Conform art. 67 din Codul muncii , salariatii concediati pentru motive care nu tin de persoana lor beneficiaza de masuri active de combatere a somajului si pot beneficia de compensatii in conditiile prevazute de lege si de contractul colectiv de munca aplicabil.
In sectorul privat, modalitatea de acordare a salariilor compensatorii nu este reglementata de lege. Astfel, cuantumul platilor compensatorii, data acordarii, alte conditii de acordare se stabilesc prin colectiv de munca. Chiar daca Codul muncii nu prevede in mod expres apreciem ca acordarea platilor compensatorii poate fi stabilita si pin contractul individual de munca situatie in care conditiile de acordare se stabilesc prin acest contract. Totodata, consideram ca nimic nu impiedica angajatorul sa acorde salariatilor concediati si alte compensatii decat cele prevazut in contractul individual de munca si in contractul colectiv de munca (CCM).
Insa, dreptul la plati compensatorii se stabileste anterior incetarii contractului individual de munca, deci in timpul executarii acestuia. Dupa incetarea contractului individual de munca, cand inceteaza calitatea de angajator si calitatea de salariat, nu se mai pot stabili drepturi in favoarea fostului salariat. Intrucat, legea nu reglementeaza conditiile de acordare a platilor compensatorii, acestea sunt stabilite de catre parti, angajator si salariat.
In practica, de regula, salariile compensatorii se acorda la incetarea contractului individual de munca odata cu lichidarea drepturilor salariale.
Dispozitiile art. 65 alin. (1) Codul muncii , republicat, reglementeaza posibilitatea incetarii contractului individual de munca din motive ce nu tin de persoana salariatului determinata de desfiintarea locului de munca, iar alin. (2) al acestui articol specifica ca desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa. Sarcina dovedirii acestor imprejurari revine angajatorului.
Salariatii concediati in temeiul art. 65 din Codul muncii , republicat, au dreptul la o perioada de preaviz ce nu poate fi mai mica de 20 de zile lucratoare, asa incat veti putea concedia persoana dupa acordarea efectiva a preavizului.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Incetarea CIM va fi inregistrata in registrul electronic de evidenta a salariatilor (ReviSal), iar registrul transmis catre ITM.
Model preaviz:
PREAVIZ CONCEDIERE
Angajator .............................................................................................
Adresa ..................................................................................................
Inregistrata la Registrul Comertului din ...... sub nr. J.../...../.....
C.U.I. ....................................................................................................
Telefon: ......................................./Fax: ..............................................
PREAVIZ Nr. ..../ .......2011
Avand in vedere Nota de fundamentare nr. ..... din data de ......., cu privire la Planul de productie realizat in anul 2011 si situatia previziunilor pentru anul 2012 si bugetul pe anul 2012 din cadrul S.C. ...................... S.R.L.,
In temeiul dispozitiilor art. 65 din Legea nr. 53/2003 , republicat, directorul general al S.C. ........................... S.R.L. in baza art. ....... din actul constitutiv
DECIDE
Art. 1. – Incepand cu data de ........ dlui ...................... avand functia de ........................ in cadrul S.C. .................... S.R.L i se acorda un preaviz de 20 de zile lucratoare in perioada ................... – .....................
(2) In perioada preavizului, salariatului i se acorda dreptul sa absenteze 8 ore pe zi de la programul unitatii pentru a-si cauta un loc de munca fara ca aceasta sa-i afecteze salariul si celelalte drepturi.
Art. 2. – (1) La implinirea termenului de preaviz urmeaza a se aplica decizia de concediere a salariatului ..................... avand ca efect incetarea contractului individual de munca inregistrat, la Inspectoratul Teritorial de munca, cu nr. ............. din ............... ca urmare a concedierii individuale din initiativa angajatorului pentru motive care nu tin de persoana salariatului.
(2) Motivele de fapt ale concedierii individuale sunt urmatoarele:
- criza financiara mondiala care si-a produs efectele in economia reala din Romania;
- Planul de productie realizat in anul 2011 de S.C. .................... S.R.L. din care rezulta scaderea veniturilor si limitarea posibilitatii dezvoltarii proiectelor care sa permita incasarea de noi venituri;
- situatia previziunilor pentru anul 2012 a S.C. .......................... S.R.L. comparativ cu situatia estimata pentru anul in curs din care rezulta un numar de comenzi mai mic decat cel preconizat;
- bugetul pentru anul 2012.
