securitatea in munca si de consiliere profesionala in cadrul carora: vor fi completate chestionare de opinie, afisarea si prezentarea productiilor artistice;
- Promovarea in mass media.
La finalizarea campaniei se va evaluarea modul in care a fost implementat proiectul AVE si se va elabora un raport final, la nivelul inspectoratelor teritoriale de munca, in care se vor formula propuneri de imbunatatire si diseminare la nivel judetean /national a proiectului.
Inspectia Muncii va intocmi Raportul final privind derularea campaniei nationale, urmand sa valorifice rezultatele obtinute in urmatorii doi ani, in care se va derula proiectul.
 
 
4. Campanie nationala privind obligatiile angajatorilor de a implementa, pe baza principiilor generale de prevenire, masurile necesare pentru asigurarea securitatii si protectia lucratorilor care isi desfasoara activitatea in santierele temporare sau mobile.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in  Trim. I - IV
 
 
Numarul de accidente de munca inregistrat precum si gravitatea acestora, a fost factorul determinant pentru a continua si intensifica actiunile de verificare si monitorizare, a modului in care se respecta prevederile legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca in santierele temporare sau mobile, precum si modul in care angajatorii realizeaza masurile de securitate si sanatate dispuse de inspectorii de munca in timpul actiunilor de control.
 
Grupul tinta este constituit din angajatorii si lucratorii care isi desfasoara activitatea in domeniul constructiilor (codurile CAEN 41, 42 si 43). Se vor verifica cu prioritate santierele de constructii temporare sau mobile pe care se deruleaza lucrari, in functie de numarul de subantreprenori, de numarul de accidente produse si de natura activitatilor specifice, cu risc mare de accidentare.
 
Un obiectiv al campaniei este de a creste gradul de constientizare a angajatorilor si a lucratorilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale referitoare la securitatea si sanatatea in munca privind riscurilor specifice in domeniul constructiilor. in acest sens, angajatorii identificati conform criteriilor mentionate mai sus vor fi invitati sa participe la sedintele de constientizare organizate de inspectoratele teritoriale de munca, in cadrul carora se vor prezenta motivele si modul in care se va desfasura actiunea, evenimente produse in santiere ca urmare a nerespectarii prevederilor legale sau a instructiunilor proprii, precum si consecintele acestor evenimente.
 
Inspectoratele teritoriale de munca vor mediatiza obiectivele campaniei in mass media locala si centrala si, in functie de conditiile locale, se vor organiza dezbateri, mese rotunde cu angajatori cu activitate din domeniul constructiilor si reprezentanti ai sindicatelor reprezentative avand ca teme costurile socioeconomice ce deriva din nerespectarea prevederilor legale in vigoare. Se vor analiza exemple de accidente de munca care s-au produs in activitatile de constructii si masurile de prevenire care nu au fost luate sau nu au fost respectate si care au condus la producerea acestor, precum si posibilitatile de a diminua costurilor socio - economice care deriva din nerespectarea prevederilor legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Un alt obiectiv este de se indruma angajatorii pentru crearea conditiilor care pot stimula lucratorii, reprezentantii acestora, precum si sindicatele din domeniul constructiilor pentru o participare cat mai activa la procesul de implementare a legislatiei specifice domeniului constructii, la promovarea programelor proprii ale angajatorilor pentru cresterea nivelului de securitate, precum si la promovarea bunelor practici identificate in campanie.
 
Se va continua implementarea modului de control testat in anul 2019, respectiv se vor realiza vizite de control la angajatori privind verificarea respectarii cerintelor legale, bazate pe check-list-uri de control in domeniul sanatatii si securitatii in munca pentru santiere temporare sau mobile. Acestea se vor completa pentru fiecare angajator controlat si se vor arhiva cu documentele de control incheiate pentru fiecare angajator controlat.
 
Activitatea de control se va axa si pe verificarea modului de realizare a masurilor dispuse la termenele stabilite in procesele verbale de control incheiate cu ocazia controalelor efectuate.
 
La inchiderea campaniei, Inspectia Muncii va analiza rezultatele obtinute si, dupa caz, le va valorifica in cadrul actiunilor ce vor fi intreprinse in anii urmatori.
 
 
III. CAMPANII NATIONALE IN DOMENIUL SUPRAVEGHERII PIETEI
 
 
5. Campanie nationala de supraveghere a pietei produselor industriale din domeniul de competenta al Inspectiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2020, coordonat de catre Comisia Europeana.
 
Responsabilitatea realizarii:  Inspectoratele teritoriale de munca  in Trim. I - IV
 
In temeiul Regulamentului (CE) nr. 765/2008 de stabilire a cerintelor de acreditare si de supraveghere a pietei in ceea ce priveste comercializarea produselor, Inspectia Muncii, in calitate de autoritate nationala de supraveghere a pietei are obligatia clara de a controla intr-un mod proactiv produsele puse la dispozitie pe piata. Operatorii economici (producatori, importatori, distribuitori) au obligatia clara de a coopera cu autoritatile nationale de supraveghere a pietei si de a lua masuri corective, atunci cand acestea sunt necesare.
 
Supravegherea pietei are scopul de a garanta ca produsele respecta cerintele in vigoare aplicabile, oferind astfel un nivel de protectie ridicat al intereselor publice, cum este si sanatatea si securitatea la locul de munca, asigurandu-se, in acelasi timp, ca libera circulatie a produselor nu este limitata intr-o masura mai mare decat cea permisa de legislatia de armonizare sau de orice alta reglementare relevanta a Uniunii Europene.
 
Supravegherea pietei asigura cetatenilor un nivel de protectie echivalent in intreaga piata unica, indiferent de originea produsului. De asemenea, supravegherea pietei este importanta pentru interesele operatorilor economici, deoarece contribuie la eliminarea concurentei neloiale.
 
Statele membre trebuie sa garanteze o supraveghere eficienta a pietei lor. Acestea sunt obligate sa organizeze si sa asigure controlul produselor puse la dispozitie pe piata sau importate. Statele membre trebuie sa ia masurile adecvate pentru a garanta ca dispozitiile in vigoare ale Regulamentului (CE) nr. 765/2008 si ale altor legislatii de armonizare ale Uniunii sunt respectate in cadrul UE si, in special, pentru a impiedica punerea la dispozitie pe piata si utilizarea unor produse neconforme si/sau periculoase. 
 
Supravegherea pietei trebuie sa permita, pe de o parte, identificarea, impiedicarea comercializarii si retragerea de pe piata a produselor periculoase sau a produselor care, din orice alt motiv, nu sunt conforme cu cerintele aplicabile stabilite in legislatia de armonizare a Uniunii Europene si, pe de alta parte, sanctionarea operatorilor care incalca legea.
 
Necesitatea elaborarii programului sectorial de control proactiv in domeniul supravegherii pietei este astfel o cerinta stabilita in prevederile art. 18 alin. (5) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
Campania urmareste realizarea obiectivelor amintite mai sus, prin actiuni de constientizare si verificare a operatorilor economici (producatori, importatori, distribuitori), cu privire la cunoasterea si respectarea actelor normative care reglementeaza introducerea pe piata a produselor din domeniul de competenta al Inspectiei Muncii.
 
 
IV. CAMPANII NATIONALE IN DOMENIUL RELATIILOR DE MUNCA
 
 
6. Campanie privind identificarea si combaterea cazurilor de munca nedeclarata in domenii susceptibile utilizarii frecvente a acesteia: constructii, fabricarea produselor de brutarie si a produselor fainoase, depozitarea si comercializarea produselor cerealiere si a produselor de panificatie, industria lemnului, comert cu ridicata si cu amanuntul, paza, unitati care desfasoara activitati in statiuni montane si de pe litoral, unitati care desfasoara activitate pe timpul noptii (restaurante, baruri, cluburi, discoteci, jocuri de noroc, unitati de comert cu program non-stop, unitati distributie carburant), colectarea si reciclarea deseurilor nepericuloase, intretinerea si repararea autovehiculelor, alte prestari de servicii etc.
 
 
Rsponsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV
 
Avand in vedere obiectivele specifice ale Inspectiei Muncii stabilite prin lege se impune intensificarea actiunilor de control in vederea diminuarii muncii nedeclarate.
 
