Stresul in munca poate fi definit ca fiind rezultatul cel mai daunator, fizic si psihic, ce se produce cand cerintele postului nu se potrivesc cu resursele, capacitatile si nevoile angajatului. Cu alte cuvinte, stresul in munca apare atunci cand solicitarile mediului de munca depasesc capacitatea angajatilor de a le face fata.
Principalii factori care conduc la stres (agentii stresori) sunt:
* Factori intrinseci activitatii si ritmul de munca:
- sarcina de munca supra/subdimensionata in raport cu capacitatea executantului, ce poate conduce fie la - suprasolocitare, fie la subsolicitare;
- lipsa controlului asupra ritmului de munca.
* Factori organizationali si de conducere:
- ambiguitatea rolului (sarcinilor);
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Codul muncii si Legea Dialogului Social
- slaba comunicare si lipsa de informare in cadrul organizatiei;
- lipsa de consultare si participare la luarea de decizii;
- restrictii nejustificate in raport cu comportamentul in munca;
- lipsa posibilitatii de control si autocontrol.
* Relatiile la locul de munca:
- relatii dificile cu sefii, colegii si/sau subordonatii;
- lipsa sentimentului de apartenenta la grup;
- climat psihosocial necorespunzator;
- lipsa aprecierii, recunoasterii si sustinerii din partea celorlalti;
- izolare fizica sau sociala.
* Factori ai mediului fizic:
- factori cu nocivitate obiectiva sau perceputi ca nocivi: zgomot, vibratii, iluminat necorespunzator, noxe - chimice, radiatii etc.;
- existenta riscului de accidentare.
Cum recunoasteti starea de stres?
Efectele stresului profesional se pot manifesta in plan comportamental, fiziologic si psihologic. Posibilele semne care va pot ajuta sa identificati stresul in stadiu incipient sunt:
- Performanta scazuta in munca – greseli, lipsa de decizie, semne de oboseala, rezistenta la schimbare;
- Neimplicare - pierderea interesului pentru munca, pasivitate, intarzieri, absenteism sau cresterea absentelor din motive medicale;
- Comportament agresiv - iritabilitate, criticarea celorlalti, abuzuri verbale, hartuire, vandalism;
- Comportament negativ - nervozitate, certuri, ton necorespunzator, refuzul de a asculta sfaturile si sugestiile celor din jur.
Problema stresului trebuie sa fie una dintre preocuparile angajatorului?
Da, din cel putin doua motive:
1) Ca angajator aveti obligatia legala sa asigurati angajatilor dvs. conditii care sa nu conduca la imbolnaviri profesionale. Åži stresul este un factor de risc care provoaca imbolnavire profesionala.
2) Ca angajator veti dori sa reduceti costurile provocate de stres, costuri date de:
- scaderea productivitatii muncii ca urmare a reducerii performantelor angajatilor;
- fluctuatia de personal;
- cresterea absentelor pe caz de boala.
Ce trebuie sa faceti pentru a elimina sau preveni stresul in munca?
Atunci cand stresul poate conduce la imbolnavire profesionala, iata ce trebuie sa faceti ca angajator:
- Identificati riscurile de stres in munca;
- Stabiliti persoanele care pot fi afectate de stres si in ce mod;
- Evaluati riscurile de stres in munca;
- Adoptati masuri de eliminare sau reducere a stresului la locul de munca.