Angajare straini. Conditii si paricularitati
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: Care sunt obligatiile angajatorului care angajeaza salariati din SUA,CANADA, MEXIC si cele ale angajatilor fata de statul Roman
Raspuns: Angajarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei se realizeaza in conformitate cu prevederile art. 2 lit. e) si d) din Codul muncii , a OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 421 din 05/06/2008 si a OUG 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei.
Potrivit art.3 alin.(1) din OUG 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei, strainii pot fi incadrati in munca pe teritoriul Romaniei la angajatori care functioneaza in mod legal, cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) locurile de munca vacante nu pot fi ocupate de cetateni romani, ai altor state membre ale Uniunii Europene, ai statelor semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European, precum si de rezidenti permanenti pe teritoriul Romaniei;
b) indeplinesc conditiile speciale de pregatire profesionala, experienta in activitate si autorizare, solicitate de angajator potrivit legislatiei in vigoare;
c) fac dovada faptului ca sunt apti din punct de vedere medical sa desfasoare activitatea respectiva si nu au antecedente penale care sa fie incompatibile cu activitatea pe care o desfasoara sau urmeaza sa o desfasoare pe teritoriul Romaniei;
d) se incadreaza in contingentul anual aprobat prin hotarare a Guvernului;
e) angajatorii au achitate la zi obligatiile catre bugetul de stat.
f) angajatorul sa desfasoare efectiv activitatea pentru care se solicita eliberarea autorizatiei de munca.
Prin exceptie, aceste conditii nu se cer a fi indeplinite in urmatoarele cazuri:
- strainilor care indeplinesc functia de administrator intr-o societate comerciala cu participare straina, in situatia in care este o singura persoana numita in aceasta functie,
- daca strainul desfasoara activitatea in calitate de sportiv profesionist, in conditiile existentei unei dovezi ca a desfasurat activitate similara in alta tara,
- solicitantilor autorizatiei pentru munca nominala,
- pentru lucratorii transfrontalieri,
- strainilor posesori ai unui permis de sedere in scop de studii.
Autorizatia de munca poate fi eliberata, la cererea angajatorului, de catre Oficiul Roman pentru Imigrari, pentru strainii care indeplinesc conditiile prevazute de legislatia romana cu privire la regimul strainilor, incadrarea in munca si detasarea acestora pe teritoriul Romaniei.
Potrivit art. 5 din OUG 56/2007 pot fi incadrati in munca sau, dupa caz, pot presta munca la persoane fizice sau juridice din Romania, fara autorizatie de munca, urmatoarele categorii:
a) strainii titulari ai dreptului de sedere permanenta pe teritoriul Romaniei;
b) strainii al caror acces pe piaţa muncii din Romania este reglementat prin acorduri, conventii sau intelegeri bilaterale incheiate de Romania cu alte state, daca aceasta posibilitate este stabilita prin textul acordului, conventiei sau intelegerii;
c) străinii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
d) străinii care desfasoara activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii si patrimoniului national;
e) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
f) strainii care sunt numiti sefi de filiala, reprezentanta sau de sucursala pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul în străinatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana in acest sens;
g) strainii membri de familie ai cetatenilor romani;
h) strainii angajati ai persoanelor juridice cu sediul in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European ori in Confederatia Elvetiana, detasati in Romania, cu conditia prezentarii permisului de sedere din acel stat;
i) solicitantii de azil, dupa expirarea unei perioade de un an de la data depunerii cererii de azil, daca se mai afla în procedura de determinare a unei forme de protectie;
j) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
Totodata, autorizatia de munca este necesara pentru obtinerea vizei de lunga sedere pentru angajare in munca sau, dupa caz, a permisului de sedere in scop de munca.
Viza de lunga sedere pentru angajare in munca se acorda in conditiile stabilite de art. 44 din OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, dupa cum urmeaza:
Viza de lunga sedere pentru angajare in munca se acorda strainilor pe baza autorizatiei de munca eliberate de Oficiul Roman pentru Imigrari.
Viza de lunga sedere se acorda, conform prevederilor art. 24 din OUG 194/2002 pe o perioada de 90 de zile, cu una sau mai multe calatorii.
Strainilor care au intrat in Romania in baza unei vize de lunga sedere, precum si celor care sunt exceptati de la obligativitatea obtinerii vizei de lunga sedere li se poate prelungi dreptul de sedere temporara de catre Oficiul Roman pentru Imigrari sau de formatiunile sale teritoriale, succesiv, pentru perioade de pana la un an.