Munca nedeclarata constituie un fenomen extrem de nociv, datorita consecintelor sociale si economice pe care le produce:
- persoana care presteaza munca nedeclarata este lipsita de protectie sociala;
o lipsa drepturilor conferite de un contract de munca, cum ar fi cele la concediu remunerat si la concediu medical;
o lipsa accesului la pensie si la indemnizatie de somaj;
- persoana care presteaza munca fara forme legale de angajare, nu are siguranta platii muncii prestate, plata facandu-se in functie de bunavointa angajatorului;
- angajatorul este lipsit de posibilitatea legala de a responsabiliza pe lucrator pentru eventualele pagube produse de acesta;
- conditii precare de munca pentru lucratori si riscurile pe care acestea le implica pentru sanatatea lucratorilor;
- fondurile sociale si bugetul de stat sunt pagubite prin sustragerea de la plata impozitelor si a contributiilor sociale.
Obiectivele campaniei sunt:
- - identificarea si combaterea muncii nedeclarate si luarea masurilor care se impun pentru determinarea respectarii de catre angajatorii care desfasoara activitate in diferite domenii de activitate, a prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca;
- - identificarea angajatorilor care utilizeaza nelegal munca copiilor si a tinerilor;
- - determinarea angajatorilor de a incheia contracte individuale de munca pentru persoanele depistate fara forme legale de angajare, de a le inregistra in aplicatia REVISAL si de a le transmite la inspectoratul teritorial de munca in raza caruia societatea are sediul social;
- - cresterea gradului de constientizare a angajatorilor si a angajatilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca;
- - diminuarea consecintelor sociale si economice negative care deriva din nerespectarea de catre angajatorii care desfasoara activitate in diferite domenii de activitate;
- - eliminarea neconformitatilor constatate prin dispunerea de masuri obligatorii de intrare in legalitate si aplicarea de sanctiuni contraventionale corespunzatoare. in cadrul campaniei se efectueaza actiuni de control la angajatorii care presteaza activitate in domeniul in care se desfasoara campania (ex. constructii, panificatie, servicii, comert, etc.), selectati pe zone si din bazele de date disponibile ca instrumente de lucru la nivelul Inspectiei Muncii (ONRC, REGES, COLUMBO).
 
 
7. Campanie privind verificarea modului in care se respecta legislatia in domeniul relatiilor de munca in transportul rutier.
 
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV
 
 
Motivare: in cadrul campaniei se urmareste verificarea angajatorilor care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier, in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca, in special a celor privind timpul de munca si de odihna ale conducatorilor auto, a legislatiei si a directivelor europene ce vizeaza detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii transnationale
transpuse in legislatia nationala.
 
Scopul acestei campanii este de a informa cu privire la actele normative incidente, in contextul controalelor rutiere efectuate cu lucratori din cadrul ISCTR, a controalelor efectuate la depozitele vamale sau logistice ale retailor sau la sediul/punctul de lucru declarat al operatorilor de transport rutier.
 
Obiectivele campaniei:
- Cresterea gradului de constientizare a angajatorilor si a angajatilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca;
- Diminuarea consecintelor sociale si economice negative care deriva din nerespectarea de catre angajatorii care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier, a prevederilor legale privind timpul de munca si de odihna;
 
- Eliminarea tuturor neconformitatilor constatate, prin dispunerea de masuri obligatorii de intrare in legalitate si aplicarea sanctiunilor contraventionale corespunzatoare.
Implicarea in desfasurare a campaniei:
- stabilirea perioadei de desfasurare;
- intocmirea metodologiei de desfasurare a campaniei;
- stabilirea grupului tinta(baza proprie de date, evidenta situatiilor trimestriale; sesizari; verificarea masurilor dispuse anterior etc.);
- stabilirea tematicii de control;
- valorificarea rezultatelor campaniei si intocmirea raportului.
 
 
8. Campanie privind verificarea modului de respectare, de catre angajatori, a prevederilor Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I  
 
Motivare:
Migratia fortei de munca este un fenomen inca prezent in societatea romaneasca, cetatenii romani apeland la societatile de intermediere sau la persoane fizice pentru ocuparea unui loc de munca in strainatate, iar nerespectarea prevederilor legale pentru medierea cetatenilor romani in strainatate poate fi un punct de plecare in constituirea traficului de persoane in scop de munca, urmate de consecinte sociale si economice negative.
 
Schimbarea legislatiei care reglementeaza conditiile de functionare si procedura de inregistrare, ale persoanelor juridice care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati de mediere si plasare a fortei de munca in strainatate, fara perceperea de la solicitantii locurilor de munca de comisioane, tarife sau taxe.
 
Obiectivul campaniei:
 
in cadrul campaniei se urmareste identificarea cazurilor de nerespectare a conditiilor de functionare si a procedurii de inregistrare, de catre persoanele juridice care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei ca agenti de plasare a fortei de munca in strainatate si constientizarea acestora cu privire la modalitatile de aplicare si la obligativitatea respectarii prevederilor legale incidente.
 
Implicarea in desfasurarea campaniei:
- stabilirea perioadei de desfasurare;
- intocmirea metodologiei de desfasurare a campaniei;
- stabilirea grupului tinta (baza proprie de date, evidenta situatiilor trimestriale; sesizari; verificarea masurilor dispuse anterior; societati care desfasoara activitatii de consultanta in vederea medierii in strainatate sau in managementul resurselor umane; agentii de modeling);
- stabilirea tematicii de control;
- valorificarea rezultatelor campaniei si intocmirea raportului.
 
 
9. Campanie privind verificarea modului de respectare de catre angajatori a prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, cu modificarile si completarile ulterioare, si a normelor de aplicare a acesteia.
 
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. III
 
Motivare:
Utilizarea de catre angajatori a fortei de munca imediata, ieftina si fara asumarea respectarii drepturilor lucratorilor, conduce la aparitia cazurilor de utilizare a muncii nedeclarate prin folosirea zilierilor in alte conditii decat cele limitativ prevazute de lege.
 
Obiectivul campaniei:
Cresterea gradului de constientizare si verificarea beneficiarilor si a imputernicitilor acestora, in ceea ce priveste modalitatea de respectare a conditiilor legale in care se poate desfasura activitate cu zilieri, vizand totodata diminuarea consecintelor sociale si economice negative care deriva din nerespectarea legislatiei incidente.
 
Se efectueaza actiuni de verificare in vederea eliminarii neconformitatilor constatate, si totodata se realizeaza indrumarea beneficiarilor cu privire la modalitatile de aplicare a legislatiei incidente.
Implicarea in desfasurarea campaniei:
- stabilirea perioade de desfasurare;
- intocmirea metodologiei de desfasurare a campaniei;
- stabilirea grupului tinta (baza proprie de date, evidenta situatiilor trimestriale; sesizari; verificarea masurilor dispuse anterior; activitati desfasurate sezonier);
- stabilirea tematicii de control;
- valorificarea rezultatelor campaniei si intocmirea raportului
 
 
10. Campanie privind verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind incheierea, modificarea, suspendarea si executarea contractelor individuale de munca (timpul de munca si de odihna, drepturi salariale) in crese, gradinite, afterschool.
 
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. IV
 
Motivare:
Cresterea numarului de copii, indrumarea lor catre sistemul de educatie la nivel prescolar, precum si cresterea cerintelor de calitate a dus la cresterea numarului de crese, gradinite si a activitatilor de afterschool in institutiile de profil atat publice, cat si private. Avand in vedere si cresterea numarului de contracte individuale de munca in acest sector de activitate, in mare parte cu norma partiala, se impune
verificarea modului in care se respecta dispozitiile legale in domeniul relatiilor de munca in cadrul acestor entitati. De asemenea se constata o crestere a numarului sesizarilor privind domeniul mentionat anterior.
 
Obiectivul campaniei:
- Cresterea gradului de constientizare si verificarea angajatorilor care desfasoara activitati specifice invatamantului prescolar organizate in crese, gradinite, inclusiv afterschool, in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca, cu precadere in incheierea si executarea contractelor individuale de munca cu timp partial;
- Se efectueaza actiuni in cadrul carora angajatorii sunt verificati dar si indrumati cu privire la modalitatile de aplicare corecta a legislatiei muncii.
 
Implicarea in desfasurarea campaniei:
- stabilirea perioadei de desfasurare;
- intocmirea metodologiei de desfasurare a campaniei;
- stabilirea grupului tinta (baza de date proprie, baze de date interne/externe din care se pot extrage informatii utile care sa duca la identificarea angajatorilor care desfasoara activitate in domeniul invatamantului prescolar; sesizari; verificarea masurilor dispuse anterior, daca este cazul, etc.)
- stabilirea tematicii de control;
- valorificarea rezultatelor campaniei si intocmirea raportului.
 
 
V. ACTIUNI IN DOMENIUL SECURITATII SI SANATATII IN MUNCA

 
11. Actiune de constientizare si control vizand modul de respectare a cerintelor minime de securitate si sanatate in munca pentru asigurarea protectiei lucratorilor impotriva riscurilor legate de prezenta agentilor chimici periculosi.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. II - III
 
 
Prin Legea nr. 326/2013 de modificare a Legii nr. 349/2007, privind reorganizarea cadrului institutional in domeniul managementului substantelor chimice, Inspectia Muncii a fost desemnata ca autoritate competenta pentru controlul aplicarii legislatiei de implementare a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European si al Consiliului (REACH), in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Conform art. 117(1) din regulamentul sus-mentionat, Inspectia Muncii are obligatia de a raporta anual catre Agentia Europeana pentru Produse Chimice (ECHA) rezultatele obtinute in domeniul punerii in aplicare al Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European si al Consiliului (REACH), atat in ceea ce priveste controlul propriu-zis, cat si in privinta constientizarii factorilor interesati si al instruirii inspectorilor de munca.
 
