Actul normativ analizat modifica substantial Legea nr. 108/1999 ce reglementeaza prevederile anterioare privind competentele persoanelor cu atributii de control din cadrul Inspectiei Muncii.
Potrivit noilor reglementari se pot efectua inspectii in:
a) controlul relatiilor de munca;
b) domeniul securitatii si sanatatii in munca si al supravegherii pietei.
Pentru fiecare dintre aceste doua domenii, legiuitorul a stabilit competente generale si specifice.
Reamintim si faptul ca "Inspectia Muncii“ este o persoana juridica cu personalitate proprie in subordinea Ministerului Muncii si indeplineste functie de autoritate de stat.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Portal Codul Muncii
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
A) Atributii specifice in domeniul relatiilor de munca. Inspectia muncii are in principal urmatoarele competente, conform noului cadru normativ:
1. Controleaza aplicarea reglementarilor legale privind intocmirea, executarea, suspendarea, incetarea contractelor de munca.
2. Controleaza stabilirea si acordarea drepturilor cuvenite salariatilor, beneficii provenite din lege, contracte colective si individuale de munca.
3. Asigura evidenta muncii, colectand datele din registrul de evidenta al salariatilor sau din registrul zilierilor.
4. Controleaza modul de desfasurare a muncii, in scopul identificarii formei de munca nedeclarata.
5. Primeste si gestioneaza in sistem informatic, datele depuse de angajatori cu privire la salariati.
6. Inregistreaza contractele colective de munca, verifica continutul acestora si conciliaza eventuale conflicte de munca.
B) Atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca si al supravegherii pietei, conform noului cadru normativ, redate succint:
1. Controleaza, coordoneaza si indruma metodologic, aplicarea prevederilor privind securitatea si sanatatea in munca.
2. Cerceteaza evenimentele, stabileste caracterul accidentelor de munca si colaboreaza cu alte institutii.
3. Controleaza activitatea de instruire, informare si consultare a salariatilor.
4. Emite autorizatia de functionare pentru securitate si sanatate in munca, pentru angajatori persoane juridice si fizice.
5. Dispune masuri si expertize pentru stabilirea cauzelor ce au dus la evenimente, dispune masuri de prevenire.
6. Dispune sistarea activitatii sau oprirea din functiune a echipamentelor de munca, pentru prevenirea pericolelor.