Angajatorul nu poate modifica unilateral durata muncii

Maria Nicutar
Maria Nicutar
03 Martie 2016
03 Martie 2016
Maria Nicutar
Maria Nicutar
program de lucrudurata munciiact aditional la cim
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Recent, pe adresa redactiei a fost trimisa o solicitare din partea unui angajat in mediul privat. Ne cere o solutie pentru situatia in care se afla, referitoare la modificarea programului si a duratei muncii prin intermediul Regulamentului Intern de catre angajatorul sau.

Concret, de la un program de 8 ore pe zi, va ajunge sa lucreze in ture, munca de noapte in mod preponderent, 10 ore pe zi.

Intrebarea este daca decizia angajatorului este sau nu corecta.

Evident, asa cum bine stim, elementele de la Art. 17, alin. (3) nu pot fi modificate fara act aditional la contract.

Sa o luam de la inceput.

Inainte sa incheiem sau sa modificam un contractul individual de munca (CIM), angajatorul este obligat sa informeze persoana selectata pentru angajare sau salariatul, de la caz la caz, cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract sau sa le modifice.

Obligatia de informare se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca sau a actului aditional, dupa caz.

Persoana selectata in vederea angajarii sau angajatul, va fi informata cu privire la cel putin urmatoarele elemente:

a) identitatea partilor;
b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
e) criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f) riscurile specifice postului;
g) data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
h) in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
i) durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
j) conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
k) salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul;
l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
m) indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
n) durata perioadei de proba.


Elementele precizate mai sus trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.

Atentie mare la faptul ca oricand dorim sa modificam unul dintre elementele de la alin. (3) in timpul executarii CIM, avem nevoie de un act aditional la contract, intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege.

Asadar, daca dorim sa modificam durata muncii, vom avea nevoie in mod obligatoriu de act aditional la CIM. Acest lucru presupune semnatura din partea ambelor parti, angajatul si angajatorul.

Dar mare atentie la faptul ca programul de lucru, daca nu implica o modificare a duratei muncii, se poate modifica prin intermediul regulamentului intern, evident, dupa consultarea reprezentantilor sau sindicatului, dupa caz.

Spre exemplu, daca programul de lucru este de la 08.30 la 17.00, angajatorul poate modifica programul astfel incat activitatea sa inceapa la ora 10.00 si sa se finalizeze la 18.30.

Durata muncii ramane neschimbata. Angajatii nu vor lucra in ture si nici munca de noapte. Nu se modifica decat programul de lucru iar acest lucru este permis, in prealabil fiind necesara consultarea reprezentantilor salariatilor si a sindicatului.

Nu neglijam faptul ca modificarile aduse programului de lucru pot afecta salariatii. De aceea, inainte de a efectua asemenea modificari, stabiliti care sunt eventualele efecte negative asupra acestora, daca s-ar ajunge la nemultumiri sau situatii conflictuale, daca s-ar ajunge la cresterea fluctuatiei de personal.





NOUTATI din Legislatia muncii

De ce salariatii indisciplinati scapa adesea nepedepsiti?


Eliminati riscul ca deciziile dvs. sa fie anulate!
Angajatorii pierd deoarece nu respecta la virgula prevederile legale privind sanctionarea abaterilor disciplinare.

Aflati ACUM care sunt greselile comise de angajatori!
GHID PRACTIC - Cercetarea si raspunderea disciplinara a salariatilor

Vezi AICI Modele de documente EDITABILE >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]