Intrebare: Un angajat doreste sa isi treaca un parinte ca si coasigurat. I-am cerut adeverinta de la finante cum ca nu are venit parintele, copie dupa buletinul acestuia.
Intrebarile mele sunt:
1) Sunt deajuns aceste documente?
2) Eu ca si angajator trebuie sa instiintez Casa de Asigurari de Sanatate a judetului din care provine (ex. Arges)?
3) In afara de declaratia 112 mai declar pe undeva acest fapt?
Raspuns: Art. 213 alin. (1) lit. b) teza a doua din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii stabileste ca beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate.
Astfel, pentru a beneficia de asigurare fara plata contributiei in calitate de coasigurat, parintii salariatului trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa nu aiba venituri proprii;
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
40 Modele de Regulament Intern
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
- sa se afle in intretinerea salariatului.
Documentele necesare sunt stabilite la art. 20 alin. (1) lit. d) din Norma metodologica privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS) aprobata prin OCNAS 617/2007, dupa cum urmeaza:
- documente care sa ateste relatia de rudenie;
- declaratie pe propria raspundere a sotiei din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii;
- declaratie pe propria raspundere a salariatului prin care acesta declara ca are in intretinere persoana respectiva;
In baza art. 211 alin. (1) din Legea 95/2006 , sunt asigurati, potrivit acestei legi, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile prezentei legi. In aceasta calitate, persoana in cauza incheie un contract de asigurare cu casele de asigurari de sanatate, direct sau prin angajator, al carui model se stabileste prin ordin al presedintelui CNAS cu avizul consiliului de administratie.
Modelul contractului de asigurari sociale de sanatate a fost aprobat prin OCNAS 345/2006.
In Anexa 1 a contractului sunt prevazuti salariatii, iar in Anexa 2 coasiguratii acestora. Daca angajatorul a incheiat contract de asigurare de sanatate cu casa judeteana de asigurari de sanatate se va completa anexa 1 a contractului cu noul asigurat al casei si, dupa caz, daca acesta are coasigurati, se completeaza si anexa 2. Intrucat modalitatea de completare a anexelor cu noi asigurati nu este reglementata legal, trebuie sa solicitati casei judetene de sanatate informatii cu privire la completarea acestor anexe respectiv daca acestea se completeaza automat in baza raportarii in declaratia 112 de catre angajator sau este necesara indeplinirea altor formalitati.
In cazul in care, nu a incheiat contract de asigurare cu casa de sanatate aleasa de salariat, angajatorul va trebui sa incheie un astfel de contract. Anexa 1 a contractului va cuprinde salariatii pentru care se incheie contractul, respectiv salariatii care au optat sa fie asigurati ai casei de sanatate cu care se incheie contractul, iar in anexa 2 vor fi mentionati coasiguratii acestora.