- necesitatea adoptarii unor masuri urgente la nivelul S.C. ................................ S.R.L. care sa asigure reducerea cheltuielilor si incadrarea acestora in veniturile estimate a fi incasate in urmatoarele 6 luni, in contextul efectelor blocajului financiar si dificultatii contractarii de credite din sistemul bancar;
- necesitatea adoptarii masurii concedierii individuale pentru motive care nu tin de persoana salariatului si desfiintarea unui post de ................. pozitia ..................... din statul de functii al S.C. ................. S.R.L.;
- desfiintarea locului de munca se impune ca o masura efectiva cu cauze reale si serioase.
(3) Unitatea nu detine posturi vacante si din acest motiv nu poate oferi salariatului un alt loc de munca.
Art. 3. – Motivul de drept al concedierii individuale il constituie art. 65-67 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii , republicat.
Art. 4. – La desfacerea contractului individual de munca i se va acorda salariatului o compensatie/indemnizatie echivalenta cu valoarea a 2 salarii nete din luna anterioara concedierii. De asemenea salariatului i-a fost acordata facilitatea prevazuta la art. 1 alin. (2) din prezenta decizie.
Art. 5. – Departamentele Personal si Departamentul Financiar-contabil vor pune in aplicare prevederile prezentei decizii.
Director General,
Administrator,
...............................
Data comunicarii:
Semnatura de luare la cunostinta a salariatului …………………………
Model decizie:
Antetul societatii
Decizia Nr. xx/xx.xx.2012
Avand in vedere Nota de fundamentare nr. ..... din data de ......, cu privire la Planul de productie realizat in anul 2011 si situatia previziunilor pentru anul 2012 precum si bugetul pe anul 2012 la nivelul S.C. ................ S.R.L. din care rezulta scaderea veniturilor si limitarea posibilitatii dezvoltarii proiectelor care sa permita incasarea de noi venituri;
In temeiul dispozitiilor art. 65 din Legea nr. 53/2003 , republicat,
directorul general al S.C. ......................... S.R.L. in baza art. xx din actul constitutiv intocmit in temeiul dispozitiilor Legii nr. 31/1990 priind societatile comerciale,
DECIDE
Art. 1. – Incepand cu data de .............. dlui ..................... avand functia de .................. in cadrul S.C. ...................................... S.R.L. ii inceteaza contractul individual de munca inregistrat in registrul general de evidenta a salariatilor cu numarul ................. din ................... din initiativa angajatorului pentru motive care nu tin de persoana salariatului, ca urmare a concedierii individuale a acesteia generata de desfiintarea efectiva a postului ocupat dintr-o cauza reala si serioasa.
Art. 2. - Motivele de fapt ale concedierii individuale sunt urmatoarele:
- criza financiara mondiala care si-a produs efectele in economia reala din Romania;
- Planul de productie realizat in anul 2011 de S.C. ........................... S.R.L. din care rezulta scaderea veniturilor si limitarea posibilitatii dezvoltarii proiectelor care sa permita incasarea de noi venituri;
- situatia previziunilor pentru Iulie– Decembrie 2012 a S.C. ......................... S.R.L.;
- bugetul pe anul 2012;
- necesitatea adoptarii unor masuri urgente la nivelul S.C. ............................... S.R.L. care sa asigure reducerea cheltuielilor si incadrarea acestora in veniturile estimate a fi incasate in urmatoarele 6 luni, in contextul efectelor blocajului financiar si dificultatii contractarii de credite din sistemul bancar;
- necesitatea adoptarii masurii concedierii individuale pentru motive care nu tin de persoana salariatului si desfiintarea unui post de .................. pozitia ..................... din statul de functii al S.C. .......................... S.R.L.;
- desfiintarea locului de munca se impune ca o masura efectiva cu cauze reale si serioase.
Art. 3. – (1) Salariatului ................... i s-a acordat un preaviz de 20 de zile lucratoare in perioada ................... – ....................... in baza preavizului inregistrat cu numarul ................. din data de ...................
(2) In perioada preavizului, salariatului i s-a acordat dreptul sa absenteze 8 ore pe zi de la programul unitatii pentru a-si cauta un loc de munca fara ca aceasta sa-i fi afectat salariul si celelalte drepturi.
Art. 4. – Unitatea nu are locuri de munca vacante motiv pentru care nu a putut oferi salariatului disponibilizat un alt loc de munca.
Art. 5. – (1) Ca urmare a desfacerii contractului individual de munca i se acorda salariatului o compensatie/indemnizatie echivalenta cu valoarea a 2 salarii nete din luna anterioara concedierii.
(2) De asemenea salariatului i-a fost acordata si facilitatea prevazuta la art. 3 alin. (2) din prezenta decizie.
Art. 6. – Motivul de drept al concedierii individuale il constituie art. 65-67 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii , republicat.
