In calitate de angajator aveti obligatia sa asigurati accesul salariatilor la serviciul medical de medicina a muncii. Serviciul medical de medicina a muncii poate fi un serviciu autonom organizat de angajator sau un serviciu asigurat de o asociatie patronala, asa incât medicul de medicina a muncii este un salariat, atestat in profesia sa potrivit legii, titular al unui contract de munca incheiat cu un angajator sau cu o asociatie patronala, dupa caz.
Util
Atributiile specifice, modul de organizare a activitatii, organismele de control, precum si statutul profesional specific al medicilor de medicina a muncii sunt reglementate prin Legea nr. 418/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
---
Medicul de medicina a muncii are urmatoarele atributii specifice:
1. stabileste anual un program de activitate pentru imbunatatirea mediului de munca din punct de vedere al sanatatii in munca pentru fiecare angajator;
2. identifica factorii de risc si participa la actiunile de evaluare a acestora;
3. supravegheaza sanatatea angajatilor pe baza prevederilor legale si a riscurilor profesionale pentru sanatatea angajatilor;
Legis Plus Legislatia Muncii
Portal Codul Muncii
250 Modele Fise de Post
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
4. organizeaza supravegherea starii de sanatate a angajatilor, concordant cu particularitatile expunerii la factorii de risc;
5. organizeaza primul-ajutor si tratamentul de urgenta si instruieste angajatii cu privire la aplicarea metodelor accesibile lor de prim-ajutor si a procedurilor de urgenta, daca are competenta in acest sens;
6. face recomandari privind organizarea muncii, amenajarea ergonomica a locului de munca, utilizarea in conditii de securitate a substantelor folosite in procesul muncii, precum si repartizarea sarcinilor de munca, tinând seama de capacitatea si aptitudinile angajatilor de a le executa;
7. poate propune angajatorului schimbarea locului de munca sau a felului muncii unor salariati, determinata de starea de sanatate a acestora;
8. participa la stabilirea programelor de sanatate la locul de munca in cadrul comitetului de sanatate si securitate in munca;
9. evalueaza aptitudinea pentru munca in relatie cu starea de sanatate si promoveaza adaptarea muncii la posibilitatile angajatilor;
10. consiliaza angajatorul asupra unei bune adaptari a muncii la posibilitatile angajatului in circumstantele speciale ale unor grupuri vulnerabile: femei gravide, mame in perioada de alaptare, adolescenti, vârstnici si persoane cu handicap;
11. intocmeste rapoarte catre angajator, angajati si autoritatile competente, conform legii;
12. poate contribui prin activitatea sa la cunoasterea stiintifica in domeniul sanatatii in munca, respectând principiile etice aplicate in cercetarea medicala;
13. asigura managementul serviciilor medicale de medicina a muncii.
Atentie
Sanatatea si securitatea salariatilor trebuie sa constituie o prioritate in politica oricarei firme.