Actiunea urmareste:
- Cresterea gradului de constientizare cu privire la importanta prevenirii riscurilor prezentate de substantele periculoase;
- Monitorizarea punerii in aplicare a prevederilor legale europene privind asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor expusi la substantelor periculoase;
- Centralizarea datelor in vederea analizei eficientei controalelor si elaborarii rapoartelor nationale privind punerea in aplicare a directivelor/regulamentelor europene specifice.
Actiunea se va desfasura in toate judetele la angajatori din toate domeniile de activitate, urmarindu-se in mod special utilizatorii de substante chimice si intreprinderile mici si mijlocii si se va axa pe: 
 
- instruirea inspectorilor din cadrul ITM cu prevederile legislatiei in domeniul substantelor periculoase;
- realizarea cel putin a unei sesiuni de informare de catre fiecare inspectorat teritorial de munca prin invitarea tuturor factorilor interesati (angajatori, lucratori desemnati, sindicate, servicii externe de prevenire si protectie) in vederea prezentarii de materiale elaborate de inspectorii de munca pe baza tematicilor puse la dispozitie de Inspectia Muncii;
- realizarea a minimum 6 controale de catre fiecare inspectorat teritorial de munca; de asemenea, in cursul controalelor, inspectorii de munca vor indruma angajatorii cu privire la obligatiile acestora conform Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European si al Consiliului (REACH);
- promovarea actiunii in mass-media locala si centrala prin comunicate de presa, aparitii televizate etc..
 
12.  Actiune de verificare a modului in care sunt respectate cerintele minime pentru imbunatatirea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor care pot fi expusi unui potential risc datorat atmosferelor explozive in silozurile de cereale, fabricile de produse de brutarie si produse de panificatie, nutreturi pentru hrana animalelor, bauturi alcoolice, mobila si statiile de distributie a carburantilor auto.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. II - IV
 
In activitatile de receptionare, conditionare, conservare, pastrare si valorificare a produselor agricole, fabricare a painii, nutreturi combinate, bauturi alcoolice, mobila si statii de distributie a carburantilor auto, riscul cel mai mare este reprezentat de producerea in anumite conditii a autoaprinderilor si mai ales, a incendiilor si exploziilor deosebit de puternice. Atat autoaprinderile cat si incendiile care pot fi generate sunt pericole majore si acestea sunt in anumite conditii subestimate.
 
In procesele tehnologice care se desfasoara in activitatile din silozuri, fabricile de paine si fabricile de producere a nutreturilor combinate se degaja praf mineral si praf vegetal. Daca praful mineral prin natura sa are efecte mici pentru sanatate, praful vegetal avand in vedere dimensiunile foarte mici (microni), si cu puterea energetica foarte mare, este foarte periculos, datorita faptului ca, in anumite conditii, amestecul praf vegetal + aer + sursa de foc, provoaca incendii urmate de explozii cu efect deosebit de distrugator. De asemenea, exploziile se pot declansa si ca urmare a depozitarii semintelor de floarea-soarelui si sroturilor de soia, in celulele silozurilor, in care se creeaza conditii de emanare a gazelor pirofore si de nerespectare a cerintelor minime pentru securitatea si sanatatea lucratorilor care pot fi expusi unui potential risc datorat atmosferelor explozive.
 
In ceea ce priveste fabricarea bauturile alcoolice, acestea se clasifica in: naturale - nedistilate daca alcoolul rezultat ramane in lichidul care a suferit fermentatia alcoolica (berea, vinul) si distilate daca se obtin prin distilarea lichidelor fermentate si industriale. Rachiurile industriale au ca element comun prezenta, in proportii variabile, a alcoolului etilic. Avand formula chimica C2H6O, acest produs, care mai poarta numele de Etanol, Spirt, Spirt de vin, este considerat foarte periculos pentru lucratori pentru ca produce boli grave prin inhalare in conditiile expunerii indelungate in atmosfera incarcata cu vapori de alcool si este foarte inflamabil ( punctul de inflamabilitate fiind la 12ºC), vaporii sai putand forma amestecuri explozive in limite largi 3,5 - 15 vol. %. Alcoolul etilic se transporta cu mijloace adecvate conform reglementarilor in vigoare, ferit de contactul cu substante puternic oxidante, recipientele fiind inchise ermetic si etichetate in conformitate cu Directivele EC avand ca simbol F - Foarte inflamabil. Se pastreaza departe de orice flacara sau sursa de scantei. 
 
Pentru activitatile din intreprinderile de fabricare a mobilei cel mai grav pericol il constituie explozivitatea vaporilor sau microparticulelor formate din solventi inflamabili din compozitia lacurilor, grundurilor, in amestec cu aerul din mediul de lucru, existenti in sectoarele de finisaj. Se afirma astfel ca explozivitatea in sectoarele de finisaj este cel mai important potential distructiv, exploziile respective soldandu-se cu grave accidente colective si importante distrugeri de bunuri materiale nu numai in sectoarele proprii (finisaj) extinzandu-se rapid cu efecte negative in zone limitrofe. Astfel de evenimente sunt relativ frecvente in unitatile de fabricarea mobilei.
 
Pentru activitatile de distributie a combustibililor solizi, lichizi, gazosi si a produselor derivate, statiile de livrare, respectiv depozitele de carburanti, comercializeaza produse petroliere cum sunt: benzina cu diferite cifre octanice, motorina, gazul petrolier lichefiat auto (autogas) si recipientele-butelii de 26 litri cu gaz petrolier lichefiat (aragaz), pentru utilizare casnica.
 
Toti carburantii sus amintiti sunt produse petroliere obtinute din fractionarea titeiului. Acestia sunt substante extrem de inflamabile, devenind explozive in anumite concentratii, in contact cu aerul si surse potentiale de aprindere. in timpul utilizarii pot produce efecte nocive atat asupra organismului uman, cat si asupra mediului inconjurator.
 
Rezultatele vizitelor de inspectie efectuate de catre inspectoratele teritoriale de munca si de catre inspectorii de munca de la Inspectia Muncii, in anii anteriori, precum si evenimentele care au avut loc in ultima perioada, au evidentiat faptul ca in activitatile, mai sus amintite, au fost constatate o serie de deficiente referitoare la sanatatea si securitatea lucratorilor aflati in potential pericol in locurile de munca unde se pot forma atmosfere explozive. Astfel, in anul 2020, actiunile de control se vor efectua in toate tipurile de intreprinderi (mici, mijlocii si mari, cu capital de stat, privat si mixt), care efectueaza activitati de receptionare, conditionare, pastrare si valorificare a produselor agricole, fabricare a nutreturilor combinate, fabricare a produselor de brutarie, fabricare a bauturilor alcoolice, fabricare a mobilei si va urmarii, prin controalele desfasurate la nivel national urmatoarele obiective:
 
Obiectiv general:
Diminuarea consecintelor sociale si economice negative care deriva din nerespectarea prevederilor legale de catre angajatorii din domeniile mai sus amintite.
 
Obiective specifice:
• cresterea gradului de constientizare a angajatorilor si a lucratorilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale referitoare la sanatatea si securitatea in munca in societatile comerciale ;
• eliminarea neconformitatilor constatate in domeniul securitatii si sanatatii in munca in activitatile specifice din societatile comerciale.
 
Mijloace de atingere a obiectivelor:
• intalniri ale inspectorilor de munca cu angajatorii, sindicatele din domeniu sau reprezentantii lucratorilor cu atributii in domeniul securitatii si sanatatii in munca, pentru cresterea gradului de constientizare a riscurilor la care sunt expusi lucratorii domeniilor amintite si unde vor fi prezentate si evenimentele grave care au avut loc in aceste domenii, cauzele care au condus la producerea lor, masurile dispuse pentru a preveni aparitia unor evenimente similare;
• vizite de control pentru verificarea respectarii prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca; 
• promovarea actiunilor in mass-media locala si nationala;
Actiunea se va desfasura incepand cu luna aprilie si se va incheia in luna decembrie ( trim. II, III, IV. )
 
13. Actiune de verificare a modului de identificare a riscurilor care provoaca afectiuni musculoscheletice (AMS), precum si a masurilor luate de angajatori in vederea prevenirii acestora.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - III
 
Actiunea se subscrie campaniei SLIC (Comitetul Inaltilor Responsabili cu Inspectia Muncii) "Better enforcing requirements aiming to prevent exposures to risk factors causing musculoskeletal disorders (MSDs) - O mai buna aplicare a cerintelor care vizeaza prevenirea expunerilor la factorii de risc care provoaca afectiuni musculo-scheletice - AMS."
 
Campania SLIC, ce se va desfasura pe parcursul a trei ani (2020-2022), va contribui la sensibilizarea angajatilor si angajatorilor, la cresterea schimbului de informatii, practici si experiente in domeniul prevenirii afectiunilor musculo-scheletice.
 
