Standardul ocupational pentru expertii in legislatia muncii (Standard ocupational EXPERT LEGISLATIA MUNCII COD COR 242220) a fost modificat recent. Un element de noutate consta in faptul ca sunt necesare mai mute ore de formare profesionala, atat teoretice, cat si practice.
Mai jos puteti consulta integral noul standard actualizat pentru expert in legislatia muncii cod COR 242220, alaturi de competentele si conditiile necesare pentru dobandirea calitatii amintite.
Conform standardului ocupational modificat, sunt necesare 240 ore de cursuri de formare pentru dobandirea calitatii de expert in legislatia muncii, fiind adaugate 60 ore fata de reglementarile anterioare. 80 de ore vor adresa partea de teorie, iar 160 ore vor fi desemnate pentru pregatirea practica, fiind totodata si cele suplimentate cu 60 ore.
Competentele dobandite prin formare:
1. Furnizarea serviciilor de management al relatiilor de munca
3. Auditarea activitatii de resurse umane si salarizare la nivelul unitatii
4. Reprezentarea extrajudiciara a angajatorilor in limita mandatului acordat
5. Asigurarea asistentei tehnice de specialitate a angajatorilor sau, dupa caz, a
lucratorilor
6. Redactarea / avizarea contractelor de munca, precum si a altor documente
subsecvente acestora
7. Redactarea / avizarea regulamentelor, politicilor, procedurilor, precum si a
tuturor actelor interne specifice relatiilor de munca
8. Organizarea / normarea muncii si stabilirea sferelor de atributii
9. Elaborarea sistemelor de salarizare si calcularea drepturilor salariale
10. Promovarea egalitatii de sanse si combaterea discriminarii / hartuirii la locul de
munca
11. Realizarea cercetarii disciplinare a lucratorilor
12. Aplicarea procedurilor legale privind raspunderea patrimoniala
13. Aplicarea procedurilor privind concedierea lucratorilor
14. Solutionarea cererilor sau reclamatiilor individuale ale lucratorilor
15. Concilierea conflictelor de munca
Expertul in legislatia muncii, isi desfasoara activitatea, de regula, in cadrul unui serviciu extern specializat in resurse umane si salarizare (SERUS), organizat intr-una dintre urmatoarele forme:
a) individual, ca persoana fizica autorizata (PFA) sau ca titular al unei intreprinderi individuale (II), potrivit O.U.G. nr. 44/2008;
b) administrator sau angajat al unei societati cu personalitate juridica, infiintata potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, avand calitatea de coordonator al SERUS.
De asemenea, acesta isi poate desfasura activitatea si ca angajat in cadrul oricarei unitati din sectorul public sau privat.
Ce inseamna expert in legislatia muncii?
Profesia de Expert legislatia muncii, asa cum este definita atat la nivel national dar si la nivel european sau international, prezinta o importanta deosebita pentru desfasurarea corecta si legala a relatiilor de munca.
Acesta furnizeaza, de regula, pentru mediul de afaceri, servicii de management al relatiilor de munca, cum ar fi: asistenta tehnica de specialitate a angajatorilor, sau dupa caz, a lucratorilor, administrarea resurselor umane, salarizarea, evidenta, normarea si organizarea muncii, evaluarea profesionala a lucratorilor, efectuarea cercetarilor disciplinare, realizarea procedurilor privind recuperarea daunelor produse de lucratori, elaborarea politicilor privind egalitatea de sanse, combaterea discriminarii si a hartuirii la locurile de munca, reprezentarea extrajudiciara a angajatorilor in fata autoritatilor din domeniul muncii si securitatii sociale, precum si concilierea conflictelor de munca.
Expertul in legislatia muncii, in exercitarea atributiilor sale, este obligat sa evite conflictul de interese si ii este interzis:
a) sa utilizeze practicile de concurenta neloiala;
b) sa presteze servicii pentru parti cu interese contrare;
c) sa presteze servicii care nu se afla printre competentele stabilite de standardul ocupational;
d) sa divulge date sau informatii de care a luat la cunostinta in timpul furnizarii serviciilor.
Cerinte pentru a deveni expert in legislatia muncii
Pe langa nivelul obligatoriu de invatamant superior cu diploma de licenta, pot participa la programul de educatie si formare profesionala persoanele care indeplinesc una dintre urmatoarele conditii de studii si experienta relevanta in domeniu:
a) Pentru absolventii de studii superioare in drept, administratie publica / stiinte administrative cu diploma de licenta sau echivalent, este obligatorie o experienta de minim 2 ani in domeniul dreptului muncii / resurselor umane / relatiilor de munca / evidenta muncii.
Sau
b) Pentru absolventii de studii superioare in alt domeniu decat drept sau administratie
publica / stiinte administrative absolvite cu diploma de licenta sau echivalent este obligatorie o experienta de minim 3 ani, in domeniul resurselor umane / relatiilor de munca / evidenta muncii.
• Dovada studiilor se face cu fotocopii ale actelor de studii conforme cu originalul.
• Experienta se va dovedi prin: CV alaturi de declaratie pe proprie raspundere ca se indeplineste conditia de experienta minima / contract de munca / contract de voluntariat / contract de prestari servicii in fotocopii conforme cu originalul / adeverinte in original.