Guvernul a anuntat noile drepturi ale Inspectorilor de Munca

28 Decembrie 2010
28 Decembrie 2010
inspector de muncainspectia munciilegea inspectiei muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ministrul Muncii, Ioan Botis, a anuntat marti, 28 decembrie, dupa sedinta de Guvern, modificarile in privinta Inspectiei Muncii. Astfel, inspectorii de munca vor avea dreptul permanent de a intra in sediul unei firme pentru a verifica acte si vor putea dispune retragerea autorizatiei de functionare, cu suspendarea directa a activitatii, daca descopera incalcari flagrante ale legii.

In plus, inspectorii de munca vor avea dreptul sa preleveze mostre de produse, materiale ori substante fabricate, utilizate, depozitate si manipulate, in vederea efectuarii de analize in laboratoare specializate sau in vederea inregistrarii de probe.

"Prin modificarile pe care le-am propus, intarim rolul si atributul inspectorilor de munca, practic sunt articole care prevad posibilitatea de a intra permanent la sediul angajatorului si de a verifica actele pe care acesta le detine. Sunt unele noutati pe care le-am introdus, precum suspendarea directa a activitatii in cazul in care se constata o incalcare flagranta a legii.

De asemenea, inspectorii de munca au posibilitatea de a dispune retragerea autorizatiei de functionare, pot sa aplice semne distinctive cu valoare de sigiliu, in virtutea autoritatii de stat cu care este investit pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu", a declarat Botis.

Drepturile Inspectorilor de Munca sunt cuprinse in Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 108/1999 privind infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, asa cum a fost ea pusa in dezbatere publica recent de catre Ministerul Muncii.

Exista si alte cateva modificari importante avute in vedere. Astfel, articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 19 - Inspectorii de munca, purtand asupra lor legitimatia si insigna care atesta functia pe care o indeplinesc in exercitarea atributiilor stabilite prin lege, au urmatoarele drepturi:

a) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila, la orice ora din zi si din noapte, in sediul oricarui angajator, persoana fizica sau juridica, si in orice loc unde are motive sa efectueze controlul sau cercetarea de evenimente;
b) sa identifice, pe baza actelor care dovedesc identitatea sau pe baza altor documente, persoanele aflate in locurile de munca sau in alte locuri supuse controlului sau cercetarii evenimentelor si sa impuna completarea fisei de identificare;
c) sa solicite angajatorului sau reprezentantului legal al acestuia, precum si salariatilor, singuri sau in prezenta martorilor, documentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru efectuarea cercetarii evenimentelor;


d) sa ridice, temporar pe perioada verificarilor, de la entitatea controlata, orice document, pe hartie sau pe suport magnetic de inregistrare audio-video sau suport electronic de stocare a datelor care au legatura cu controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului, eliberand o dovada in acest sens;
e) sa faca fotografii, sa inregistreze audio-video, sa ia declaratii scrise, singuri sau in prezenta martorilor, salariatilor, angajatorilor si/sau, dupa caz, reprezentantilor legali ai acestora, precum si altor persoane care pot da informatii cu privire la obiectul controlului efectuat sau al evenimentului cercetat;
f) sa preleveze si sa ridice, in vederea efectuarii de analize in laboratoare specializate sau in vederea administrarii de probe, mostre de produse, materiale ori substante fabricate, utilizate, depozitate, manipulate si sa instiinteze detinatorul sau angajatorul despre aceasta;
g) sa dispuna angajatorului efectuarea de masuratori, determinari si expertize pentru prevenirea unor evenimente sau pentru stabilirea cauzelor evenimentelor produse, precum si verificarea, prin organisme abilitate, a incadrarii nivelului noxelor profesionale in limite admisibile la locurile de munca;
h) sa preleveze mostrele necesare din produse pentru care desfasoara actiuni de supraveghere a pietei, iar in cazul in care considera necesar, sa dispuna distrugerea sau scoaterea din uz a produselor care prezinta un risc grav;
i) sa dispuna angajatorului masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat a neconformitatilor constatate;
j) sa dispuna interzicerea, restrictionarea, retragerea unui produs de pe piata sau rechemarea acestuia, cu precizarea motivelor care stau la baza acestei decizii;
k) sa dispuna sistarea activitatii sau oprirea din functiune a echipamentelor de munca, in cazul in care constata o stare de pericol grav si iminent de accidentare sau de imbolnavire profesionala si sa sesizeze, dupa caz, organele de urmarire penala;
l) sa dispuna suspendarea sau retragerea autorizatiei de functionare;
m) sa aplice sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu, in conditiile prevazute de lege, in virtutea autoritatii de stat cu care este investit, pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu;
n) sa sesizeze organele de urmarire penala cu privire la cazurile sau la situatiile de incalcare a dispozitiilor legale in domeniu, cand exista indicii de savarsire a unei infractiuni;
o) sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni prevazute de legislatia in vigoare;
p) sa solicite si sa primeasca neconditionat sprijin de la autoritati si institutii de ordine publica si protectie, dupa caz, in desfasurarea controlului”.