O campanie SLIC anterioara (2008-2009) a abordat afectiunile musculo-scheletice si riscurile ergonomice legate de manipularea manuala a incarcaturilor. Mai mult, la cea de-a 74-a sesiune plenara a SLIC de la Sofia, Comitetul si-a exprimat dorinta de a continua sa lucreze pe aceasta tema. Prin urmare, si in deplina concordanta cu prioritatile si obiectivele cheie identificate in Comunicarea privind securitatea si sanatatea in munca in Uniunea Europeana si Cadrul strategic OSH al UE, campania SLIC 2020-2022 va aborda din nou tema prevenirii afectiunilor musculo-scheletice legate de munca.
 
Actiunea derulata de Inspectia Muncii se adreseaza angajatorilor din sectorul public si privat din mai multe sectoare de activitate, sectoare ce au un numar insemnat de locuri de munca cu probabilitate mare de aparitie a afectiunilor musculo-scheletice.
 
Actiunea vizeaza in principal:
- furnizarea de informatii legate de aparitia afectiunilor musculo-scheletice la diferite locuri de munca;
- promovarea utilizarii unor instrumente simple si practice pentru angajatori si lucratori in vederea identificarii si gestionarii problemelor generate de AMS;
- recomandari privind monitorizarea starii de sanatate a lucratorilor, reabilitarea si reintegrarea acelora care sufera de aceste afectiuni.
"Actiune de verificare a modului de identificare a riscurilor care provoaca afectiuni musculo-scheletice (AMS), precum si a masurilor luate de angajatori in vederea prevenirii acestora" va fi o actiune nationala care se va desfasura potrivit unei Metodologii aprobate de Inspectorul general de stat.
 
Actiunea se va desfasura pe parcursul celor 4 trimestre ale anului, la punctele de lucru/sediul angajatorilor, parcurgandu-se urmatoarele etape:
1. Elaborarea metodologiei si transmiterea acesteia inspectoratelor teritoriale de munca. in cadrul metodologiei se va elabora un set de chestionare ce vor fi distribuite angajatilor si angajatorilor din unitatile tinta.
2. Selectarea angajatorilor care au un numar insemnat de locuri de munca la care se manifesta riscul de aparitie a afectiunilor musculo-scheletice.
3. Informarea angajatorilor selectati referitor la modul de desfasurare a campaniei prin:
- sedinte la sediul inspectoratelor teritoriale de munca la care vor participa reprezentantii angajatorilor din grupul tinta conform punctului 2;
- prezentarea chestionarelor ce vor fi utilizate in cadrul actiunii;
- sesiune de intrebari si raspunsuri.
4. Vizita de lucru la angajatorii selectati pentru aplicarea chestionarelor de evaluare de catre lucratori si angajatori a conditiilor de munca de la locul de munca unde isi desfasoara activitatea.
5. Vizita de inspectie pentru identificarea neconformitatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca cu accent pe aspectele rezultate in urma analizarii chestionarelor de evaluare.
6. Monitorizarea masurilor dispuse cu ocazia vizitelor de inspectie de la punctul 5.
7. Elaborarea raportului final al campaniei la nivel de inspectorat si transmiterea acestuia catre Inspectia Muncii si catre mass-media locala.
8. Elaborarea raportului final al Inspectiei Muncii referitor la rezultatelor obtinute cu ocazia acestei
campanii SLIC
 
 
14. Actiune de control pentru verificarea modului in care se respecta prevederile legale de securitate si sanatate in munca la transportatorii rutieri si la beneficiarii serviciilor de transport rutier.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I-IV
 
 
Transportul de marfa este unul dintre cele mai predispuse sectoare de activitate la accidentare lucratorilor.
Acesta este situat imediat dupa cel de constructii, raportat la numarul si gravitatea accidentelor de munca. O pondere mare in numarul accidentatilor in munca, o au lucratorii care se accidenteaza in conditiile in care vehiculul se opreste sau in timpul operatiunilor de incarcare si descarcare la sediul angajatorului beneficiar al transportului.
 
Prevenirea acestor accidente este, asadar, o problema care trebuie solutionata, avand in vedere numarul de vehicule si tonajul de marfa transportat in fiecare an. O mai buna coordonare a actiunilor de prevenire intre angajatorii implicati, precum si intre lucratorii care au diferite sarcini de munca in aceste momente este punctul de plecare esential pentru a preveni acest tip de accidente, atat pentru angajatorii implicati, cat si pentru lucratorii acestora.
 
Riscurile identificate in activitatea de control si de cercetare a evenimentelor:
ï‚· Manipularea manuala (transport de sarcina) este cauza principala a accidentelor de munca si a bolilor profesionale (afectiuni musculo-scheletice) pentru conducatorii auto, precum si pentru personalul desemnat pentru activitati de incarcare/descarcare;
ï‚· Caderile de la inaltime, care apar de obicei in timpul ascensiunii si coborarii in si din cabina, remorca, sau de pe cheiurile de incarcare/descarcare;
ï‚· Caderile de la acelasi nivel.
Aceste riscuri sunt prezente in urmatoarele patru faze distincte:
ï‚· Intrare si trafic pe teritoriul angajatorului beneficiar;
ï‚· Sosire si parcare pe zona de incarcare si descarcare;
ï‚· Operatiuni de incarcare si descarcare specifice marfurilor transportate;
ï‚· Plecare din zona incarcare si descarcare.
Actiunile campaniei isi propun sa identifice daca beneficiarul si transportatorul:
ï‚· au identificat aceste riscuri, asociate operatiunilor de incarcare/descarcare;
ï‚· au elaborat un plan de prevenire si protectie specific si daca au stabilit masurile preventive care trebuie implementate;
ï‚· care este stadiul implementari masurilor.
Obiectivul prioritar al actiunii este de a constientiza prin control, angajatorii implicati asupra necesitatii in a lua in considerare specificul activitatilor de incarcare/descarcare si de a :
ï‚· coopera in vederea implementarii prevederilor privind securitatea, sanatatea si igiena in munca;
ï‚· de a-si coordona actiunile in vederea protectiei lucratorilor si prevenirii riscurilor profesionale;
ï‚· de se informa reciproc despre riscurile profesionale;
ï‚· de a informa lucratorii si/sau reprezentantii acestora despre riscurile profesionale.
Totodata actiunea isi propune promovarea bunelor practici intalnite. in acest sens, rezultatele actiunii vor fi raportate conform prevederilor din metodologia de control, care va fi intocmita de Inspectia Muncii si vor fi analizate in vederea valorificarii la nivel national.
 
15. Actiune de informare si control pentru verificarea modului in care sunt respectate cerintele minime de securitate si sanatate in munca de beneficiari - asezaminte de cult si prestatorii in domeniul constructiilor care desfasoara activitati pe teritoriul acestora.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I-IV
 
Actiunea de informare si control privind verificarea modului in care sunt respectate cerintele minime de securitate si sanatate in munca in activitatile organizatiilor religioase se inscrie in cadrul eforturilor Inspectiei Muncii de crestere a gradului de constientizare a angajatorilor si angajatilor din toate domeniile cu privire la necesitatea respectarii prevederilor legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca si de promovare a unei culturi a prevenirii la toate locurile de munca.
 
Inspectia Muncii a analizat datele statistice pentru perioada 2010-2019 si a identificat o situatie la nivel national, respectiv un numar mare de accidentati in santierele temporare sau mobile aflate pe teritoriul unitatilor componente ale Bisericii Ortodoxe Romane precum si al altor unitati apartinand altor culte religioase recunoscute in Romania. Aceste evenimente s-au soldat cu consecinte grave pentru victime,
invaliditate sau deces, precum si cu pagube materiale.
 
Cele mai multe evenimente s-au inregistrat in cadrul efectuarii unor lucrari de renovare si reparatii la lacasele de cult, realizate in regie proprie, victimele fiind angajati ai organizatiilor religioase sau voluntari.
 
in cele mai multe cazuri, cauza producerii acestor evenimente o constituie nerespectarea reglementarilor de securitate privind lucrul la inaltime si utilizarea schelelor. Sunt folosite in mod frecvent schele improvizate, din lemn, cele mai multe confectionate de lucratori care nu au pregatirea corespunzatoare, fara un proiect, echipamente de munca ce prezinta un risc deosebit de ridicat de producere a unor accidente de munca. De asemenea, au fost inregistrate si incidente periculoase, de obicei incendii, care nu au produs victime, dar care ar fi putut avea asemenea urmari si care au produs mari pagube materiale.
 
Actiunea se v-a desfasura in toate judetele la angajatorii care desfasoara activitati clasificate conform CAEN in diviziunea 9491 - Activitati ale organizatiilor religioase, avand calitatea de beneficiari, cat si la operatorii economici care desfasoara activitatii clasificate conform in diviziunea CAEN 41-42-43, - Activitati de constructii - in calitate de prestatori.
 
