Ministerul de Finante a publicat proiectul de hotarare pentru modificarea si completarea Nomelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
In contextul actual, se are in vedere corelarea actualelor norme metodologice date in aplicarea Titlului III cu prevederile din Ordonanta Guvernului nr. 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, precum si clarificarea unor aspecte tehnice generate de situatii aparute in aplicarea prevederilor Codului fiscal.
Cele mai importante modificari si completari in domeniul impozitului pe venit, aduse Normelor metodologice actuale, prin prezentul proiect, cuprind precizari privind:
Sunt incluse in categoria veniturilor impozabile din salarii a urmatorele:
- asimilarea, in vederea impunerii, a venitului reprezentand remuneratia platita avocatului coordonator numit/ales pentru activitatea de coordonare desfasurata in cadrul societatii civile profesionale de avocati si societatii profesionale cu raspundere limitata (SPRL), potrivit legii, ca venit salarial realizat in afara functiei de baza;
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
- indemnizatia primita de angajati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, precum si orice alte sume de aceeasi natura, pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, pentru drepturile aferente perioadei incepand cu data de 1 februarie 2013;
Deducerea sumelor platite direct de catre angajat, membru de sindicat, in limitele stabilite potrivit legii, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii realizate la functia de baza.
Precizarea modalitatii de calcul, retinere si virare a impozitului pe veniturile reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, pentru drepturile platite incepand cu data de 1 februarie 2013;
Precizarea obligatiei de depunere a declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit de catre angajator sau de catre platitorul de venituri din salarii in cazul in care angajatul detasat este platit de entitatea la care a fost detasat.
Veniturile de natura salariala obtinute de persoanele fizice detasate sa desfasoare activitate dependenta in strainatate platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, se impun in Romania daca exista drept de impunere potrivit Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea sau daca nu exista incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri incheiata cu statul de detasare. Astfel, se stabilesc urmatoarele reguli:
- salariul platit de angajatorul roman sau de un sediu permanent din Romania persoanei fizice detasate in strainatate pentru o perioada mai scurta decat perioada prevazuta de Conventie, este impozabil in Romania;
- salariul platit de angajatorul roman sau de un sediu permanent din Romania persoanei fizice detasate in strainatate pentru o perioada mai mare decat perioada prevazuta de Conventie, este impozabil in statul strain;
- daca initial contractul de detasare prevede o perioada de sedere in strainatate mai scurta decat perioada prevazuta de Conventie dar ulterior acesta se prelungeste, drept de impunere asupra venitului din salarii revine statului strain in care salariatul isi desfasoara activitatea.
Impozitul retinut de angajatorul roman se restituie salariatului de catre autoritatea fiscala prin depunerea de catre contribuabil a declaratiei privind veniturile realizate din strainatate, care reprezinta si cerere de restituire;
- daca initial contractul de detasare prevede o perioada de sedere in strainatate mai mare decat cea prevazuta de Conventie si inceteaza detasarea persoanei fizice inainte de expirarea perioadei prevazuta de Conventie, dreptul de impunere revine Romaniei iar angajatorul are obligatia retinerii impozitului pe salariu. Daca persoana fizică pentru care angajatorul a efectuat calculul impozitului nu mai are relatii contractuale generatoare de venituri din salarii si angajatorul nu poate sa efectueze retinerea diferentelor de impozit, atunci persoana fizica declara aceste venituri in Romania potrivit declaratiei privind veniturile realizate din strainatate si organul fiscal procedeaza la regularizarea impozitului pe salarii;
- in conditiile in care activitate salariala este desfasurata de persoana fizica detasata intr-un stat cu care Romania nu are incheiata Conventie pentru evitarea dublei impuneri sau persoana fizica nu este vizata de o conventie de evitare a dublei impuneri, venitul de aceasta natura se impune in Romania indiferent de perioada pentru care activitatea este desfasurata in statul strain;
Contributii sociale obligatorii
Se aduc clarificari privind:
Noile reglementari referitoare la tratamentul fiscal al sumelor care depasesc valoarea a de 2,5 ori nivelul stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, in cazul indemnizatiilor primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului.
In cazul depasirii limitei de 2,5 % ori nivelul stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, partea care depaseste reprezinta venit asimilat salariilor si se cuprinde in baza de calcul al contributiilor sociale individuale.
Modul in care se determina baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, pentru persoanele care realizeaza venituri din activitati independente pentru care se aplica retinerea la sursa a impozitului de venit. Intregirea bazei lunare de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara, in lunile in care persoanele prevazute la art. 29621 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal au realizat venituri sub acest nivel, se efectueaza de catre organul fiscal competent, in anul urmator, dupa depunerea declaratiilor fiscale.
Formularul prevazut la pct.151 din normele metodologice de aplicare a titlului V din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare - Declaratia depusa de platitorii de venituri care au obligatia sa retina la sursa impozitul pentru veniturile obtinute de nerezidenti din Romania - utilizat de platitorii de venituri pentru declararea veniturilor obtinute incepand cu 1 ianuarie 2012 din Romania de nerezidenti, se completeaza la ultima coloana de la capitol B „Datele de identificare a beneficiarului de venit nerezident” fie cu codul de identificare fiscala al nerezidentului atribuit de autoritatea din Romania, atunci cand nerezidentul are atribuit un astfel de cod, fie date de identificare ale beneficiarului de venit nerezident, atunci cand nu a fost atribuit un astfel de cod.
Sursa: idrept.ro