"Ce documente sunt necesare pentru acordare ajutor boli grave si incurabile? Exista o suma maxima care se poate acorda?"
Raspunsul specialistilor:
Referitor la ajutoare pentru boli grave si incurabile, exista o reglementare in Codul fiscal, unde, la art. 76 alin. (4) se prevede ca urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern.
Legea nu contine alte reglementari referitoare la conditiile in care se acorda ajutoarele pentru boli grave si incurabile ci asa cum se prevede in art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal mai sus citat, aceste ajutoare se reglementeaza in contractul de munca sau in regulamentul intern.
Acordarea acestui ajutor nu este obligatorie pentru angajator; prin lege se stabileste doar posibilitatea acordarii precum si faprtul ca, daca se acorda, acest ajutor este neimpozabil.
Ajutor pentru boli grave si incurabile - reglementari legale
In lipsa unei reglementari, nu putem preciza ce documente sunt necesare pentru acordarea de catre angajator a acestui ajutor. Singura conditie prevazuta de Codul fiscal este aceea ca ajutoarele sa se acorde asa cum este prevazut de contractul de munca sau regulamentul intern.
Totusi apreciem ca, in primul rand, modalitatea/conditiile de acordare a ajutorului pentru boli grave si incurabile trebuie stabilite prin regulamentul intern/contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca. In opinia noastra, ar fi utila o consultare inclusiv cu medicul de medicina muncii cu care societatea are incheiat contract de servicii de medicinia muncii, pentru stabilirea categoriilor de boli grave sau incurabile pentru care s-ar putea acorda un ajutor.
Daca angajatorul este de acord sa acorde asemenea ajutoare, intre documentele necesare, apreciem ca trebuie sa se regaseasca o cerere a salariatului in cauza, documente medicale (diagnostic medical de specialitate din care sa rezulte caracterul grav/incurabil al bolii), documente privind costul tratamentului, decizie de acordare a ajutorului.
In Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, norme aprobate prin ORDINUL comun al Ministerului Sanatatii si al casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017 exista o Lista a afectiunilor grave la Anexa nr. 8.
De asemenea, in lipsa unei reglementari nu putem preciza daca exista o suma maxima care se poate acorda, aceasta fiind stabilita de angajator, insa in Codul fiscal, la art. 25 alin. (3), se prevede ca:
” (3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
……………………………
b) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
1. ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
2.cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea;
3. cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete culturale si tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern;”
Din aceasta reglementare, intelegem ca toate cheltuielile sociale acordate de angajator salariatilor si familiilor acestora, inclusiv cele aferente ajutoarelor pentru boli grave sau incurabile, au o cota de deductibilitate de maxim 5% din total fond salarii. In opinia noastra, aceasta regula de deductibilitate, poate influenta angajatorul in decizia de a acorda beneficii/ajutoare cu caracter social propriilor salariati si cuantumul acestora.
Un raspuns oferit in iulie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<