Inspectoratele teritoriale de munca vor identifica unitatile de cult, care au personalitate juridica si care isi au sediul pe raza inspectoratului si vor elabora materiale de informare care vor fi transmise unitatilor de cult. in aceste materiale se va prezenta scopul actiunilor care vor fi desfasurate, respectiv faptul ca inspectoratele teritoriale de munca vor indruma si constientiza unitatile de cult, in calitatea acestora de beneficiari si, totodata, vor initia actiuni de constientizare si verificare a angajatorilor, prestatori in domeniul constructiilor, care desfasoara activitati pe teritoriul acestor unitati. in materialele informative vor fi prezentate date privitor la:
ï‚· situatia aparuta in santierele pentru lucrari de reparatii - constructii in care unitatile de cult sunt beneficiari;
ï‚· obligatiile beneficiarilor, asa cum sunt ele stipulate in H.G. privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru santierele temporare sau mobile nr. 300/2006 si alte acte normative in domeniul securitatii si sanatatii in munca aplicabile (Legea securitatii si sanatatii in munca nr.319/2006 si Normele metodologice de aplicare a prevederilor acestei legi);
ï‚· obligatiile societatilor de constructii prevazute in actele normative mentionate;
ï‚· exemple de riscuri de accidentare in santierele de constructii si bune practici in prevenirea lor (din activitatea de cercetare a evenimentelor si de control desfasurata de inspectorii de munca).
ï‚· in incheierea materialelor informative, unitatile de cult sunt rugate sa vina in sprijinul inspectoratelor  teritoriale de munca prin:
- exprimarea unui punct de vedere privitor la oportunitatea organizarii si a altor actiuni de informare, constientizare si verificare;
- identificarea modalitatilor de interactionare cu inspectorii de munca;
- furnizarea de informatii privitor la lucrarile de constructii si reparatii care se vor desfasura pe parcursul anul 2020.
Pentru monitorizarea actiunii, fiecare inspectorat teritorial de munca va transmite Inspectiei Muncii rapoarte informative conforme metodologiei pentru desfasurarea actiunii, privitor la actiunile de indrumare si constientizare pentru unitatile de cult, precum si la actiunile de constientizare - verificare pentru societatile implicate in lucrari de constructii si reparatii pe teritoriul acestora.
 
 
16. Actiune de control pentru verificarea modului in care se respecta prevederile legale la comercializarea articolelor pirotehnice.
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. IV
 
Obiectivul acestei campanii este identificarea si verificarea agentilor economici care desfasoara activitati de detinere, transport, manipulare, depozitare si comercializare a articolelor pirotehnice privind respectarea prevederilor legale in vigoare.
 
Desfasurarea acestei actiuni este motivata de faptul ca in perioada de sarbatori se inregistreaza cazuri frecvente de vatamari corporale produse de utilizarea articolelor pirotehnice. In cadrul actiunii se preconizeaza controale la majoritatea detinatorilor de astfel de articole pentru a se verifica daca:
ï‚· acestia sunt autorizati conform legii de catre Inspectoratul Teritorial de Munca si Inspectoratul Judetean de Politie, respectiv Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti;
ï‚· miscarea articolelor pirotehnice, respectiv intrarea si iesirea acestora se face in baza documentelor prevazute de lege;
ï‚· transportul articolelor respective se face conform prevederilor legale;
ï‚· depozitarea acestora este conforma;
ï‚· nu sunt depasite cantitatile aprobate pentru a fi depozitate;
ï‚· articolele sunt etichetate conform legii si au aplicate instructiuni de utilizare in limba romana.
In vederea identificarii societatilor ce urmeaza a fi controlate, inspectoratele teritoriale de munca vor proceda astfel:
- din baza de date detinute de inspectorat, se vor alege societatile care au ca obiect de activitate detinerea, transportul, manipularea, depozitarea si comercializarea articolelor pirotehnice;
- in timpul controlului propriu-zis, vor fi actualizate si datele de identificare ale societatilor comerciale;
- se va reactualiza baza de date pentru societatile mentionate mai sus, indiferent de marime.
Inspectorii de munca din cadrul inspectoratelor teritoriale de munca vor stabili relatii directe cu alte institutii cu competenta in domeniu, cum sunt: 
 
- Primariile locale;
- Politia;
- IGSU.
In cadrul controalelor la sediul societatii si la punctele de lucru, inspectorii de munca vor urmari:
- verificarea organizarii societatii si a punctelor de lucru;
- verificarea documentelor la sediul societatii: autorizatia de detinere a obiectelor artizanale si de distractie pe baza de amestecuri pirotehnice, registrul de evidenta, autorizatia de depozitare (daca este cazul), carnetul de autorizare a pirotehnistilor si a celor ce efectueaza vanzarea; 
- verificare efectiva a modului de desfasurare a activitatilor cu obiecte pirotehnice si de distractie.
 
 
 
17. Identificarea unei metode de evaluare a factorilor psihosociali de risc si a masurilor de combatere a stresului la locul de munca.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca Arad, Iasi, Ilfov, Sibiu in Trim. I - IV
 
Conform statisticilor europene, 50-60% din numarul total de zile lucratoare pierdute pot fi atribuite riscurilor psihosociale si stresului, ca efect al manifestarii acestor riscuri la locul de munca. Costurile totale ale afectiunilor neuropsihice in Europa (atat asociate, cat si neasociate locului de munca), fiind estimate la 240 de miliarde de euro pe an, reprezinta o preocupare permanenta la nivelul UE.
Pana la aceasta data, Inspectia Muncii a aderat la preocuparile UE in domeniu, implicandu-se activ in doua campanii europene, una in anul 2012, derulata sub egida SLIC, ce a purtat denumirea "Riscurile profesionale la locul de munca", iar ce-a de-a doua, cu denumirea "Stresul sub control", desfasurata in perioada 2014-2015, coordonata de Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca.
De asemenea, Inspectia Muncii, incepand cu anul 2017, vrand sa valorifice expertiza dobandita de inspectorii de munca in cele doua campanii si expertiza specialistilor de la INCDPM "Alexandru Darabont", a demarat, impreuna cu acestia, un studiu pilot cu aceeasi tema, pentru inceput cu implicarea a 5 inspectorate teritoriale de munca, respectiv Sibiu, Cluj, Iasi, Timis si Ilfov, extinzandu-se ulterior, in anii 2018 si 2019, la nivelul tuturor inspectoratelor teritoriale din tara.
 
Avand ca obiectiv final, elaborarea unui proiect de act normativ national care sa recunoasca stresul profesional si sa stipuleze un minim de cerinte pentru prevenirea acestuia si protectia lucratorilor, studiul a fost cuprins in Programele Cadru de actiuni ale Inspectiei Muncii pentru anii 2017, 2018 si 2019 fiind parcurse o serie de etape in vederea conturarii unui cadru metodologic de identificare si evaluare a riscurilor psihosociale, instrument important in realizarea obiectivului final.
 
Desfasurandu-se initial in unitati din 5 domenii de activitate in care stresul este identificat ca avand un nivel mai pregnant, si anume: firme de consultanta in afaceri; banci; invatamant; domeniul sanitar; firme de transport. in urma rezultatelor obtinute, mai relevante, studiul a fost restrans la 3 domenii, respectiv sanatate, educatie si administratie locala. 
 
In parcursul anilor 2017, 2018 si 2019, conform metodologiei aprobate de conducerea Inspectie Muncii, actiunea (studiul) s-a desfasurat, parcurgandu-se urmatoarele etape:
 
 
Au fost nominalizate la nivelul inspectoratelor teritoriale de munca grupurile de lucru locale si au fost identificate firmele participante.
 
In raport cu cele trei domenii de activitate, la nivelul fiecarei regiuni, au fost selectate aleator cate doua firme reprezentative/fiecare domeniu. Pentru fiecare din domeniile mentionate, au fost selectate unitatile participante la studiu, in urmatoarea configuratie:
 
• sanatate: 2 unitati ( un spital si o policlinica);
• educatie: 2 unitati (un liceu si o scoala generala);
• administratie publica locala: 2 institutii.
S-au organizat intalniri ale membrilor grupurilor locale nominalizate la nivelul inspectoratelor cu
reprezentantii firmelor, pentru prezentarea actiunii, explicarea modului de operare cu instrumentele utilizate in studiu (chestionare);
 
Chestionarele utilizate au fost:
- Chestionarul Copenhaga de Evaluare a Factorilor Psihosociali care reprezinta un instrument elaborat de cercetatorii Departamentului de Studiu al Factorilor Profesionali Psihosociali din cadrul Institutului National de Sanatate in Munca din Copenhaga, Danemarca. Chestionarul a fost adaptat in limba romana de colectivul Laboratorului de Ergonomie din cadrul INCDPM "Alexandru Darabont". Scalele
Chestionarului Copenhaga acopera principalele componente relevante pentru cercetarea factorilor psihosociali;
- Chestionarul DATO, de evaluare a vulnerabilitatii individuale la stres care evalueaza gradul de vulnerabilitate individuala la factorii psihosociali de risc/stres, din perspectiva relatiilor dintre factorii de stres/solicitare, si reactiile individuale, posibilitatile/resursele individuale de a influenta stresul/efortul profesional;
- Chestionarul de Evaluare a Stresului Psihic (CESP), de evaluare atat a sarcinii, cat si a mediului de munca si a efectelor acestora asupra starii de confort si sanatate, asa cum sunt ele percepute de catre personal. Stresul profesional, solicitarile fizice si mentale, efortul profesional sunt analizate si evaluate din perspectiva relatiilor dintre factorii de stres/ solicitare, activitate, mediu, a reactiilor individuale si a posibilitatilor individului si organizarii muncii de a influenta stresul/efortul profesional; 
- Check-list cuprinzand indicatorii de analiza a activitatii (continutul sarcinii de munca, volum de activitate, incarcare etc.);
- Formularul cuprinzand Indicatorii legati de securitatea si sanatatea lucratorilor din organizatii. 
 
