Parlamentul Romaniei a adoptat recent legea pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind sanctionarea tuturor formelor de discriminare.
Va prezentam, in sinteza, cele mai importante modificari:
- introducerea exceptiei de la discriminarea directa, ca si principiu general, asa cum este aceasta prevazuta de Directiva 2000/43/CE si implicit abrogarea din cadrul OUG nr.137/2000 a dispozitiilor ce prevedeau o asemenea exceptie cu caracter special;
- modificarea dispozitiilor care reglementeaza exceptii de la actiunile care constituie, potrivit legii, fapte de discriminare, care erau de natura a putea fi interpretate ca aplicandu-se si discriminarii directe;
- eliminarea prevederilor ce se indepartau, in opinia Comisiei, de la notiunea de discriminare indirecta si de la definitia acesteia, impiedicand aplicarea testului justificarii in cazurile de discriminare indirecta, asa cum prevede Directiva 2000/43/CE;
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
- corelarea amenzilor contraventionale cu cele instituite de OUG nr.83/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr.202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, prin marirea cuantumului acestora, in vederea eliminarii oricarei diferente de tratament sanctionator intre criteriile protejate de directivele antidiscriminare, precum si al realizarii scopului preventiv al acestor norme;
- reglementarea momentului de implinire a termenului de prescriptie a aplicarii sanctiunii contraventionale a amenzii de catre Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii.
ARTICOL UNIC
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 20, alineatele (6) si (8) vor avea urmatorul cuprins:
"(6) Persoana interesata va prezenta fapte pe baza carora poate fi prezumata existenta unei discriminari directe sau indirecte, iar persoanei impotriva careia s-a formulat sesizarea ii revine sarcina de a dovedi ca nu a avut loc o incalcare a principiului egalitatii de tratament. in fata Colegiului director se poate invoca orice mijloc de proba, respectand regimul constitutional al drepturilor fundamentale, inclusiv inregistrari audio si video sau date statistice.
..............................................................
(8) Hotararea se comunica partilor in termen de 30 de zile de la adoptare si produce efecte de la data comunicarii."
2. La articolul 24, alineatele (1)-(3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Propunerile nominale pentru Colegiul director se inainteaza birourilor permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, cu 60 de zile inainte de data la care mandatele vor deveni vacante. Propunerile vor fi insotite de: curriculum vitae, cazier judiciar si declaratii pe propria raspundere ale candidatilor din care sa reiasa ca nu se incadreaza in prevederile art. 23 alin. (3) lit. e) si f).
(2) Birourile permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului publica pe paginile de internet ale Camerei Deputatilor si Senatului candidaturile depuse si inainteaza propunerile comisiilor permanente de specialitate, in vederea audierii candidatilor in sedinta comuna. in termen de 10 zile de la publicarea candidaturilor se pot depune la comisiile permanente de specialitate, in scris, obiectiuni argumentate cu privire la candidaturile depuse.
(3) In urma audierii candidatilor, comisiile permanente de specialitate intocmesc un aviz comun, pe care il prezinta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, pana la data la care expira mandatele."
3. La articolul 27, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Persoana interesata va prezenta fapte pe baza carora poate fi prezumata existenta unei discriminari directe sau indirecte, iar persoanei impotriva careia s-a formulat sesizarea ii revine sarcina de a dovedi ca nu a avut loc o incalcare a principiului egalitatii de tratament. In fata instantei se poate invoca orice mijloc de proba, respectand regimul constitutional al drepturilor fundamentale, inclusiv inregistrari audio si video sau date statistice."
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Sursa: costelgilca.ro