Potrivit prevederilor art. 112 din Legea administratiei publice locale 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, la nivelul comunelor si oraselor, primarul poate propune consiliului local infiintarea functiei de administrator public, in limita numarului maxim de posturi aprobate. Numirea si eliberarea din functie a administratorului public se fac de primar, pe baza unor criterii, proceduri si atributii specifice, aprobate de consiliul local. Numirea in functie se face pe baza de concurs.
Administratorul public poate indeplini, in baza unui contract de management, incheiat in acest sens cu primarul, atributii de coordonare a aparatului de specialitate sau a serviciilor publice de interes local.
Legea nu cuprinde reglementari specifice procedurii de evaluare a administratorului public, insa precizeaza in mod expres cine are competenta de numire si eliberare din functie si de asemenea, mentioneaza faptul ca acesta isi desfasoara activitatea in temeiul unui contract de management.
In considerarea acestor aspecte, apreciem ca metodologia de evaluare a administratorului public intra in compententa exclusiva a conducatorului institutiei publice locale. In acest sens, tinand cont de specificul activitatii administratorului public, apreciem ca evaluarea acestuia se poate realiza pe baza raportului si a indicatorilor de performanta care sunt inclusi in contractul de management. Procesul de evaluare se desfasoara periodic (3, 6 luni sau anual) pe baza redactarii raportului de activitate si este realizata de catre persoana care are competenta de numire si eliberare din functie, respectiv de catre primar in calitate de conducator al institutiei publice locale.
In ceea ce priveste managerul public, precizam ca acesta reprezinta o categorie aparte de functionar public care contribuie pe de o parte la asigurarea eficientei si continuitatii reformei in administratia publica - de la nivelurile strategice la cele operationale - si pe de alta parte, la integrarea in structurile Uniunii Europene prin implementarea si urmarirea aplicarii acquis-ului comunitar, in cadrul autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Noua lege a pensiilor Ghid practic
250 Modele Fise de Post
Procedura de evaluare a acestei categorii de functionari publici cu statut special este prevazuta in HG 78/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, potrivit prevederilor art. 53 din acest act normativ, anual, incepand cu data de 1 ianuarie, managerii publici sunt evaluati profesional pentru activitatea desfasurata si performantele obtinute in anul anterior, dupa cum urmeaza:
a) componenta interna a evaluarii se desfasoara potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr.611/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, si se comunica ANFP pana in data de 15 februarie;
b) componenta externa a evaluarii se desfasoara in perioada 15 februarie-31 martie.
In cadrul componentei interne a evaluarii, aceasta se face conform criteriilor de performanta stabilite pentru functionarii publici de executie din clasa I si procedurilor prevazute de legislatia privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici.
Pentru managerii publici care pe parcursul perioadei evaluate au desfasurat, cu titlu preponderent si permanent, si activitati de coordonare sau de conducere a unor compartimente din cadrul autoritatii sau institutiei publice, evaluarea se face conform criteriilor de performanta stabilite pentru functionarii publici care ocupa functii publice de conducere.
In cadrul componentei externe a evaluarii, aceasta se face conform criteriilor prevazute in anexa nr. 3 la HG 78/2011.
Evaluarea externa are ca obiect stabilirea modalitatii in care activitatea managerului public si performantele obtinute de acesta pe perioada evaluata corespund scopului functiei publice specifice, respectiv rolului, atributiilor si responsabilitatilor ce revin managerilor publici, in aplicarea legii, ca agenti ai schimbarii in domeniul reformei administratiei publice.
Potrivit prevederilor art. 56 si art. 57, evaluarea externa a managerilor publici se realizeaza de catre persoanele selectate in acest scop de catre ANFP conform criteriilor si procedurilor stabilite prin normele metodologice prevazute in HG 78/2011, la initiativa acesteia si pe baza de anunt de intentie si se poate realiza in doua etape distincte, si anume:
a) examinarea documentelor relevante pentru evaluarea externa;
b) interviul cu managerul public evaluat, precum si, daca este cazul, cu alte persoane care pot oferi informatii relevante privind activitatea acestuia.
Recrutarea persoanelor care pot avea calitatea de evaluator se realizeaza de catre Agentie conform criteriilor si procedurilor stabilite prin prezentele norme metodologice, la initiativa acesteia si pe baza de anunt de intentie.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcodulmuncii.ro