Psihologul american Abraham Maslow (1908-1970) a explicat fenomenul motivarii din punctul de vedere al satisfacerii nevoilor umane. El este de parere ca frustrarea ce apare dintr-o nevoie nesatisfacuta face ca persoana respectiva sa aspire la implinirea acelei nevoi.
Teoria lui Maslow descrie un proces care reprezinta implinirea nevoilor umane, de la cele de baza si pana la nevoile ultime. Intrucat Maslow a ordonat nevoile umane in forma unei piramide, aceasta ierarhie a fost numita „Piramida nevoilor a lui Maslow“.
Maslow repartizeaza nevoile umane pe 5 trepte. Nevoile situate pe treptele superioare isi reliefeaza importanta odata cu implinirea celor aflate pe treptele inferioare. Diferenta de la o treapta la alta este mai mica pe masura ce urcam piramida. Dar importanta lor pentru viata cotidiana creste.
Nevoi de baza
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Legis Plus Legislatia Muncii
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
La baza piramidei luiMaslow se gasesc nevoile organismului referitoare la hrana, sete si odihna.
Nevoi de siguranta
Pe cea de-a doua treapta se situeaza nevoia de siguranta a individului. Siguranta caminului, a locului de munca, asigurarea unei pensii sunt cateva exemple care arata cum poate fi satisfacuta aceasta nevoie.
Nevoi sociale
Pentru satisfacerea nevoilor sociale, oamenii vor forma grupuri.Aici vor fi acceptati, vor trai sentimentul de apartenenta, dragostea sau recunostinta. Oamenii doresc sa faca parte dintr-o familie (pentru a-si satisface latura emotionala, sentimentala) sau dintr-un grup social, cum ar fi, de exemplu, o asociatie sau o comuniune religioasa; ei doresc sa lucreze (sa fie legati demunca), sa aiba acces la informatii si, la randul lor, sa le furnizeze pe acestea mai departe.
Nevoia de reusita personala
Nevoia de reusita personala se defineste prin diverse notiuni: apreciere, statut social si profesional, reputatie, putere, influenta si raspundere. Ea este specifica persoanelor cu functii de raspundere. Obtinand performante ridicate, aceste persoane isi dovedesc capacitatile si isi satisfac nevoia de reusita.
Autorealizarea
Realizarea nu inseamna satisfacerea nevoii de putere si recunoastere, pozitie sau functie. Maslow ii atribuie caracteristici deosebite individului care atinge aceasta treapta, a realizarii personale: surprinde realitatea, da dovada de spontaneitate si creativitate, de orientare sociala si democratica.
Neimplinirea nevoii de contact interuman da nastere unui puternic sentiment de dezamagire, este inregistrata ca un esec personal si determina apoi performante scazute.
Piramida lui Maslow ofera un cadru pentru descoperirea cauzelor care scad motivarea angajatilor, sugerand totodata conditiile-cadru favorabile motivarii. Ea nu ofera insa in mod direct posibilitati de solutionare.
2 reguli pentru folosirea piramidei lui Maslow
Analizati nevoile angajatului: in cazul aparitiei problemelor, cea mai buna solutie de rezolvare a acestora este o discutie cu angajatul in cauza.
Avand tot timpul ca model piramida lui Maslow, purtati o discutie deschisa cu angajatul, incercati sa-l faceti sa se destainuie, sa discute cauzele care au dus la nesatisfacerea nevoilor sale.
In cazul problemelor observate la nivelul unui intreg departament, este bine sa purtati discutii cu toti angajatii.
Cautati solutii in urma discutiei: solutiile trebuie sa se potriveasca si sa fie acceptate de fiecare angajat. In discutiile personale puteti cauta impreuna modalitati de rezolvare. In acest fel angajatul se va simti luat in serios, iar probabilitatea schimbarii comportamentului sau creste.
Atentie! In timpul discutiei cu angajatii nu trebuie sa fiti autoritar, ci sa formati o echipa de lucru care sa caute solutii potrivite.
Sursa: Totul despre motivarea resurselor umane