In vederea identificarii riscurilor, trebuie respectati urmatorii pasi:
1. Formarea echipei de evaluare, care trebuie sa cuprinda:
- specialisti in domeniul securitatii in munca;
- medicul de medicina muncii;
- conducatorul locului de munca;
- personal de specialitate care sa cunoasca bine procesul de munca;
- reprezentanti ai lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
2. Analizarea locului de munca/postului de lucru evaluat, care cuprinde:
40 Modele de Regulament Intern
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
- descrierea procesului de munca;
- masini, utilaje folosite;
- conditiile de mediu existente;
- evenimente.
In analizarea locului de munca se pot utiliza fise tehnologice, carti tehnice ale masinilor si utilajelor, manuale de utilizare ale producatorilor si furnizorilor de echipamente, materii prime si materiale, fisa postului in care este precizata sarcina de munca a lucratorului, instructiuni de securitate in munca, standarde, date statistice privind accidentale de munca si bolile profesionale etc.
3. Identificarea propriu-zisa a factorilor de risc
Identificarea se face prin observatie directa, pe fiecare componenta in parte a sistemului de munca:
- executant;
- sarcina de munca;
- mijloace de productie;
- mediul de munca.
Trebuie identificate toate persoanele care pot fi expuse pericolelor, tinandu-se cont de:
- categoriile de personal care interactioneaza, direct sau indirect cu pericolul;
- grupele de lucratori expusi in mod curent unor riscuri majore.
Riscurile identificate se scriu mai intai in Fisa de identificare a riscurilor, fisa care ajuta la completarea Fisei de evaluare.
Identificarea riscurilor nu este influentata de modelul fisei de identificare a riscurilor utilizata, care poate diferi ca forma si continut in functie de metoda utilizata.
De exemplu, intr-una din metodele de evaluare utilizate in cadrul Uniunii Europene, echivalentul fisei de evaluare a riscurilor o reprezinta Lista de control.
Cand se identifica un risc, trebuie analizat mai intai daca acesta nu poate fi eliminat.
In observarea executantului in timpul procesului de munca, trebuie sesizate omisiunile si actiunile gresite ale acestuia.
In stabilirea riscurilor privitoare la mediul de munca, trebuie luate in calcul riscurile atat de la locul de munca unde isi desfasoara activitatea:
- amenajarea necorespunzatoare a locului de munca/postului de lucru (ex. lucru in pozitii incomode)
- temperatura (caldura sau frigul excesiv cresc oboseala)
- iluminatul (daca este insuficient, lucratorii sunt obligati sa adopte o pozitie incomoda pentru a-si realiza sarcina de munca)
- cat si caile de acces (starea cladirii etc.) precum si riscurile externe (inundatii, cutremure etc.).
De asemenea, in stabilirea riscurilor privitoare la mediul de munca, trebuie luati in calcul atat factorii individuali (capacitatea fizica a lucratorilor, lipsa de experienta etc.) cat si factorii organizationali si psihosociali (munca monotona, lucrul sub presiunea timpului etc.).