In plus, apar alte trei noi articole, articolele 191 – 193, cu urmatorul cuprins:

Art. 191 (1) Constatarile rezultate in urma controalelor si a cercetarii evenimentelor, masurile, precum si sanctiunile dispuse de catre inspectorii de munca sunt consemnate de catre acestia in procese verbale al caror model se aproba prin decizie a inspectorului general de stat.
(2) Prin derogare de la Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei poate fi incheiat de un alt inspector de munca fata de cel care a constatat fapta, in situatia in care angajatorul are sediul in alt judet decat cel pe teritoriul caruia a fost savarsita fapta.
(3) Contestatiile formulate impotriva actelor cu caracter administrativ incheiate de inspectorii de munca sunt solutionate potrivit prevederilor Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Contestatiile formulate impotriva proceselor verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor incheiate de inspectorii de munca sunt solutionate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 192 – Persoanele fizice sau juridice, publice ori private, controlate au obligatia de a pune la dispozitia inspectorilor de munca documentele si informatiile solicitate de catre acestia, necesare controlului sau cercetarii evenimentului.

Art. 193 - Inspectorii de munca isi pot desfasura activitatea de control pe tot teritoriul tarii, indiferent de locul de munca in care isi desfasoara activitatea in mod curent, in baza deciziei emise de inspectorul general de stat.”
21. Articolul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 20 - (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza entitatea controlata, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, savarsirea urmatoarele fapte:
a) impiedicarea in orice mod a inspectorilor de munca sa exercite, total sau partial, controlul sau sa efectueze cercetarea evenimentelor potrivit prevederilor legale prin orice actiune sau inactiune a conducatorului unitatii, reprezentantului legal, a unui
angajat, prepus sau a altei persoane aflata in locatiile supuse controlului, inclusiv refuzul persoanei gasite la locul de munca de a completa fisa de identificare
b) neindeplinirea sau indeplinirea partiala de catre entitatea controlata a masurilor obligatorii dispuse de inspectorul de munca, la termenele stabilite de acesta;
c) nerespectarea de catre conducatorul unitatii, reprezentantul legal al acesteia, angajati, prepusi sau alte persoane aflate in locatiile supuse controlului a obligatiei de a pune la dispozitia inspectorilor de munca, in termenul stabilit de inspectorii de munca, documentele si informatiile solicitate de catre acestia, necesare controlului sau cercetarii evenimentelor.
(2) Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la alin. (1) se fac de catre inspectorii de munca”.

Exista insa si o modificare "ajutatoare". Dupa articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 221, cu urmatorul cuprins:

„Art. 221 (1) Prevederile referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute de lege, corespunzator faptei pentru care a fost sanctionat, inspectorul de munca facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal”.

CLICK AICI PENTRU LEGEA MODIFICARII INSPECTIEI MUNCII PUSA IN DEZBATERE PUBLICA

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]