Hotararea Guvernului Romaniei nr. 955/08.09.2010 publicata in Monitorul Oficial nr.0661 din 27 Septembrie 2010 face "ordine" in activitatile de prevenire si securitate in munca. Iata cele mai importante prevederi:
- pentru societatile ce au pana la 9 salariati, angajatorul poate efectua singur activitatea de protectie si securitatea muncii. Conditia este ca aceasta persoana sa fie autorizata prin urmarea unui curs de specialitate de 40 ore. Societatea nu trebuie sa aiba ca obiect de activitate unul cu risc ridicat de inbolnavire sau accident (chimic, extractiv, paza si ordine)
- pentru societatile cu salariati de la 10 la 49 de persoane, angajatorul poate efectua singur activitatea de prevenire si protectia muncii, respectand conditiile de mai sus, la care se adauga cateva suplimentare, cum ar fi identificarea punctula a riscurilor de accident.
- pentru angajatorii cu mai mult de 50 de salariati trebuie stabilita cel putin o persoana responsabila cu securitatea in munca, autorizata conform procedurilor stabilite tot de acest act normativ.
- Daca angajatorul nu detine pregatirea mentionata sau nu doreste angajarea unei persoane cu astfel de atributii are obligatia sa apeleze la serviciile unui tert, arata analiza consultantului citat.
Diurna legala in Romania si in strainatate
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Legis Plus Legislatia Muncii
Actul normativ detaliaza conditiile de organizare a "serviciilor interne" sau de contractare a serviciilor externe, dupa caz.
Astfel, incepand cu 01.06.2011, lucratorii din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie a muncii vor fi numai persoane angajate cu contract individual de munca, cu norma intreaga.
In ceea ce priveste contractarea serviciilor externe, lucrurile sunt si mai complicate. Aceste servicii trebuie abilitate de catre o Comisie care se va infiinta la inspectoratele teritoriale de munca. Se va numi Comisia de abilitare si avizare iar cei care doresc sa primeasca "abilitarea" trebuie sa prezinte un dosar cu 11 categorii de documente. Odata abilitat, serviciul extern trebuie sa elaboreze rapoarte semestriale catre ITM. Daca nu a depus doua rapoarte semestriale consecutiv, abilitarea i se retrage.
Instruirea la locul de munca va cuprinde cel putin urmatoarele:
a) informatii privind riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala specifice locului de munca si/sau postului de lucru
b) prevederile instructiunilor proprii elaboarte pentru locul de munca si/sau postul de lucru
c) masuri la nivelul locului de munca si/sau postului de lucru privind acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor si evacuarea lucratorilor, precum si in cazul pericolului grav si iminent etc
Atentie: Legea integrala o veti regasi in Editia Speciala de sambata a Newsletterului Legislatia Muncii (Alerta Legislativa), dedicata exclusiv actelor publicate de Monitorul Oficial