In Romania, regulile privind detasarea transnationala a lucratorilor si drepturile acestora sunt reglementate prin Legea nr. 344/2006, adoptata in conformitate cu Directiva 96/71/CE din 1996. Pentru o mai buna aplicare a regulilor stabilite la nivel european, in 2014 a fost adoptata Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 privind punerea în aplicare a Directivei 96/71/CE, urmand ca fiecare stat memebru sa transpuna noile prevederi in legislatiile nationale.
Cu obiectivul de a spori securitatea juridica in cazul prestarii de servicii transnationale si de a combate cazurile de falsa detasare, Directiva 2014/67/UE urmareste:
- o mai buna informare a lucratorilor detasati transnational si a intreprinderilor cu privire la drepturile si obligatiile lor
- stabilirea normelor de cooperare intre autoritatile nationale vizate
- definirea clara a situatiilor de detasare transnationala
- stabilirea masurilor administrative si de control pe care le pot impune statele membre prestatorilor de servicii din alte state membre, care detaseaza lucratori pe teritoriul lor
- introducerea unui sistem de asistenta reciproca intre statele membre, pentru a facilita aplicarea transfrontaliera a amenzilor administrative in cazul nerespectarii prevederilor privind detasarea
Portal Codul Muncii
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
250 Modele Fise de Post
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Proiectul legislativ vizeaza consolidarea cooperarii administrative între autoritățile competente ale statelor membre responsabile de problematica detasarii transnațional, ceea ce presupune schimbul de informatii, schimbul de documente pentru notificare/recuperarea sumelor provenite dn amenzi, precum si transmiterea oricaror alte documente necesare.
Cooperarea administrativa se realizeaza prin intermediul IMI (sistemul de informare al pietei interne), un instrument electronic furnizat de Comisia Europeana. Exceptie fac autoritatile competente din Confederatia Elvetiana, care nu au acces la IMI, prin urmare acestea vor coopera cu autoritatile din Romania prin intermediul acordurilor bilaterale.
In plus, sunt stabilite cerintele administrative si masurile de control ce vizeaza prestatorii de servicii, pentru o monitorizare eficienta de catre inspectorii de munca.
Obligatiile prestatorilor de servicii in domeniul detasarii transnationale
- obligaţia de a transmite o comunicare în limba romană privind detaşarea salariaţilor proprii, inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială urmează să se desfăşoare activitatea, care să conțină informațiile relevante necesare pentru a permite controale faptice la locul de muncă;
- obligatia de a detine si de a pune la dispozitia inspectorilor de munca, la solicitarea acestora, copii ale documentelor echivalente privind contractul de munca, salariul si dovada platii acestuia, durata timpului de lucru si fisa de prezenta;
- obligatia de a furniza o traducere in limba romana a documentelor mentionate
- obligatia de a desemna o persoana care sa asigure legatura cu autoritatile competente nationale si care sa trimita sau sa primeasca documente, daca este cazul
Inspectia Muncii poate stabili, prin hotarare a Guvernului, cerinte administrative si masuri de control suplimentare, in cazuri justificate. Art.23 alin.(3) prevede posibilitatea efectuarii unor controale aleatorii de catre ITM.
Inspectorii de munca pot aplica sanctiuni de la 3.000 pana la 100.000 de lei in cazul nerespectarii de catre prestatorii de servicii a oligatiilor stabilite prin lege.
Recuperarea transfrontaliera a sumelor provenite din sanctiuni
Aplicarea transfrontaliera a amenzilor administrative este facilitata prin stabilirea procedurilor de cooperare intre Inspectia Muncii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si celelalte autoritati competente ale statelor membre.
Astfel, in cazul in care ANAF nu are posibilitatea sa recupereze sumele datorate in urma amenzilor aplicate de catre Inspectia Muncii unui prestator de servicii pe teritoriul altui stat decat Romania, poate solicita autoritatii competente din statul respectiv sa recupereze sumele datorate.
La fel, ANAF raspunde solicitarilor similare venite din partea autoritatilor competente din statele membre. Sumele recuperate vor reveni autoritatii solicitate.
Proiectul de lege stabileste faptul ca autoritatile competente nationale nu solicita una alteia rambursarea cheltuielilor ce decurg din asistenta acordata.
La data intrării în vigoare a prezentului proiect de act normativ, se abrogă Legea nr. 344/2006 privind detașarea salariaților în cadrul prestarii de servicii transnaționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 24 iulie 2006, cu modificările și completările ulterioare.
Pana la data de 07.04.2016, puteti transmite sugestii si propuneri referitoare la acest proiect legislativ, la adesa de e-mail dezbateri@mmuncii.ro
Sursa: www.mmuncii.ro