Au fost distribuite participantilor la actiune, angajati ai unitatilor selectate, instrumentele utilizate in ancheta, in vederea completarii, asigurandu-li-se acestora confidentialitatea raspunsurilor. Pentru obtinerea unor rezultate cat mai obiective, ca si pentru asigurarea semnificatiei statistice si a reprezentativitatii rezultatelor la nivel national si pe domeniu de activitate, in fiecare unitate implicata, s-a recomandat ca participantii care vor completa chestionarele sa reprezinte 25%-30% din numarul total de angajati, din categoriile profesionale medici, asistenti, infirmieri pentru spitale si policlinici, profesori, invatatori pentru  licee, scoli generale si functionari publici, personal contractual pentru institutii ale administratiei publice locale.
 
Au fost preluate chestionarele completate, de la unitatile implicate in actiune de catre inspectorii care fac parte din grupul local de lucru.
 
Datele din aceste chestionare au fost introduse de catre acestia in baza de date online si transmise catre specialistii din cadrul INCDPM "Alexandru Darabont", implicati in desfasurarea actiunii, in vederea prelucrarii.
 
S-au prelucrat informatiile introduse in baza de date, constituita la nivelul INCDPM impreuna cu specialisti din cadrul serviciului IT - Inspectia Muncii.
 
S-au analizat rezultatele prelucrarilor statistice in vederea completarii lor prin prelucrari ulterioare avand in vedere datele finale necesare de obtinut.
 
Prelucrarea datelor rezultate din chestionarele completate de catre lucratori si din indicatorii legati de securitatea si sanatatea acestora, la nivelul fiecarei unitati implicate in studiu, a evidentiat necesitatea desfasurarii, pe parcursul anului 2020, ca actiuni prioritare, a unor experimente practice sustinute impreuna cu specialistii din cadrul INCDPM " ALEXANDRU DARABONT", in cateva judete din tara, fiind nominalizate in acest sens, judetele Arad, Iasi, Ilfov si Sibiu
 
 
18. Actiune de informare si constientizare a elevilor din invatamantul liceal si profesional, potentiali lucratori incepand cu anul 2020-2021, privind notiuni legislative de securitate si sanatate in munca si legislatia muncii, necesare, atunci cand intra pe piata fortei de munca, oricarui viitor lucrator, atat in Romania cat si in comunitatea europeana.
 
 
Inspectoratul teritorial de munca Iasi - organizator concurs in Trim. II
 
 
Legea nr.319/2006, care guverneaza activitatea de securitate si sanatate in munca se adreseaza lucratorilor care, potrivit legii, sunt si studentii, elevii in perioada efectuarii stagiului de practica, de la invatamantul liceal si profesional, dar nu in ultimul rand cel dual.
 
Cadrul strategic european in domeniul securitatii si sanatatii in munca mizeaza in perioada urmatoare pe consolidarea politicilor nationale ce vizeaza dezvoltarea unor sinergii cu alte domenii, printre care si invatamantul. 
 
in comunicatul Comisiei Europene nr. 5431/2017 catre Parlamentul European, Consiliul Comitetului Economic si Social European si Comitetul Regiunilor se prezinta faptul ca "in contextul noului mediu al muncii, este foarte important ca oamenii sa inteleaga deja implicatiile securitatii si sanatatii in munca atunci cand intra pe piata fortei de munca. Acest lucru implica nu numai invatarea pe tot parcursul vietii
pentru profesionistii din domeniul securitatii si sanatatii in munca, ci si integrarea acestor aspecte in toate sectoarele educatiei."
 
In acest context consideram ca actiunea vizeaza un grup tinta extrem de important pentru toate sectoarele de activitatea, iar informarea elevilor din invatamantul liceal si profesional referitor la legislatia muncii, dincolo de faptul ca este o necesitate atat pentru lucratori cat si pentru angajatori poate contribui "la consolidarea politicilor nationale ce vizeaza dezvoltarea unor sinergii cu alte domenii, printre care si invatamantul ".
 
Concursul "STIU SI APLIC" SECURITATEA SI SANATATEA IN MUNCA SE DEPRINDE DE PE BANCILE SCOLII este inclus in Calendarul Activitatilor Educative Nationale de Ministerul Educatiei Nationale din anul 2013 si are o continuitate la nivel national.
 
Activitatile de informare prin intermediul concursului au fost implementate pe plan national, timp de 7 ani la peste 3000 de elevi din toata tara, care acum sunt lucratori.
 
Constientizarea comportamentului preventiv in mediul de munca, crearea unui sistem de orientare practica privind constientizarea atitudinii preventive in mediul de munca si combaterea accidentelor de munca se poate realiza la categoria de varsta  peste 15 ani, cand din punct de vedere legal elevii au acces in locuri de munca.
 
Lectiile practice deschise pe teme de utilizare a echipamentului individual de protectie, acordarea primului ajutor, actiuni in situatii de urgenta pot fi implementate cu succes, daca plecam de la premiza ca pentru atingerea scopului propus demonstratiile practice sunt esentiale, iar producatorii si importatorii de astfel de echipamente se pot adresa numai celor care din punct de vedere legal pot lucra (respectiv cei peste 15 ani).
De asemenea, este de retinut si faptul ca informarea privind notiunile legislative legate de incheierea contractelor de munca constituie un element care poate contribui la fenomenul de combatere a muncii la negru, tinand cont de faptul ca elevii de liceu au dreptul legal de a munci de la varsta de 15 ani si un numar din ce in ce mai mare acceseaza joburi de vacanta.
 
Este o actiune care a fost remarcata atat pe plan intern de companii mari care au nevoie de forta de munca, care sunt dispuse sa faca parteneriate cu scolile, dar si pe plan international la Frankfurt in Germania in cadrul congresului mondial "XX World Congress on Safety and Health at Work 2014" sectiunea - "Prevention Culture - Prevention Strategies - Vision Zero" - poster
 
19. Actiune de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos
 
Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV
In vederea sprijinirii mediului de afaceri, vrem sa venim in ajutorul intreprinzatorilor pentru consiliere cu privire la obligatiile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
 
Actiunea urmareste informarea angajatorilor care infiinteaza noi firme sau care isi dezvolta afacerea prin crearea de noi locuri de munca, referitor la obligatiile pe care le au in domeniul SSM.
 
In cadrul actiunii se vor furniza informatii utile cu privire la cerintele minime de securitate si sanatate pentru noile locuri de munca, referitor la obligatiile ce revin angajatorilor, precum si la crearea unui mediu de munca sigur si sanatos.
 
In acest sens, inspectoratele teritoriale de munca vor selecta, din informatiile transmise de Oficiul National al Registrului Comertului, unitatile nou infiintate, in functie de domeniul de activitate si de riscurile profesionale care s-ar putea manifesta la noile locuri de munca.
 
Se vor organiza sesiuni de informare si constientizare a noilor intreprinzatori cu privire la responsabilitatile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, la instrumente utile pe care le pot folosi in activitatea de prevenire pentru protejarea lucratorilor proprii si crearea in acest sens a unei baze solide si sanatoase pentru dezvoltarea viitoarei activitati.
 
 
20. Actiune de control privind securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor varstnici din IMM.
 
Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV
 
Actiunea are in vedere Cadrul strategic al UE privind securitatea si sanatatea in munca 2014-2020 care evidentiaza faptul ca imbatranirea fortei de munca reprezinta una dintre cele trei provocari majore in Uniunea Europeana (UE). Este deja o certitudine: populatia UE imbatraneste, numarul persoanelor de peste 60 de ani creste cu peste doua milioane in fiecare an, iar proportia lucratorilor mai in varsta este tot mai mare in comparatie cu cea a lucratorilor mai tineri.
 
Eurostat estimeaza ca populatia activa din UE, cu varsta cuprinsa intre 55 si 64 de ani, urmeaza sa creasca cu aproximativ 16% intre 2010 si 2030 (Europop 2010). De asemenea, pana in 2080 se estimeaza ca aproximativ 29% din populatia UE va fi in varsta de peste 65 de ani.
 
