O societate din Romania (SA) plateste indemnizatie de administrator unui membru al CA, delegat sa gestioneze activitatea societatii respective. Administratorul este cetatean bulgar si isi desfasoara activitatea de organizare si gestionare in special de la sediul societatii mama din Bulgaria, prezenta acestuia pe teritoriul Romaniei fiind cu caracter ocazional.
Pana acum i s-a retinut impozitul de 16% si a fost declarat ca impozit pe veniturile realizate din Romania de nerezidenti persoane fizice. Avand in vedere ca nu este cetatean roman, nu i s-au retinut/platit contributiile sociale. Din punct de vedere al impozitelor si contributiilor datorate de societatea din Romania, respectiv de administratorul - cetatean bulgar, s-a schimbat ceva odata cu Ordonanta 58/2010? Poate fi obligata persoana fizica straina la plata contributiilor sociale in Romania?
Raspuns:
Veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, conform art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal.
Conform art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal, pentru veniturile ce reprezinta remuneratii primite de nerezidenti care au calitatea de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane, impozitul se calculeaza potrivit art. 57 din Codul fiscal, respectiv:
- Impozitul se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri.
- Impozitul lunar se determina astfel:
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora;
- In cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare privind veniturile realizate in afara functiei de baza la data platii, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit.
- Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil.
- Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 2% din impozitul anual, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii. Obligatia calcularii, retinerii si virarii acestei sume revine organului fiscal competent.
Concluzionand, veniturile obtinute de un administrator nerezident in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal.
In ceea ce priveste administratorul nerezident acesta nu datoreaza contributii sociale in Romania, intrucat, neavand domiciliul in Romania, acesta nu are calitatea de asigurat, conform legislatiei de asigurari sociale din Romania.
Desi Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG nr. 58/2010, aprobate prin HG nr.791/2010 au omis sa reglementeze situatia persoanelor care realizeaza venituri profesionale dar au domiciliu in Romania, consideram ca aceste persoane nu datoreaza contributii sociale avand in vedere prevederile Legii nr. 19/2000, Legii nr. 95/2006, Legii nr.76/2002, O.U.G nr. 158/2005 si cele ale Legii nr. 346/2002.
Potrivit acestor acte normative numai persoanele care au domiciliu sau resedinta in Romania sunt asigurate si au obligatia de a plati contributii.