De-a lungul timpului s-a demonstrat ca motivarea angajatilor nu tine doar de aspectele financiare, ci si de cele non-financiare si privite ca strategii light-investment, precum laudele, discutiile in persoana, premiile virtuale si nu numai.
Mai mult, profesionistii din domeniu au descoperit si faptul ca cele mai bune metode de motivare a angajatilor sunt cele punctuale, precum: "Agentii de vanzari care isi depasesc targetul primesc prima de 500 de euro pentru fiecare zece clienti castigati in aceasta luna."
Iata si regulile de aur pentru motivarea angajatilor:
1. Targeturile impuse, sarcinile si responsabilitatile pe care va asteptati ca angajatii vostri sa le indeplineasca trebuie sa fie deosebit de clare pentru toata lumea. Nu lasati niciun aspect neclarificat. In 99,99% din cazuri, acolo unde exista lucruri neclare, nu va exista actiune precisa. Acolo unde angajatii considera obiectivele impuse in mod vag, neclar, vor percepe situatia ca fiind in mod voluntar facuta pentru ca recompensele sa nu fie oferite in mod automat la atingerea lor.
Legis Plus Legislatia Muncii
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
"Mai apar chichite... Ti se promite bonus la atingerea targetului de 10 clienti majori, in 3 luni de activitate. Si reusesti sa atingi targetul. Ceri bonusul si ti se spune ca sunt majori, dar nici chiar cum se dorea... Asa ca te mai lasa inca 3 luni, sa gasesti clienti majori. Cuvantul majori
S.R., agent vanzari, Bucuresti
2. Motivarea angajatilor nu tine doar de sumele financiare pe care le oferiti in mod direct. Nu doar banii motiveaza. Motivarea se ascunde sub numeroase forme: oportunitati de formare profesionala, oportunitati de dezvoltare personala, existenta unui climat excelent la locul de munca, siguranta viitorului in industrie, un brand puternic asociat si nu numai.
"Un tanar la inceput de drum este motivat de mediul de la locul de munca, de oameni de la care are ce invata, de la care poate "fura secrete ale unei meserii", fiind mai putin interesat de latura financiara.
Un astfel de tanar este motivat si de traininguri, team buildinguri ori alte cursuri la care firma il poate trimite.
Pe masura ce prinde experienta si inainteaza in varsta, tanarul incepe sa aiba multe alte prioritati in viata, pe langa job. Aici banii devin importanti, daca vrei sa iti intemeiezi o familie, sa cresti un copil, sa iti cumperi un apartament samd.
In continuare, angajatul va dori sa lucreze intr-un mediu placut, insa banii, pachetele de servicii medicale oferite de companie si posibilitatea de a-si lua fara probleme cate o zi libera in zilele pentru el importante cu siguranta vor incepe sa cantareasca in decizia de a ramane intr-o companie sau in a privi in alte directii.
Sunt si oameni ce se plafoneaza intr-o anumita situatie si isi duc toata viata pe principiile "altii o duc mai rau" si "peste tot situatia este aceeasi".
Bineinteles, in cazul fiecaruia mai conteaza si nivelul de educatie.... Persoana fara studii, care abia stie sa citeasca si fara prea mari aspiratii in viata, clar lucreaza doar pentru bani."
F.L., SEO officer, Bucuresti
3. Pentru a va motiva angajatii, esential este sa ii tineti la curent cu aspectele esentiale referitoare la mersul firmei, progresele facute de echipa, viitorul departamentului. Sentimentul de nesiguranta nu va reprezenta niciodata un factor de motivare pentru angajati.
4. Asigurati-va ca procesul de recrutare se deruleaza intotdeauna in mod corect. Degeaba incercati sa motivati un angajat care nu are oricum ce cauta in echipa. Calitatea recrutarii determina usurinta cu care veti motiva salariatii.
5. Nu va criticati angajatii pentru ca ruinati orice efort de motivare ulterioara. La nevoie, folositi critica pozitiva. Laudati-i cu oricare ocazie, de fiecare data cand progresele lor sunt vizibile, chiar si atunci cand testeaza noi proiecte, noi idei, chiar daca rezultatele nu sunt intotdeauna pozitive.
"Am plecat de la ultimul loc de munca fiindca aveam un superior care nu stia oricum ce inseamna critica constructiva. Nu mai spun de faptul ca ne critica pe toti de fata cu tot colectivul. Poate se gandea ca asa poate sa predea o lectie tuturor, dintr-un foc. Dar nu este ok. Cel criticat isi pierde increderea in fortele proprii si stima de sine. Nu este deloc in regula. Am plecat cand am realizat ca toate greselile mi se pun pe masa de discutie, se diseca de fata cu toata lumea si ca nu mai am pic de autoritate fata de nimeni din firma. Ajunsesem sa fiu tratata ca un junior desi aveam experienta in domeniu. Invatam, evident. Dar nu cred ca este o miscare buna sa critici oamenii in public. Ii iei deoparte, le explici constructiv si vei vedea ca vor deveni mai buni si iti sunt recunoscatori pentru ceea ce faci ca sa ii ajuti sa se dezvolte."
I.A., operator call center, Bucuresti
6. Nu uitati ca orice profesionist al carui viitor "suna bine" nu va face, in 99% din cazuri, ceva care sa ii abata drumul. Din contra, va mari viteza si va augumenta eforturile. Daca simti ca esti pe drumul cel bun in viata profesionala, in mod clar vei pastra drumul si probabil vei creste ritmul de mers. Angajatii care stiu ca "sapa in directia buna" vor fi mult mai motivati sa depuna eforturi pentru a-si pastra directia pozitiva pe care se afla.
In consecinta, daca va doriti oameni motivati, asigurati-va ca aveti grija de viitorul lor, ca locurile de munca actuale le adauga competente valoroase la CV-uri.
7. Strategiile de motivare trebuie gandite de profesionisti din domeniul HR impreuna cu managerii de linie, superiorii directi ai angajatilor. Rezultatele pozitive se vad greu si se pierd usor. O greseala de comunicare poate da inapoi munca sustinuta a departamentului de HR.
Motivarea angajatilor se castiga greu si se distruge usor. Mai mult, motivarea angajatilor reprezinta o investitie pe termen lung, un obiectiv pe care il vei atinge dupa eforturi sustinute, constante. Nu exista angajat pe care sa il motivezi odata pentru totdeauna, ci angajat care necesita atentie in mod constant.
Sa aveti succes in motivarea angajatilor!