Actiunea are ca obiectiv controlul locurilor de munca din IMM unde isi desfasoara activitatea lucratori varstnici (peste 60 ani) si identificarea neconformitatilor fata de legislatia de securitate si sanatate in munca (SSM).
 
Procesul de imbatranire poate afecta abilitatea lucratorului de a realiza activitati fizice grele prelungite si poate reduce capacitatea organismului de a se adapta la anumite conditii de munca. De obicei, lucratorii utilizeaza o anumita serie de miscari in timpul activitatilor lor profesionale, iar in cazul lucratorilor in varsta pot apare probleme atunci cand situatii imprevizibile necesita miscari neobisnuite (corpul uman pierde din capacitatea de miscare si din flexibilitate).
 
in cadrul acestei actiuni inspectorii de munca vor verifica respectarea cerintelor legale de SSM la locurile de munca in care isi desfasoara activitatea lucratori varstnici care pot fi expusi unor riscuri specifice. Se va verifica de asemenea, respectarea cerintelor legale de SSM la locurile de munca unde isi desfasoara activitatea lucratori varstnici, vor fi discutii cu angajatorii si cu lucratorii varstnici privind aspectele particulare de SSM si se va analiza daca la evaluarea riscurilor s-a tinut cont de prezenta acestei categorii de lucratori. in acest scop, inspectorii de munca vor utiliza chestionare de verificare elaborate pe baza bunelor practici europene din ghidul "Principii pentru inspectorii de munca privind evaluarea riscurilor tinand cont de aspectul diversitatii, indeosebi in ceea ce priveste varsta, genul si alte caracteristici demografice" al  Comitetului inaltilor Responsabili cu Inspectia Muncii. Actiunea va urmari daca lucratorii varstnici sunt instruiti adecvat si daca li se asigura un mediu de munca sigur si sanatos, corespunzator competentelor si abilitatilor lor mentale si fizice. in urma controalelor, inspectorii de munca vor dispune masuri pentru a elimina neconformitatile fata de legislatia nationala in domeniul SSM.
 
 
VI. ACTIUNI IN DOMENIUL SUPRAVEGHERII PIETEI 
 
21. Actiune de instruire a inspectorilor de munca cu atributii in domeniul supravegherii pietei din inspectoratele teritoriale de munca, cu privire la noul cadru legislativ european referitor la activitatea de supraveghere a pietei si conformitatea produselor, reglementata de Regulamentul (UE) 2019/1020 si de ghidurile de aplicare a acestuia.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV
 
Actiunea are ca obiectiv instruirea inspectorilor de munca ce au atributii de supraveghere a pietei cu privire la atributiile specifice prevazute in noul cadru legislativ reprezentat de Regulamentul UE 2019/1020. Regulamentul publicat in luna iunie 2019 se va aplica incepand cu luna iunie 2021, data la care atat operatorii economici cat si autoritatile de supraveghere a pietei trebuie sa fie pregatite in vederea
implementarii prevederilor acestuia. 
 
Obiectivul regulamentului este de a imbunatati functionarea pietei interne prin consolidarea supravegherii pietei in ceea ce priveste produsele care intra sub incidenta legislatiei de armonizare a UE, pentru a garanta ca numai produsele conforme care indeplinesc cerinte care ofera un nivel ridicat de protectie a intereselor publice sunt puse la dispozitie pe piata UE.
 
Regulamentul stabileste norme si proceduri pentru operatorii economici cu privire la produsele pe care acestia le pun la dispozitie pe piata si stabileste un cadru de cooperare cu operatorii economici.
Actul normativ european prevede, de asemenea, un cadru pentru controalele privind produsele care intra pe piata UE. in acest sens, ca aspecte de noutate, Inspectiei Muncii in calitatea sa de autoritate de supraveghere a pietei ii vor reveni noi sarcini:
- sa elaboreze strategii de control pe termen mediu;
- sa stabileasca proceduri pentru urmarirea reclamatiilor si rapoartelor pentru a verifica daca operatorii economici au luat masuri corective;
- sa efectueze o supraveghere eficienta a produselor vandute online si offline;
- sa efectueze verificari documentare, fizice si de laborator adecvate asupra produselor, luand in considerare posibilele pericole;
- sa se asigure ca operatorii economici iau masuri corective atunci cand li se cere acest lucru si actioneaza atunci cand se impune;
- sa poata solicita colegilor din alta parte a UE sa ajute la investigatii si la punerea in aplicare.
in perioada urmatoare, pana la data aplicarii regulamentului UE 2019/1020, serviciile de specialitate ale Comisiei Europene vor elabora si publica mai multe ghiduri practice de implementare a diverselor dispozitii ale regulamentului si care trebuie aduse la cunostinta inspectorilor de munca cu atributii de supraveghere a pietei.
Actiunea de instruire urmareste implementarea unor practici unitare de control in acest domeniu si cu scopul de sprijini operatorii economici in respectarea obligatiilor lor in ceea ce priveste punerea la dispozitie pe piata a produselor fabricate/ comercializate. Astfel, actiunea va viza de asemenea, elaborarea si publicarea pe pagina de internet a Inspectiei Muncii si a inspectoratelor teritoriale de munca a unor fise cu informatii referitoare la sarcinile ce le revin operatorilor economici din aplicarea prevederilor noului Regulament
 
 
 
 
VII. ACTIUNI IN DOMENIUL RELATIILOR DE MUNCA
 
 
22. Actiuni de identificare a si combatere a cazurilor de munca nedeclarata in domeniul cabinetelor medicale individuale, policlinici si spitale.
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. III - IV
 
Avand in vedere obiectivele specifice ale Inspectiei Muncii stabilite prin lege se impune intensificarea actiunilor de control in vederea diminuarii muncii nedeclarate.
Munca nedeclarata constituie un fenomen extrem de nociv, datorita consecintelor sociale si economice pe care le produce:
- persoana care presteaza munca nedeclarata este lipsita de protectie sociala;
o lipsa drepturilor conferite de un contract de munca, cum ar fi cele la concediu remunerat si la concediu medical;
o lipsa accesului la pensie si la indemnizatie de somaj;
- persoana care presteaza munca fara forme legale de angajare, nu are siguranta platii muncii prestate, plata facandu-se in functie de bunavointa angajatorului;
- angajatorul este lipsit de posibilitatea legala de a responsabiliza pe lucrator pentru eventualele pagube produse de acesta;
- conditii precare de munca pentru lucratori si riscurile pe care acestea le implica pentru sanatatea lucratorilor;
- fondurile sociale si bugetul de stat sunt pagubite prin sustragerea de la plata impozitelor si a contributiilor sociale.
 
Obiectivele acestei actiuni sunt:
- identificarea si combaterea muncii nedeclarate si luarea masurilor care se impun pentru determinarea respectarii de catre angajatorii care desfasoara activitate in domeniul cabinetelor medicale individuale, policlinici si spitale, a prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca;
- identificarea angajatorilor care utilizeaza nelegal munca copiilor si a tinerilor;
- determinarea angajatorilor de a incheia contracte individuale de munca pentru persoanele depistate fara forme legale de angajare, de a le inregistra in aplicatia REVISAL si de a le transmite la inspectoratul teritorial de munca in raza caruia societatea are sediul social;
- cresterea gradului de constientizare a angajatorilor si a angajatilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca;
- diminuarea consecintelor sociale si economice negative care deriva din nerespectarea de catre angajatorii care desfasoara activitate in domeniul cabinetelor medicale individuale, policlinici si spitale, a prevederilor legale mentionate;
- eliminarea neconformitatilor constatate prin dispunerea de masuri obligatorii de intrare in legalitate si aplicarea de sanctiuni contraventionale corespunzatoare. in cadrul acestei actiuni se efectueaza controale la angajatorii care presteaza activitate in domeniul cabinetelor medicale individuale, policlinici si spitale selectati din bazele de date disponibile ca instrumente de lucru la nivelul Inspectiei Muncii (ONRC, REGES, COLUMBO).
 
 
23. Actiuni de informare si constientizare cu privire la modul in care se deruleaza activitatea de inregistrare a zilierilor in registrul electronic de evidenta a zilierilor conform prevederilor Legii nr. 52/2011, privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri,
modificata si completata.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. III - IV
 
 
Registrul electronic de evidenta a zilierilor se infiinteaza in baza prevederilor articolului 4^1 din Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu completarile si modificarile ulterioare, ca singura modalitate de transmitere a datelor privind evidenta zilierilor.
 
Datorita impactului completarilor legislative aduse Legii nr. 52/2011, cat si pentru sustinerea activitatii ce deriva din aplicarea legii, in cadrul Inspectiei Muncii s-a hotarat elaborarea aplicatiei informatice ce reglementeaza Registrul electronic de evidenta a zilierilor, oferindu-se astfel beneficiarilor sau reprezentantilor acestora un sistem informatic prin intermediul caruia acestia sa infiinteze, sa completeze si sa transmita registrul mentionat anterior.
 
