Guvernul a aprobat o hotarare prin care sunt modificate si completate Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 219/2015 privind economia sociala, fiind introduse dispozitii care sa solutioneze unele dificultati intampinate in implementarea acesteia si care sa puna in aplicare modificarile legislative prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2022 pentru modificarea si completarea legii mentionate.
Principala noutate adusa de actul normativ este introducerea unei proceduri de acordare a facilitatilor pentru intreprinderile sociale si intreprinderile sociale de insertie. In acest sens, aceste structuri trebuie sa depuna, la autoritatile administratiei publice locale in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea, o cerere insotita de un memoriu justificativ, din care sa rezulte necesitatea si oportunitatea acordarii acestor facilitati.
Potrivit Hotararii de Guvern, instruirea personalului de specialitate, cu privire la clauzele sociale care pot fi cuprinse in caietele de sarcini destinate contractelor rezervate, va fi asigurata de catre autoritatile publice.
Actul normativ reglementeaza procedura legala in baza careia autoritatile publice locale sa poata acorda scutiri de taxe si impozite intreprinderilor sociale si intreprinderilor sociale de insertie care au sediul in circumscriptia administratiei publice locale, prin hotarari ale consiliilor locale.
Hotararea de Guvern vizeaza si modificarea termenelor de depunere a rapoartelor anuale, prin adaptarea fiecarei categorii de persoane juridice atestate la obligatiile specifice.
O alta modificare, care are scopul de a flexibiliza transmiterea documentelor la agentiile de ocupare, prevede introducerea postei electronice ca mijloc de comunicare.
Actul normativ adoptat de Executiv modifica si conditiile de obtinere a atestatului de catre intreprinderile sociale si reglementeaza situatiile de anulare si de renuntare la atestatul de intreprindere sociala si la marca sociala la cererea intreprinderii sociale/intreprinderii sociale de insertie, precum si procedura de lucru si de comunicare a acestor decizii de catre agentiile de ocupare.
De asemenea, in situatia in care o intreprindere sociala isi schimba sediul social intr-un alt judet, aceasta va fi obligata sa solicite un nou atestat prin depunerea unei cereri la agentia de ocupare pe raza careia si-a stabilit noul sediu social si sa renunte la atestatul obtinut in judetul initial.
Pentru situatiile in care se solicita prelungirea atestatului/certificatului, a fost eliminata obligatia de a depune actele de infiintare si functionare a intreprinderilor sociale/intreprinderilor sociale de insertie, avand in vedere ca in arhiva agentiei de ocupare exista deja aceste documente.
Modificarile legislative fac parte din reforma prevazuta in Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei (PNRR) si vor duce la imbunatatirea ocuparii pe piata muncii, inclusiv a persoanelor din grupul vulnerabil, contribuind astfel la reducerea saraciei si, totodata, la cresterea nivelului de trai a persoanelor angajate.
Interventiile legislative au ca scop diversificarea facilitatilor fiscale si de achizitii publice care sa stimuleze start-up-uri inovatoare de economie sociala, grupuri de economie sociala, acceleratoare si incubatoare de proiecte antreprenoriale pe economie sociala cu impact social, structurile de economie sociala urmand a fi sprijinite si in perioada de programare 2021-2027, prin intermediul fondurilor europene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<