"Pe 28.04.2023 am facut un contract de munca unui muncitor cu incepere de la 1.05.2023 si 3000 lei salariu brut. Astazi angajatorul a decis sa mareasca salariul cu 01.05.2023 de la 3000 la 3300 lei. 1. Merg in Revisal si fac corectie sau modificare a salariului? (contractul a fost trimis si inregistrat la ITM cu 3000 lei si acum il modificam tot cu 01.05.2023 la 3300 lei) 2.Pe adeverinta de vechime va apare angajarea cu salariu de 3000 lei si apoi apare majorare salariu la 3300 lei ca sa si corespunda cu actele facute?
Raspunsul specialistului:
Alin. (5) al art. 17 din Codul muncii prevede ca orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil.
A aparut noul Revisal - Ghidul Practic pentru HR - Uitati de erori si de amenzi legate de ReviSal!
Indiferent ce operatiune aveti de inregistrat, acum beneficiati de traseul exact al pasilor de urmat. Gasiti procedurile complete in lucrarea Noul REVISAL - Ghidul Practic pentru HR cu exemple, situatii atipice si indicatii complete, detalii AICI >>>
Astfel, avand in vedere ca din informatiile furnizate rezulta ca respectivul CIM este in executare, apreciem ca modificarea salariului, ca element esential al CIM se poate realiza prin incheierea unui act aditional, anterior producerii modificarii, insa nu retroactiv, ci doar pentru viitor.
Incheiere act aditional la CIM
Prin urmare, intrucat din informatiile furnizate intelegem ca salariul initial in cuantum de 3000 de lei este prevazut ca atare in CIM si raportat corespunzator in Revisal, in opinia noastra, in speta de fata nu este vorba despre o corectie a unei valori inscrisa eronat in Revisal, ci despre o modificare a cuantumului salariului astfel cum acesta a fost prevazut in CIM, modificare ce trebuie realizata prin incheierea unui act aditional, anterior producerii acesteia, dar care opereaza pentru viitor.
Potrivit art. 3 alin.(2) lit.h) din HG nr.905/2017, in Revisal trebuie inscris salariul de baza lunar brut, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca sau, dupa caz, in contractul colectiv de munca.
Orice modificare a datelor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. h) din hotararea anterior mentionata, asadar a salariului, se transmite in registru in termen de 20 de zile lucratoare de la data producerii modificarii.
Totodata, legislatia in vigoare nu reglementeaza un anumit model pentru adeverinta de vechime, Codul muncii stipuland in mod expres in cuprinsul art. 34 alin.(5) doar elementele ce trebuie sa se regaseasca obligatoriu in cuprinsul acesteia, modelul de redactare fiind lasat la latitudinea fiecaruia angajator.
Adeverinta de vechime in munca
Astfel, la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, si o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechime in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal.
Pe cale de consecinta, in situatia in care prin acte aditionale au fost aduse modificari sau acestea prezinta relevanta cu privire la vreunul dintre elementele mentionate de lege, respectiv durata activitatii, salariul sau vechime in munca si in specialitate (care se calculeaza proportional cu timpul efectiv lucrat), apreciem ca acestea trebuie sa fie evidentiate in cuprinsul adeverintei.
Asadar, intrucat in cazul dvs prin act aditional se va realiza modificarea salariului, ca element esential al CIM, apreciem ca acesta prezinta importanta din perspectiva adeverintei de vechime, urmand sa fie evidentiat ca atare in cuprinsul acesteia.
Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Decizie de numire a persoanei responsabile de hartuire la locul de muncaIntrebare: Ne puteti indruma in ceea ce priveste elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina decizia cu numirea persoanei desemnate pentru hartuirea la locul de munca, precum si cu atributiile acesteia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Numirea unui salariat ca vicepresedinte cu contract de mandat. Situatia contractului individual de muncaIntrebare: Avem un angajat cu contract individual de munca care urmeaza sa fie numit in pozitia de Vicepresedinte al unei subsidiare din grup. In momentul in care se va incheia contractul de mandat ce se intampla cu actualul contract de munca? Este necesara incetarea raporturilor de munca sau contractul va fi doar suspendat pe intreaga perioada a mandatului de Vicepresedinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<