Codul FISCAL se modifica! Schimbarea acordarii deducerilor personale, a impozitului pe profit si aparitia unui plafon lunar pentru beneficii extrasalariale

Mara Dobrin
Mara Dobrin
05 Iulie 2022
05 Iulie 2022
Mara Dobrin
Mara Dobrin
codul fiscal se modificaplafon beneficii extrasalarialededucere personala 2022
Codul FISCAL se modifica! Schimbarea acordarii deducerilor personale, a impozitului pe profit si aparitia unui plafon lunar pentru beneficii extrasalariale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asa cum se vehicula de ceva timp, a fost publicata o ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri fiscale.
 
Asadar, Guvernul pregateste modificari majore in ceea ce priveste Codul Fiscal, masuri care vor avea un impact major asupra companiilor, dar vor fi afectate si persoanele fizice.
 
Despre ce modificari vorbim? 
 
Ordonanta de modificare a Codului Fiscal prevede cresterea taxei pe valoare adaugata (TVA) in ceea ce priveste accizele, Horeca, dar sunt prevazute si majorari a impozitelor pe profit pentru veniturile obtinute din jocurile de noroc, terenuri si dividente, cladiri, etc.
 
De asemenea, noi plafoane la veniturile obtinute din alte surse si modificari privind sistemul de deduceri personale sunt prevazute in documentul mai sus citat.
 
Consultati lucrarea de ultima ora a Grupului Rentrop & Straton: Beneficiile acordate salariatilor. Reglementari legale care analizeaza, una cate una, toate sumele de mai sus si atrage atentia cu profesionalism maxim asupra celor mai frecvente greseli pe care le fac firmele cand acorda astfel de beneficii.
 
Lucrarea are un pronuntat caracter practic: raspunde la intrebari sensibile, ofera exemple de calcul, scoate in evidenta exprimarile neclare din textul de lege – totul fiind sintetizat si prezentat la liniuta, pentru ca informatia utila sa fie identificata si asimilata foarte usor, detalii AICI >>>

 

Modificari Codul Fiscal 

 
Se propune extinderea facilitatii privind scutirea de impozit a profitului investit si pentru investitiile in active utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare, pentru stimularea contribuabililor de a dezvolta noi capacitati de productie, si de a le moderniza pe cele existente.
 
In contextul in care prevederile art. 48 alin.(31) din Codul fiscal se abroga, se impune corelarea tehnica a prevederilor art. 22 alin. (4) din Codul fiscal.
 
Impozitul pe dividende. Regimul fiscal aplicabil dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane/persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al UE
 
Se propune majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite/platite intre persoane juridice romane, precum si pentru cele distribuite/platite nerezidentilor.
 
Pentru evitarea declansarii procedurii de infringement impotriva Romaniei, din perspectiva nerespectarii principiului nediscriminarii prevazut de TFUE, se propune modificarea prevederilor art. 43 alin. (4) si a dispozitiilor art. 229 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in scopul asigurarii unui regim national de scutire, egal si echitabil, pentru dividendele interne si transfrontaliere, platite de un rezident roman, in situatii comparabile.
 
Astfel, pentru acordarea regimului de scutire a dividendelor platite intre persoane juridice romane, la data platii dividendelor, se solicita indeplinirea urmatoarelor conditii:
 
pentru persoana juridica beneficiara a dividendelor:
 
- detine minimum 10% din titlurile de participare ale persoanei juridice romane care plateste dividendele, pe o perioada de un an implinit pana la data platii acestora inclusiv;
- este constituita ca o „societate pe actiuni”, „societate in comandita pe actiuni”, „societate cu raspundere limitata”, „societate in nume colectiv”, „societate in comandita simpla” sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflata sub incidenta legislatiei romane;
- plateste, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit.
 
pentru persoana juridica care plateste dividendele:
 
- este constituita ca o „societate pe actiuni”, „societate in comandita pe actiuni”, „societate cu raspundere limitata”, „societate in nume colectiv”, „societate in comandita simpla” sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflata sub incidenta legislatiei romane;
- plateste, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, impozit pe profit sau orice alt impozit care substituie impozitul pe profit.
Concomitent, sunt propuse modificari si pentru dispozitiile art. 229 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare pentru a se asigura corelarea conditiilor pentru acordarea scutirii dividendelor interne/transfrontaliere, in ceea ce priveste extinderea formelor de organizare pentru societati, astfel cum sunt acestea reglementate de legislatia romana.
 
 
Se propune abrogarea prevederii potrivit careia persoanele fizice care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an sunt scutite la plata impozitului pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor, avand in vedere atat abrogarea Legii nr. 170/2016 la data de 1 ianuarie 2023, cat si faptul ca din analiza efectelor aplicarii masurii, a rezultat faptul ca aceasta nu a condus la atingerea obiectivului estimat, fiind aplicata pentru un numar redus de contribuabili.
 
