Evaluarea performantelor si revizuirea salariului

29 Ianuarie 2010
29 Ianuarie 2010
evaluarea performantelorrevizuirea salariului
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evaluarea performantelor si revizuirea salariului

Chestionarele de evaluare ofera premisele reducerii subiectivitatii evaluarii. Corectitudinea aprecierii si perceperea ei ca atare de catre angajat sunt cheile succesului unei evaluari.

Nu exista, desigur, un format magic al chestionarelor de evaluare; asigurati-va insa ca toti evaluatorii au inteles corect criteriile de evaluare. Acestea trebuie sa se concentreze asupra rezultatelor angajatului, fara a neglija insa atitudinea si comportamentul acestuia.

Nivelul performantelor angajatilor rezulta din compararea rezultatelor obtinute de acestia cu standardele de performanta. Informatia astfel obtinuta este introdusa intr-o fisa de evaluare, rezultand calificativul obtinut de angajat.

Urmeaza un interviu de evaluare in care pot fi discutate eventualele dezacorduri intre evaluator si cel evaluat.

Chiar si cel mai reusit sistem de evaluare este ineficient daca evaluatorii nu sunt pregatiti sa-l puna in aplicare. Evaluarea poate fi efectuata de catre un superior, de alti angajati de pe acelasi nivel ierarhic, de subordonati sau chiar de insusi angajatul evaluat.

Managementul resurselor umane fara secrete. Click aici!

Evaluatorul trebuie sa dispuna de posibilitatea de a observa si de a cunoaste indeaproape activitatea celui evaluat si cerintele postului acestuia.

Evaluarea poate fi la fel de utila unui angajat si conduce la eficienta sporita pe termen lung daca este facuta chiar de acel angajat (autoevaluare) sau de un coleg de-al sau de rang egal si fara autoritatea de a impune sanctiuni.
Angajatii isi pot autoevalua performantele, eficienta instruirii pe care au primit-o, efectele modificarii continutului postului sau perceperea obiectivelor pe care le au de indeplinit.

Multi angajati sunt insa incapabili sa se autoanalizeze. Tranzitia de la a fi evaluat la a te autoevalua necesita uneori chiar o instruire in domeniu.

Gandindu-se ca evaluarea va conta in cariera sa viitoare, angajatul are tendinta de a se supraevalua, ignorand erorile.

Cat de des facem evaluarea performantelor?

O alta problema a organizatiilor este cat de des trebuie conduse asemenea evaluari ale performantelor angajatilor. Raspunsul cel mai potrivit ar fi acela ca evaluarile trebuie sa aiba loc ori de cate ori este nevoie de ele (adica atunci cand aduc informatii utile in luarea unor decizii).

In mod evident, frecventa si tipul evaluarilor depind de specificul activitatii firmei (si de marimea organizatiei), precum si de costurile unei astfel de evaluari. Intr-o firma de consultanta, de exemplu, in care predomina un management pe proiecte (pentru fiecare client), evaluari ale persoanelor implicate in proiect ar trebui intreprinse dupa fiecare misiune in parte. In acest caz, evaluarea anuala are rolul de a rezuma si de a prezenta un calificativ mediu care sa caracterizeze activitatea persoanei respective.

Revizuirea salariului

Revizuirea salariului trebuie sa aiba loc dupa ce au fost evaluate performantele. Oricum, scopul evaluarii performantelor este acela de a gasi modalitati de imbunatatire a eficientei. Daca insa salariul devine principalul subiect de discutie, acesta va domina conversatia in detrimentul analizei activitatii angajatului.

In multe organizatii, evaluarea performantelor este realizata in acelasi timp si in corelatie cu stabilirea cresterilor salariale. Acest fapt poate conduce la diverse probleme legate de imposibilitatea financiara a firmei de a asigura la momentul respectiv cresteri salariale tuturor celor care, conform performantelor obtinute, merita.

Este util, de aceea, ca stabilirea salariului sa fie putin decalata, sa urmeze evaluarii performantelor. Calificativul obtinut va reprezenta unul dintre criteriile (cel mai important) determinarii salariului adecvat.

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]