"Un copil major care nu mai este inscris intr-o unitate de invatamant si nici nu realizeaza venituri poate sa fie coasigurat al parintelui angajat?"
Raspunsul salariatilor:
Conform art. 224 lit. b) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii sunt asigurati fara plata contributiei sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate.
Art. 154 din Codul fiscal prevede similar:
(1) Urmatoarele categorii de persoane fizice sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate:
c) sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate;
Astfel, calitatea de coasigurat o pot avea numai sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate, nu si copiii.
Calitatea de coasigurat este conditionata de neobtinerea de venituri.
Astfel, persoana pe care salariatul o are in intretinere, pentru a avea calitatea de coasigurat trebuie sa nu realizeze niciun venit.
Conform art. 11 lit. e) din Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobandirea calitatii de asigurat, din 29.11.2018 aprobate prin OCNAS 1549/2018 documentele necesare sunt:
- act de identitate valabil la data solicitarii original si in copie,
- documente care sa ateste relatia de rudenie sau casatoria cu persoana asigurata,
- declaratie pe propria raspundere a coasiguratului din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii,
- declaratie pe propria raspundere a persoanei asigurate (in speta prezentata aceasta persoana este salariatul) prin care aceasta declara ca are in intretinere persoana respectiva...
mai multe despre coasigurati AICI >>>
Un raspuns oferit in mai 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<