legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Maine, control de la protectia muncii! Cum procedati?

securitatea si sanatatea munciicontrol de la Inspectia Muncii


Tocmai ati inceput o zi de lucru ce parea obisnuita. Dintr-o data insa, ca de niciunde, norii negri se aduna! Vi se anunta un control de la Inspectia Muncii! Evident, vestea va da peste cap intregul program. Iar lucratorul desemnat pentru a se ocupa de problemele de securitatea si sanatatea muncii este intr-o stare de agitatie vecina cu panica...

... Ei bine, faptul e consumat. Acum, ce puteti face?
    
1. Anterior actului de control:
- Puneti intr-un singur loc toate documentele care va pot fi solicitate!
Veti economisi astfel timp, nemaifiind necesar sa asteptati pana vi se aduc toate documentele in birou.

- Asigurati-va ca lucratorul desemnat va fi prezent!
El este persoana cea mai in masura sa raspunda la intrebari. S-ar putea ca si avocatul societatii sa va fie necesar, deci ar fi bine sa fie si el prezent. Nu se stie niciodata cum evolueaza lucrurile, iar sfatul unei persoane calificate se poate dovedi de mare ajutor.

Exista si posibilitatea sa va opuneti efectuarii actului de control, dar...

Sanctiune
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.500 de lei la 9.000 de lei impiedicarea, in orice mod, de catre un angajator – persoana fizica sau juridica – a inspectorilor de munca de a-si exercita controlul in limitele prevazute la art. 6 si 19 din Legea nr. 108/1999, republicata.
---

2. În timpul actului de control:
În primul rand, este foarte important pentru dvs. sa cunoasteti scopul controlului!
- Este un control de rutina?
- Vine in urma sesizarii unui salariat nemultumit?
- Sau este un control determinat de abateri grave constatate la un sediu secundar al societatii?

Recomandare
Documentele ce va pot fi solicitate in timpul actului de control decurg din respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003, ale Legii nr. 319/2006 si ale H.G. nr. 1.425/2006. Va recomandam sa aveti permanent la dispozitie o sinteza a acestor acte normative!
---
    
Documentele strict necesare sunt:
- autorizatia de functionare privind protectia muncii
- copie dupa actul dvs. de identitate;
- copie dupa documentul din care rezulta ca aveti calitatea de administrator al societatii;
- copie dupa contractul de munca al lucratorului desemnat (sau contract, daca aveti externalizata aceasta activitate);
- copie dupa actele privind pregatirea profesionala a lucratorului desemnat.

Bineinteles, in timpul unui control va pot fi solicitate multe alte documente.
Va sfatuim, in acest sens, sa acordati o atentie speciala urmatoarelor acte:

* Regulamentul intern
Trebuie intocmit in conformitate cu prevederile Codului muncii. În mod obligatoriu, trebuie sa contina reguli privind securitatea si sanatatea muncii lucratorilor.

* Fisele de post
Juridic vorbind, nu puteti da sarcini de serviciu angajatilor dvs. decat daca acestea sunt prevazute in fisa de post De asemenea, nu puteti trage la raspundere un angajat care nu respecta o obligatie sau o interdictie neprevazuta prin fisa postului.

Sfat
Va sugeram sa specificati, in fisa postului, ca lucratorului i se interzice desfasurarea oricarei activitati in cazul in care acesta constata o stare de pericol in legatura cu munca sa. Aceasta interdictie il protejeaza atat pe lucratorul dvs. (daca o respecta), cat si pe dvs.(in cazul producerii unui accident de munca).
---

* Deciziile
Pentru lucratorii care au functii de conducere in cadrul societatii dvs., trebuie sa emiteti decizii prin care sa le stabiliti clar domeniul de responsabilitate, data de la care raspund de modul in care isi organizeaza activitatea etc.
Astfel, fie va degrevati, fie impartiti anumite responsabilitati cu alte persoane din structura de conducere a societatii.

Recomandare
Pentru lucratorii care au functii de conducere pe treapta cea mai de jos a organigramei societatii, precizati domeniul de responsabilitate in mod explicit.
Nu folositi formule de genul: “Va urmari respectarea de catre lucratorii din subordine a tuturor prevederilor legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca”.
Fiti explicit(a)! Exemplu: “Se va asigura ca lucratorii din subordine poarta echipamentul individual de protectie in timpul programului de lucru”. Fiindu-i clare responsabilitatile, le va avea in atentie permanent, lucru care reprezinta o forma organizatorica eficienta de evitare a producerii unui accident de munca.
---

* Instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca
Activitatile pe care le desfasurati presupun expunerea lucratorilor dvs. la diverse riscuri. Pentru a le elimina sau, dupa caz, pentru a le diminua, este necesar sa aveti un set de reguli proprii, perfect adaptat activitatilor desfasurate in firma dvs., prin a caror aplicare lucratorii dvs. sa-si poata desfasura activitatea in conditii optime de securitate si sanatate in munca.

* Fisele individuale de instructaj privind securitatea si sanatatea in munca:
Fiind cele mai cunoscute documente prin care se atesta instruirea lucratorilor dvs., va facem o singura recomandare: asigurati-va ca sunt completate la zi si semnate de catre toate persoanele implicate!
    
3. Dupa control:
In urma controlului efectuat – in cel mai fericit caz – veti fi posesorul(area) unui plan de masuri, cu termene precise, pentru remedierea deficientelor constatate.
Respectati-l, deoarece este in avantajul dvs.! Si nu uitati ca aveti mentionata o data-limita pana la care sa comunicati in scris Inspectoratului Teritorial de Munca luarea masurilor dispuse.
Altminteri...

Sanctiune
Amenda de la 3.000 de lei la 10.000 de lei pentru nerealizarea masurilor dispuse de inspectorii de munca in timpul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor, conform art. 39 alin. (3) din Legea nr. 319/2006.

de LegislatiaMuncii.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
securitatea si sanatatea munciicontrol de la Inspectia Muncii

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 28 Mai 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Maine, control de la protectia muncii! Cum procedati? Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Cetatean indian. Expirare permis de sedere. Incetare CIMIntrebare: Avem un angajat din anul 2016 (cetatean strain non UE), posesor al unui permis de sedere in Romania prelungit anual, valabil pana in decembrie 2020. In luna februarie 2020 a plecat in India (tara natala) pentru efectuarea concediului de odihna. Avand in vedere restrictiile de calatorie aparute ulterior datorita situatiei sanitare (Covid 19 stare de urgenta/alerta), acesta nu a mai revenit in Romania la munca, solicitand concediu fara plata, astfel contractul de munca fiind suspendat conform art....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Zile libere platite pentru parinti conform prevederilor OUG nr. 147/2020Intrebare: Pot solicita parintii zile libere conform OUG 147/2020 si pentru perioada vacantei scolare, 26-30 octombrie 2020?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Fisele de Post ale angajatilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi"
Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Fisele de Post ale angajatilor!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]