Prelungirea dreptului de sedere temporara in scop de munca conform art. 56 din OUG 194/2002 daca:
a) sunt titulari ai unei autorizatii de munca valabile;
b) prezinta contractul individual de munca vizat de inspectoratul teritorial de munca in a carui raza isi are sediul angajatorul sau o conventie civila incheiata cu o structura sportiva, in conditiile legii, daca strainii desfasoara activitati in calitate de sportiv profesionist;
c) salariul inscris in contractul individual de munca este cel putin la nivelul salariului minim garantat in plata;
d) actul medical de atestare a starii de sanatate, din care sa rezulte ca strainul este apt pentru a fi incadrat in munca;
e) certificatul de atestare fiscala emis de administratia finantelor publice in a carei raza teritoriala isi are sediul angajatorul privind achitarea la zi a obligatiilor catre bugetul public national, doar la prelungirile ulterioare sau daca intre data inregistrarii solicitarii pentru eliberarea autorizatiei si data inregistrarii cererii pentru eliberarea permisului de sedere au trecut mai mult de 60 de zile;
f) copia actului de identitate si, dupa caz, a autorizatiei sau a altui document legal care atesta exercitarea unei activitati ori profesii independente, daca angajatorul este persoana fizica.
Asadar, atat pentru obtinerea vizei de lunga sedere cat si pentru prelungirea dreptului de sedere temporara in scop de munca conditia ceruta de lege este ca salariul strainului sa fie de cel putin la nivelul salariului minim garantat in plata.
Pana la data de 20 iunie 2007 conditia prelungirii dreptului de sederea temporara in scop de munca era ca salariul inscris in contractul individual de munca sa fie de cel putin la nivelul salariului mediu pe economie. Insa, prin OUG 55/2007 aceasta conditie a fost modificata in sensul ca, in prezent, este necesar ca salariu sa fie de cel putin la nivelul salariului minim garantat in plata.
In conformitate cu prevederile art. 36 din Codul muncii cetatenii straini si apatrizii pot fi angajati prin contract individual de munca in baza autorizatiei de munca sau a permisului de sedere in scop de munca, eliberata/eliberat potrivit legii.
Asadar, strainul ca indeplineste conditiile sus-mentionate va incheia contract individual de munca potrivit legislatiei romane si va datora pentru veniturile din salariu impozit si contributii obligatorii potrivit Codului fiscal .
NOUTATI din Legislatia muncii
NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!
Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!
Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!
de Legislatia Muncii
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
ARTICOLE SIMILARE
Important: Sporul de noapte NU se inregistreaza in REVISAL in urmatoarele situatiiCumul pensie - salariu. Suspendare CIMCODUL MUNCII - TITLUL XI - Capitolul III - Raspunderea patrimonialaTot ce trebuie sa stim despre invoire. De la tabu la drept concret!CODUL MUNCII modificat - actele normative pe care trebuie sa le cunoastetiULTIMELE ARTICOLE
Modificarea salariului prin act aditional. La ce data se va produce si cand va fi inregistrat in Revisal?Acordarea majorarilor salariale conform CCM - se poate intocmi o decizie colectiva?OBLIGATIA angajatorului de a acorda indemnizatia de detasare transnationala - reglementare legalaDREPTURILE salariatului detasat - ce prevede CODUL MUNCII?Noutati in legislatia muncii, la final de an! Ce trebuie sa stie managerii HR?ARTICOLE SIMILARE
ITM: Programul de actiuni pe anul 2011DETASAREA STRAINILOR in RomaniaIncadrarea apatrizilor in Romania. Procedura si prevederi legaleConditii legale de angajare a refugiatilorCe le oferiti angajatilor de Paste: cadouri sau prime? Diferentierea e importanta pentru Fisc!ULTIMELE ARTICOLE
Angajarea unui cetatean strain, care detine permis de sedere pentru studii. Ce CONDITII vor exista?Ordonanta Guvernului nr. 6/2024 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2014. Ce s-a MODIFICAT?Cetateni straini angajati in Romania. Detasare sau delegare?Permis de sedere in scop de studii. Care va fi durata CIM, in acest caz?PROIECT de lege pentru modificarea conditiilor de angajare si sedere a strainilor, in Romania - ce se va schimba?ARTICOLE SIMILARE
Documente privind relatiile de munca - ce documente poate solicita organul de control?Obstacolul anului 2013 pentru tinerii care vor sa isi gaseasca un loc de muncaContributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatateCate zile de concediu de odihna are angajatul care lucreaza 4 ore pe zi?Angajare personal. Modelul unui anunt publicitarULTIMELE ARTICOLE
5 sfaturi pentru gestionarea eficienta a unei afaceriOBLIGATII de retinere din salariu ce revin angajatoruluiZile LIBERE platite pentru evenimente deosebite - procedura de acordarePeste 202.400 de persoane inactive doreau sa lucreze in 2023, dar din varii motive nu cautau de lucruPENSIILE aferente lunii mai se platesc inaintea sarbatorilor pascale“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special
» Detalii Click Aici « NOU: Sistemul e-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri!
» Detalii Click Aici « Important: Regulamentul Intern a fost modificat!
» Detalii Click Aici « NOU: Participati pe 17 mai la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!
» Detalii Click Aici «