Cum functioneaza motivarea angajatilor? Piramida lui Maslow iti explica!

02 Septembrie 2014
02 Septembrie 2014
motivarea resurselor umanefenomenul motivarii oamenilorce motiveaza oameniimotivare HRmanagementul resurselor umane
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Psihologul american Abraham Maslow (1908-1970) a explicat fenomenul motivarii din punctul de vedere al satisfacerii nevoilor umane. El este de parere ca frustrarea ce apare dintr-o nevoie nesatisfacuta face ca persoana respectiva sa aspire la implinirea acelei nevoi.


Teoria lui Maslow descrie un proces care reprezinta implinirea nevoilor umane, de la cele de baza si pana la nevoile ultime. Intrucat Maslow a ordonat nevoile umane in forma unei piramide, aceasta ierarhie a fost numita „Piramida nevoilor a lui Maslow“.


Maslow repartizeaza nevoile umane pe 5 trepte. Nevoile situate pe treptele superioare isi reliefeaza importanta odata cu implinirea celor aflate pe treptele inferioare. Diferenta de la o treapta la alta este mai mica pe masura ce urcam piramida. Dar importanta lor pentru viata cotidiana creste.

Nevoi de baza
La baza piramidei luiMaslow se gasesc nevoile organismului referitoare la hrana, sete si odihna.

Nevoi de siguranta
Pe cea de-a doua treapta se situeaza nevoia de siguranta a individului. Siguranta caminului, a locului de munca, asigurarea unei pensii sunt cateva exemple care arata cum poate fi satisfacuta aceasta nevoie.

Nevoi sociale
Pentru satisfacerea nevoilor sociale, oamenii vor forma grupuri.Aici vor fi acceptati, vor trai sentimentul de apartenenta, dragostea sau recunostinta. Oamenii doresc sa faca parte dintr-o familie (pentru a-si satisface latura emotionala, sentimentala) sau dintr-un grup social, cum ar fi, de exemplu, o asociatie sau o comuniune religioasa; ei doresc sa lucreze (sa fie legati demunca), sa aiba acces la informatii si, la randul lor, sa le furnizeze pe acestea mai departe.


Nevoia de reusita personala
Nevoia de reusita personala se defineste prin diverse notiuni: apreciere, statut social si profesional, reputatie, putere, influenta si raspundere. Ea este specifica persoanelor cu functii de raspundere. Obtinand performante ridicate, aceste persoane isi dovedesc capacitatile si isi satisfac nevoia de reusita.

Autorealizarea
Realizarea nu inseamna satisfacerea nevoii de putere si recunoastere, pozitie sau functie. Maslow ii atribuie caracteristici deosebite individului care atinge aceasta treapta, a realizarii personale: surprinde realitatea, da dovada de spontaneitate si creativitate, de orientare sociala si democratica.

Neimplinirea nevoii de contact interuman da nastere unui puternic sentiment de dezamagire, este inregistrata ca un esec personal si determina apoi performante scazute.

Piramida lui Maslow ofera un cadru pentru descoperirea cauzelor care scad motivarea angajatilor, sugerand totodata conditiile-cadru favorabile motivarii. Ea nu ofera insa in mod direct posibilitati de solutionare.



2 reguli pentru folosirea piramidei lui Maslow
 Analizati nevoile angajatului: in cazul aparitiei problemelor, cea mai buna solutie de rezolvare a acestora este o discutie cu angajatul in cauza.

Avand tot timpul ca model piramida lui Maslow, purtati o discutie deschisa cu angajatul, incercati sa-l faceti sa se destainuie, sa discute cauzele care au dus la nesatisfacerea nevoilor sale.


In cazul problemelor observate la nivelul unui intreg departament, este bine sa purtati discutii cu toti angajatii.

 Cautati solutii in urma discutiei: solutiile trebuie sa se potriveasca si sa fie acceptate de fiecare angajat. In discutiile personale puteti cauta impreuna modalitati de rezolvare. In acest fel angajatul se va simti luat in serios, iar probabilitatea schimbarii comportamentului sau creste.

Atentie! In timpul discutiei cu angajatii nu trebuie sa fiti autoritar, ci sa formati o echipa de lucru care sa caute solutii potrivite.



Sursa: Totul despre motivarea resurselor umane

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]