Potrivit dispozitiior art. 213 alin. (1) lit. b) din cuprinsul tezei a doua din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, beneficiaza de asigurare fara plata contributiei sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate. In concluzie, daca sotul, sotia sau parintii se afla in intretinerea unei persoane asigurate acestia au dreptul sa beneficieze de asigurare fara plata contributiei.
Documentele ce insotesc cererea salariatului pentru declararea persoanelor aflate in intretinerea sa sunt stabilite la art. 20 alin. (1) lit. d) din Norma metodologica privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS) aprobata prin OCNAS 617/2007, astfel:
- documente care sa ateste casatoria cu persoana asigurata;
- declaratie pe propria raspundere a sotiei din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii;
- declaratie pe propria raspundere a salariatului prin care acesta declara ca are in intretinere persoana respectiva;
Pe baza acestor documente angajatorul va declara coasiguratii salariatilor sai in declaratia 112. Documentele necesare pentru obtinerea calitatii de coasigurat pentru ca acesta sa poata beneficia de asigurare fara plata contributiei in calitate de coasigurat al salariatului nu se depun la casa de asigurari de sanatate.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Potrivit art. 22 alin. (1) din Norma metodologica privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate FNUASS, persoanele care au calitatea de salariat, precum si coasiguratii acestora vor putea face dovada calitatii de asigurat pe baza adeverintei prevazute la art. 20 alin. (1) sau cu adeverinta eliberata de angajatori, al carei model este prevazut in anexa nr. 1 indice 1. Adeverinta eliberata de catre angajator este valabila timp de 3 luni de la data emiterii. Legea stabileste astfel ca salariatii si coasiguratii acestora pot face dovada calitatii de asigurat fie cu adeverinta eliberata de CAS, fie pe baza unei adeverinte eliberate de angajator.
Angajatorul are obligatia de a elibera adeverinta la solicitarea salariatului, chiar daca textul de lege stabileste ca dovada poate fi facuta si cu adeverinta eliberata de CAS. Prin adeverinta al carei model este stabilit in anexa 1 indice 1 a normelor amintite, angajatorul certifica calitatea de salariat retinerea si virarea CASS si mentioneaza numele, prenumele si codul numeric personal al coasiguratilor acestuia.
Astfel ca angajatorul nu elibereaza adeverinta coasiguratilor salariatului, persoane cu care nu se afla intr- o relatie contractuala. Aceasta adeverinta este eliberata salariatului, in baza ei fiind certificata calitatea acestuia de salariat, retinerea si virarea CASS si mentionand coasiguratii sai.