Se propune revizuirea reglementarii privind acordarea facilitatilor fiscale in sectorul constructii, precum si in sectorul agricol si in industria alimentara in sensul in care vor beneficia de facilitatile fiscale, numai persoanele fizice care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60
pct. 5 si pct. 7 din Codul fiscal. Prevederea intra in vigoare la data 1 ianuarie 2023 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.
 
Se propune revizuirea reglementarii privind acordarea facilitatilor fiscale in sectorul constructii, in ceea ce priveste conditia referitoare la calculul cifrei de afaceri, in sensul in care raportarea are in vedere doar informatii/date din anul curent. Astfel, se are in vedere principiul conform caruia facilitatile fiscale se acorda in perioada in care se realizeaza efectiv activitatile mentionate la codurile CAEN precizate in actul normativ, urmarindu-se ca salariatii care contribuie in perioada de raportare intr-un procent semnificativ la realizarea a minim 80% din cifra de afaceri totala reprezentand activitati de constructii sa beneficieze de scutiri, respectiv calculul sa fie realizat in timp real si nu avand la baza date istorice.
 
Se propune modificarea plafonului pana la care se acorda facilitatile fiscale in domeniul constructiilor, sectorul agricol si in industria alimentara, respectiv de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu se aplica facilitatile fiscale.
 
Se propune reglementarea regimului fiscal aplicabil indemnizatiilor acordate potrivit legii pentru ingrijirea pacientului cu afectiuni oncologice, similar cu cel aplicabil indemnizatiilor pentru risc maternal, maternitate, ingrijirea copilului bolnav, respectiv, acest tip de indemnizatie reprezinta venit neimpozabil si nu se cuprinde in baza de calcul al contribusiei de asigurari sociale de sanatate, fiind datorata numai contributia de asigurari sociale.
 
5. Se propune modificarea plafonului pana la care contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, respectiv de la 100.000 euro la 25.000 euro. Modificarea are in vedere contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale obtinute din prestarea de servicii cu caracter profesional, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective.
 

Plafon lunar de incadrare pentru beneficiile extra acordate angajatilor
 

In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor se propune introducerea unui plafon lunar de venit neimpozabil si care nu se cuprinde in bazele de calcul ale contributiilor sociale obligatorii, de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, in conditiile stabilite prin lege, pentru urmatoarele:
 
a) prestatiile suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate potrivit legii, in limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia de delegare/detasare, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
b) contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, in limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masa/persoana/zi, prevazuta la data acordarii, in conformitate cu legislatia in vigoare;
c) cazarea si contravaloarea chiriei pentru spatiile de cazare/de locuit puse de catre angajatori la dispozitia angajatilor proprii, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, in limita unui plafon neimpozabil de 20 % din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata /luna/persoana, in anumite conditii prevazute de lege;
 
 
d) contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, regulamentul intern, sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, in limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentand nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate;
 
e) contributiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
 
f) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoana;
 
g) sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca.
Pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil lunar de 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii.
 
Totodata, se propune ca angajatorul care acorda aceste venituri/avantaje sa stabileasca ordinea de includere a acestora in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
 

Revizuirea sistemului de acordare a deducerilor personale

 
Se propune revizuirea sistemului de acordare a deducerilor personale in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din salarii la locul unde se afla functia de baza.
 
 
Deducerea personala cuprinde:
 
- deducerea personala de baza;
- deducerea personala suplimentara, si se acorda in limita venitului impozabil lunar realizat.
 
a) Deducerea personala de baza se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului.
Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii ce depasesc nivelul reprezentand un venit lunar brut de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului nu se acorda deducerea personala de baza.
 
b) Deducerea personala suplimentara se acorda astfel:
 
- 15% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru persoanele fizice cu varsta de pana la 26 de ani, care realizeaza venituri din salarii al caror nivel este de pana la nivelul de 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului;
- 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu varsta de pana la 18 de ani, daca acesta este inscris intr-o unitate de invatamant, parintelui care realizeaza venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora. Prin parinte se intelege: parintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, adoptatorul, persoana care are copilul/copiii in incredintare in vederea adoptiei, persoana care are in plasament copilul sau in tutela, persoana desemnata conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Deducerea personala suplimentara de 100 de lei lunar se acorda unuia dintre parinti, in cazul in care copilul este intretinut de ambii parinti, prin prezentarea documentului care atesta inscrierea copilului intr-o unitate de invatamant si a unei declaratii pe propria raspundere din partea parintelui beneficiar...citeste mai multe pe contabilul >>>
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Pregatiti-va sa radeti cu lacrimi!


Savurati cele 12 caricaturi absolut dementiale
prezentate in Calendarul Vesel al Managerului HR 2025!


Vedeti AICI Caricaturile >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]