"Suntem o firma SRL cu capital majoritar de stat (U.A.T.), avem o salariata care a fost in concediu fara plata si apoi a solicitat desfacerea contractului de munca. Pe postul acesteia - secretar vrem sa trecem o alta persoana care deja are o alta functie in firma - sef formatie. Putem sa ii intocmim o decizie cu adaugare de atributii si modificare de salariu pentru o anumita perioada sau sa intocmim act aditional pentru o perioada determinata? Va rugam daca ne puteti indruma cum ar trebui sa procedam sa fie corect."
Raspunsul specialistilor:
Astfel cum este formulata intrebarea intelegem ca se pune problema sa desemnati altei persoane, care are la aceasta data calitatea de salariat, respectiv seful de formatie, sa indeplineasca cu caracter temporar, anumite atributii care nu sunt prevazute in fisa postului aferenta postului ocupat.
Procedura completa pe care trebuie s-o urmati atunci cand faceti angajari! Etape obligatorii si greseli frecvente!
Informatii esentiale in lucrarea "Procedura completa la angajre. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri HR", detalii AICI >>>
Avand in vedere ca aceasta institutie a delegarii de competente sau de atributii nu este reglementata in legislatia muncii, apreciem ca aceasta poate fi uzitata numai in concordanta cu prevederile din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare sau a altor reglementari specifice incidente domeniului.
Apreciem ca, in fapt, delegarea de atributii presupune in mod automat modificarea atributiilor cuprinse in fisa postului aferenta CIM incheiat de salariatul caruia se doreste sa i se delege atributiile, element obligatoriu al contractului individual de munca conform art.17 alin.(3) lit.d) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.
Delegarea de atributii
In acest context, apreciem ca delegarea de atributii aferente functiei de secretar, post ce intelegem ca se vacanteaza, chiar daca are caracter temporar impune modificarea atributiilor prevazute in fisa postului salariatului care ocupa functia de sef formatie si atrage modificarea raporturilor de munca le acestuia prin incheierea unui act aditional in temeiul art.41 din Codul muncii.
Mentionam ca, prin delegarea de atributii si competente nu se poate evita sau disimula cumulul de functii, astfel ca in opinia noastra delegarea de atributii ar trebui sa aiba caracter partial, adica sa nu vizeze toate atributiile functiei vacantate, sa aiba caracter temporar, iar atributiile care vor completa fisa postului aprobata initial pentru functia de sef formatie sa corespunda pregatirii profesionale aferenta salariatului caruia ii vor fi delegate.
Astfel, apreciem ca delegarea de atributii poate fi realizata numai in masura in care persoana in cauza exercita in prezent o functie similara celei ale carei atributii urmeaza a fi delegate, pe perioada temporara si numai in masura in care persoana dispune de calificarea necesara, prin incheierea unui act aditional si emiterea unei decizii administrative, chizar daca actul aditional se doreste sa aiba durata determinata.
Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre specialistii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<