Realizarea registrului electronic de evidenta a zilierilor:
- are ca efect reducerea birocratiei, beneficiarii sau reprezentantii acestora nu se vor mai deplasa lunar la sediile inspectoratelor teritoriale de munca pentru depunerea registrelor de evidenta a zilierilor in format letric;
- are ca rezultat evidentierea mai usoara si corecta a zilierilor si a beneficiarilor de lucrari, reducerea considerabila a timpul necesar inscrierii in registre a zilierilor si de transmitere a acestora (realizandu-se on-line), reducerea timpului pe care inspectoratele teritoriale de munca il aloca pentru centralizarea la nivel national a datelor transmise de beneficiari.
 
Implementand acest sistem electronic de declarare, la nivelul Inspectiei Muncii va exista o evidenta informatizata a datelor referitoare la situatia zilierilor, putandu-se realiza rapoarte si analize in timp real. 
 
Actiunea se va realiza, in principal, prin:
 
- sesiuni de informare/seminarii/mese rotunde, organizate de inspectoratele teritoriale de munca, la care vor participa reprezentanti ai angajatorilor;
- acordarea de suport teoretic si practic la sediul ITM;
- comunicarea mesajelor de informare si constientizare prin mass-media locala.
 
24. Actiuni de verificare a modului in care este organizata si se deruleaza activitatea referitoare la registrul general de evidenta a salariatilor.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV
 
In indeplinirea atributiilor Inspectiei Muncii conform prevederilor Legii nr.108/1999 privind infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si HG nr.488/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, institutia noastra:
- coordoneaza, indruma metodologic si controleaza activitatea inspectoratelor teritoriale de munca;
- verifica modul in care este organizata activitatea inspectoratelor teritoriale de munca in vederea identificarii celor mai bune metode de respectare a prevederilor legale in vigoare;
- efectueaza documentare si schimb de informatii in vederea elaborarii de metodologii si proceduri unitare de control in domeniul propriu de competenta;
- identifica problemele cu care se confrunta inspectoratele teritoriale de munca, in vederea initierii de propuneri pentru imbunatatirea cadrului legislativ din domeniile de activitate.
 
Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, efectueaza prestari de servicii in domeniul relatiilor de munca la cererea persoanelor fizice, juridice, persoanelor fizice autorizate si a altor entitati constituite in conditiile legii, furnizeaza date din Registrul general de evidenta a salariatilor pentru refacerea continutului sau la angajator, prin eliberarea unor extrase pe suport hartie din baza de date
organizata la nivelul Inspectiei Muncii, prin eliberarea de certificate cu informatii extrase din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii cu registrele generale de evidenta a salariatilor transmise de angajatori. 
 
Actiunea are ca scop solutionarea problemelor identificate in organizarea si derulare activitatilor referitoare la registrul general de evidenta a salariatilor atat la nivelul inspectoratelor dar si in cea de indrumare a angajatorilor cu privire la respectarea legislatiei aplicabile.
 
25. Actiuni de monitorizare a modului in care se deruleaza activitatea de inregistrare a contractelor colective de munca/acte aditionale la contractele colective de munca incheiate la nivel de unitate.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV
 
In indeplinirea atributiilor Inspectiei Muncii conform prevederilor Legii nr.108/1999 privind infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si HG nr.488/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, institutia noastra:
 - controleaza aplicarea corecta si unitara a prevederilor legale generale si speciale care reglementeaza relatiile de munca;
 - coordoneaza, indruma metodologic si controleaza activitatea inspectoratelor teritoriale de munca.
Activitatea are ca motivare inclusiv dispozitiile Curtii de Conturi Romaniei care a decis aplicarea urmatoarei masuri in sarcina Inspectiei Muncii:
 
"Coordonarea activitatii desfasurate de catre inspectoratele teritoriale de munca, cu privire la verificarea de catre acestea a clauzelor cuprinse in contractele colective de munca, astfel incat, drepturile salariale cuprinse in aceste contracte sa fie prevazute in legislatia in vigoare.
 
Dispunerea de masuri concrete prin care, inspectoratele teritoriale de munca sa verifice, inca de la inregistrarea acestora, contractele colective de munca incheiate in sectorul bugetar, pentru a asigura respectarea, de catre angajatori, a prevederilor legale privind salarizarea personalului, si, pentru a evita efectuarea de plati nelegale de drepturi de personal.
 
Actiunea are ca scop solutionarea problemelor identificate in activitatea de inregistrare a contractelor colective de munca/actelor aditionale la contractele colective de munca incheiate la nivel de unitate si in cea de indrumare a angajatorilor, la nivel de inspectorat si formularea de solutii in vederea imbunatatirii activitatii in domeniu.
 
 26. Actiuni de organizare a Consiliul Consultativ Tripartit in scopul promovarii bunelor practici din domeniul dialogului social tripartit 
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I - IV
 
 
Consiliul Consultativ Tripartit, cu rol de dialog social, format din reprezentantii desemnati ai institutiei, ai confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national se constituie la nivelul Inspectiei Muncii conform prevederilor art.10 alin.9 din Legea nr.108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii.
 
In conformitate cu dispozitiile art. 11 alin. 6 din Legea pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii nr. 108/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la nivelul inspectoratelor teritoriale de munca se constituie cate un consiliu consultativ tripartit, cu rol de dialog social, format din reprezentantii desemnati ai institutiei si ai organizatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national.
 
Inspectorul general de stat desemneaza reprezentantii Inspectiei Muncii in cadrul Consiliului consultativ tripartit, organizat conform legii, al carui presedinte este, conform Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii.
 
Consiliul Consultativ Tripartit are o importanta deosebita, deoarece aduce in dialog direct reprezentanti desemnati ai Inspectiei Muncii, reprezentanti ai confederatiilor sindicale si patronale reprezentative la nivel national.
 
Actiunile au ca scop cunoasterea situatiei de fapt si identificarea problemelor cu care se confrunta partenerii sociali la nivel de inspectorat, in vederea propunerii unor solutii de rezolvare a acestora.
 
 
27. Actiune de informare si constientizare a cetatenilor romani aflati in cautarea unui loc de munca in strainatate, cu privire la riscurile la care se pot expune prin necunoasterea prevederilor legale si de cunoastere a instrumentelor de lucru ale Inspectiei Muncii in domeniu.
 
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I-IV
 
 
Motivare:
Atributul Inspectiei Muncii de comunicare, care asigura schimbul de informatii cu autoritatile administratiei publice centrale si locale prevazut de Legea nr.108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii.
 
In contextul in care tot mai multi romani opteaza sa munceasca in strainatate, cu precadere in statele europene, pentru protectia acestora se impune desfasurarea de activitati de informare publica.
Obiectivul actiunilor:
Constientizarea cetatenilor romani care doresc sa munceasca in strainatate asupra riscurilor la care se pot expune in conditiile in care pentru obtinerea unui loc de munca, apeleaza la persoane fizice sau aplica pentru un loc de munca in afara tarii prin intermediul netului sau a anunturilor publicitare din presa scrisa. 
 
Implicarea in desfasurarea actiunilor:
- stabilirea perioadei de desfasurare a sesiunilor de informare organizate de inspectoratele teritoriale de munca, cu implicarea partenerilor sociali si a administratiei publice locale si a mass-media locala;
- stabilirea subiectelor de dezbatere si informare;
- transmiterea de materiale informative (dupa caz);
- valorificarea rezultatelor obtinute
 
 
28. Actiune de informare si constientizare a cetatenilor straini aflati pe teritoriul Romaniei, cu privire la conditiile de angajare si la drepturile pe care le au ca lucratori in Romania.
 
Responsabilitatea realizarii: Inspectoratele teritoriale de munca in Trim. I-IV
 
 
Motivare:
Activitatile de informare publica consolideaza gestionarea fenomenului migratiei cetatenilor straini non UE in Romania si conduce la o migratie legala in beneficiul tuturor partilor, respectiv societatea romaneasca si imigranti, obiective avute in vedere prin Strategia nationala privind imigratia.
 
Obiectivul actiunilor :
1. Informarea agentilor economici cu privire la conditiile legale in care strainii pot presta activitati lucrative pe teritoriul Romaniei, precum si in ceea ce priveste drepturile si obligatiile ce le revin in calitate de angajatori.
2. Informarea studentilor straini aflati la studii pe teritoriul Romaniei si cetatenilor straini strainii solicitantii unei forme de protectie internationala pe teritoriul Romaniei, despre conditiile in care pot presta activitati lucrative pe teritoriul national adresate;
Implicarea in desfasurarea actiunilor:
- stabilirea perioadei de desfasurare;
- stabilirea subiectelor de dezbatere si informare;
- transmiterea de materiale informative (dupa caz);
- valorificarea rezultatelor obtinute.
 
 
 
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]