Intrebare: Se poate transforma un CIM intr-un contract cu munca la domiciliu
Este posibila inceatarea CIM prin acordul partilor si intocmirea unui contract la domiciliu?
Care sunt particularitatile unui astfel de contract si care sunt obligatiile angajatorului?(exemplu)
Mentionam ca salariata in cauza intocmeste situatii speciale acte contabile pentru firma mama si statele de salarii (locul de desfasurare fiind la punctul de lucru - punct de lucru care prin reorganizarea firmei este in curs de desfiintare, sediul social este in Bucuresti iar punctul de lucru la Bv
Raspuns: Pentru desfasurarea muncii la domiciliu se incheie contract individual de munca la domiciliu, care potrivit art. 109 din Codul muncii , republicat, se incheie numai in forma scrisa si contine in mod obligatoriu, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3), urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;
b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;
c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Diurna legala in Romania si in strainatate
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Conform art. 108 alin. (1) din Codul muncii , republicat, sunt considerati salariati cu munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin.
Asadar, salariatii cu munca la domiciliu sunt aceia care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin prin incheierea unui CIM la domiciliu.
De esenta contractului individual de munca la domiciliu este ca salariatii lucreaza la domiciliu, nu in alt loc, asa incat prestarea in alt loc a muncii decat la domiciliu apreciez ca ar inlatura specificul acestui tip de contract de munca.
In consecinta, in cazul muncii la domiciliu intre angajator si salariat se incheie un anumit tip de contract individual de munca, respectiv contract individual de munca la domiciliu.
Programul Revisal nu permite inregistrarea modificarii unui contract individual de munca in contract de munca la domiciliu, astfel incat pentru ca salariatul sa isi desfasoare munca la domiciliu exista posibilitatea incetarii contractului individual de munca existent si incheierii unui nou contract, contract individual de munca la domiciliu, in care sa specificati ca locul muncii este stabilit la domiciliul salariatului.
In speta, incetarea contractului de munca prin acordul partilor este posibila numai daca contractul individual de munca este inca in fiinta.
In toate cazurile atributiile specifice functiei/meseriei prevazute in contractul individual de munca la domiciliu trebuie sa permita desfasurarea unei asemenea activitati, astfel incat apreciem ca analiza compatibilitatii felului muncii cu locul unde salariatul isi va desfasura activitatea revine angajatorului.
In ceea ce priveste categoriile de activitati ce se pot desfasura la domiciliu, Codul muncii nu face o enumerare a acestora. Cu toate acestea, in baza art. 109 lit. c) din Codul muncii, republicat, CIM la domiciliu va cuprinde in mod obligatoriu clauza privind obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza, astfel incat viziunea legiuitorului referitor la activitatile ce se vor desfasura prin acest tip de contract individual de munca se indrepta mai degraba spre activitati manuale, mestesugaresti.
Referitor la activitatea contabila desfasurata de salariata in cauza prezentata, apreciem ca in speta sunt aplicabile si dispozitiile Legii 82/1991 a contabilitatii.
Potrivit art. 1 alin. (1) din Legea 82/1991 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi.
In conformitate cu dispozitiile art. 10 alin. (2) din aceeasi lege, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
Dar, potrivit alin. (3) din acelasi articol, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Asadar, desi de regula contabilitatea se organizeaza si se conduce in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, contablitatea se poate organiza si conduce si pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Din specificul contractului de munca la domiciliu si modul de organizare si conducere a activitatii contabile in cadrul unei firme apreciez ca daca organizarea si conducerea contabilitatii la nivelul firmei este realizata in conformitate cu art. 10 alin. (2) din Legea 82/1991 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, un astfel de compartiment nu poate fi organizat la domiciliul salariatului.