Printre factorii obisnuiti ai stresului la locul de munca se numara lipsa controlului asupra muncii, solicitarile necorespunzatoare pentru lucratori si lipsa sprijinului din partea colegilor si a conducerii.
Stresul este cauzat de nepotrivirea dintre noi si munca pe care o realizam, de relatiile precare si de prezenta violentei fizice sau psihologice la locul de munca, precum si de conflictele dintre sarcinile noastre de la locul de munca si din afara acestuia.
Stilul de conducere
- lipsa unor obiective clare;
- slaba comunicare si lipsa de informare in cadrul organizatiei;
- neconsultarea si neimplicarea angajatilor in schimbarile si modificarile de la locul de munca;
- lipsa sprijinului din partea conducerii.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Legis Plus Legislatia Muncii
Portal Codul Muncii
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Statutul, rolul in organizatie
- statut neclar in organizatie;
- obiective si prioritati contradictorii;
- nivel inalt de responsabilitate la locul de munca.
Cariera
- incertitudine in evolutia carierei;
- frustrari in dezvoltarea carierei;
- statut incert si lipsa recunoasterii;
- nesiguranta locului de munca;
- insuficienta programelor de instruire;
- modificarea statutului in cadrul organizatiei.
Decizie si contraol
- slaba participare la luarea deciziilor;
- lipsa posibilitatii de control asupra propriei munci.
Relatiile la locul de munca
- izolare fizica sau sociala;
- legaturi slabe cu superiorii, lipsa de comunicare;
- conflicte interpersonale;
- diferite tipuri de hartuire (agresivitate verbala, hartuire sexuala etc.).
Proiectarea locului de munca
- sarcini de munca repetitive si monotone;
- riscuri semnificative de accidentare si imbolnavire profesionala la locul de munca (tehnologii cu riscuri de accidentare, zgomot, noxe chimice etc.);
- teama de tehnologie in raport cu responsabilitatea;
- lipsa de competenta.
Sarcina de munca si ritmul de munca
- lipsa controlului asupra ritmului de munca;
- sarcini de munca supra sau subincarcate;
- lipsa prioritizarii activitatilor.
Programul de munca
- program de lucru inflexibil;
- aparitia imprevizibila a unor supraincarcari ale sarcinii de munca;
- ore de lucru suplimentare neplanificate;
- lucrul in schimburi;
- lucrul suplimentar excesiv.