Art. 7. – Prezenta decizie se poate contesta in termen de 30 de zile de la comunicare la Tribunalul ......................
Art. 8. – Prezenta decizie isi produce efectele la data expirarii perioadei de preaviz si anume data de ......................................
Art. 9. – Departamentul Personal si Departamentul Financiar – contabil vor pune in aplicare prevederile prezentei decizii.
Director General,
Administrator,
Data comunicarii .................................
Semnatura de luare la cunostinta a salariatului ………………………………………………
Angajatorul are obligatia emiterii unei adeverinte atat in temeiul art. 34 alin. (5) din Legea 53/2003 – Codul muncii , cat si in temeiul normelor metodologice de aplicare a Legii 76/2002. Astfel, potrivit art. 34 alin. (5) din Codul muncii , la solicitarea salariatului angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
Potrivit art. 18 din Normele metodoogice de aplicare a Legii 76/2002 asa cum a fost modificata prin HG 113/2001 pentru modificarea si completarea unor acte normative si stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale, publicata in Monitorul Oficial nr. 133 din 22 februarie 2011, in vederea certificarii stagiilor de cotizare si a stabilirii dreptului la indemnizatie de somaj, angajatorii au obligatia de a elibera persoanelor carora le inceteaza raporturile de munca sau de serviciu o adeverinta din care sa rezulte baza lunara de calcul al contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, stabilita potrivit titlului IX2 «Contributii sociale obligatorii» din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, pentru fiecare luna din ultimele 12 luni, inainte de data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, pentru care acestia au retinut si au virat la bugetul asigurarilor pentru somaj contributia individuala prevazuta la art. 27 din lege si au platit contributia datorata de angajator prevazuta la art. 26 din lege, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 26, precum si, dupa caz, urmatoarele:
a) daca inregistreaza debite la bugetul asigurarilor pentru somaj;
b) perioada pentru care nu s-au platit contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj si suma aferenta acestei perioade;
c) daca se regasesc in una dintre situatiile prevazute la art. 34 alin. (2) din lege.
Adeverinta va contine si date cu privire la perioadele in care s-a prestat activitatea, perioadele in care raporturile de munca sau de serviciu au fost suspendate, precum si data si motivul incetarii acestora, date care se verifica si se certifica de agentiile pentru ocuparea fortei de munca pe baza inscrisurilor efectuate in carnetul de munca, pentru perioadele pana la data de 31 decembrie 2010, si pe baza informatiilor care se pun la dispozitia agentiilor pentru ocuparea fortei de munca de inspectia muncii, pentru perioade ulterioare datei de 31 decembrie 2010.
Adeverinta se verifica si se certifica in ceea ce priveste datele referitoare la baza de calcul al contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj de agentiile pentru ocuparea fortei de munca, pe baza informatiilor cuprinse in declaratiile lunare privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, prevazute la titlul IX2 «Contributii sociale obligatorii» din Legea 571/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare, depuse de angajator, care se pun la dispozitia agentiilor pentru ocuparea fortei de munca electronic, din sistemul informatic al Ministerului Finantelor Publice.
In situatia in care pana la data de 31 decembrie 2010 nu exista intocmit carnet de munca, dovada existentei unor raporturi de munca sau de serviciu pana la data de 31 decembrie 2010 se efectueaza cu alte acte prevazute de lege.
In situatia in care sunt identificate neconcordante intre continutul adeverintei si informatiile din cuprinsul declaratiilor depuse de angajator si/sau inscrisurile efectuate in carnetul de munca pana la data de 31 decembrie 2010 ori se constata ca angajatorul nu a depus potrivit prevederilor legale declaratia lunara, agentiile pentru ocuparea fortei de munca solicita in scris angajatorului corectarea respectivelor documente si depunerea lor la agentia pentru ocuparea fortei de munca in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii solicitarii, cu exceptia declaratiei lunare care se depune potrivit titlului IX2 «Contributii sociale obligatorii» din Legea 571/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Asadar, la desfiintarea locului de munca angajatorul este obligat sa acorde un preaviz de 20 de zile lucratoare, asa incat veti putea concedia persoana dupa acordarea efectiva a preavizului. La incetarea contractului de munca, potrivit art. 146 alin. (4) din Codul muncii , concediul de odihna poate fi compensat. Angajatorul emite preavizul iar la expirarea perioadei de preaviz emite decizia de incetare a CIM. Inregistreaza decizia in registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) in chiar ziua incetarii si o comunica salariatului in termen de 5 zile. Elibereaza salariatului adeverinta pentru agentia de ocupare si formare profesionala precum si dovezi cu privire a activitatea desfasurata in societate.