Formarea profesionala continua sau dezvoltarea/perfectionarea profesionala este un proces mai complex de pregatire, care presupune fie dobandirea de noi cunostinte si abilitati in calificarea pe care o persoana o poseda deja, fie o policalificare sau recalificare.
De obicei, acest tip de formare profesionala se adreseaza managerilor – in vederea asumarii unor responsabilitati crescute in posturi actuale sau viitoare –, dar are aplicabilitate pentru toate categoriile de angajati ai unei firme.
Formarea continua este mai valoroasa pentru directorii executivi care au de infruntat noi provocari – fie ca sunt externe (proiecte noi, un rol nou) sau interne (restructurari, schimbarea structurii pietei) –, dar este importanta si pentru ceilalti angajati din firma dvs. dornici de autodepasire.
Perfectionarea profesionala presupune programe speciale, dezvoltate pe termen lung, care au drept scop urmarirea si rezolvarea unor nevoi speciale, ce merg pana la schimbari de comportament.
In general, programele de formare continua sunt axate pe urmatoarele tematici:
- sprijinirea angajatilor in privinta rezolvarii unor proiecte personale;
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
- ridicarea nivelului performantelor angajatilor;
- instruirea subordonatilor;
- rezolvarea problemelor de relationare si comunicare;
- rezolvarea situatiilor de schimbari ale culturii si structurii organizationale.
Este deosebit de util sa apelati la programele de formare continua in special atunci cand in firma dvs. apar schimbari esentiale, care trebuie realizate foarte rapid de catre persoane capabile sa-si cunoasca urgent potentialul si sa il valorifice.
Modalitati si tehnici de formare continua
Dintre metodele de formare profesionala continua va recomandam:
- Inlocuirea temporara a sefului ierarhic
Este bine sa utilizati aceasta metoda pentru a pregati viitorii manageri; in acest fel, un angajat este pus in situatia de a lua singur decizii, de a-si asuma responsabilitati in cazuri concrete si, adeseori, noi.
- Jocurile de conducere si simularile
Acestea au ca scop dezvoltarea abilitatii de a rezolva probleme. Desi este vorba de o simulare, cursantul este pus in situatia de a face fata unor probleme reale pe care le presupune postul pentru care se pregateste.
- Invatarea din actiune (action learning)
Este vorba de rezolvarea unor studii de caz: cursantii se impart pe grupuri si selecteaza o problema reala din firma, apoi scriu un studiu de caz referitor la aceasta. Ulterior, intre grupuri au loc confruntari si discutii pe marginea studiului si se analizeaza problemele concrete ridicate de fiecare grup. Metoda incurajeaza schimbul de opinii.
- Tehnicile outdoor
Au la baza dezvoltarea abilitatilor de stapanire a situatiilor de risc „pe terenâ€, a capacitatii de a lua rapid decizii si de a reactiona spontan. De obicei, tehnicile au ca scop reactivarea aptitudinilor managerului, prin transpunerea si adaptarea la si tua tii reale, traite alaturi de propria echipa (lucrul in echipa producandu-i satisfactii si impliniri personale).