Regim sanctionator penal extins prin noile modificari ale Codului muncii

12 Mai 2011
12 Mai 2011
Codul munciiLegea 53/2003pedepse complementareLegea 40/2011
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Autor: Gabriela Chirazof

Art. 281 indice 1 din Legea 53/2003 - Codul muncii , cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca incadrarea in munca a minorilor cu nerespectarea conditiilor legale de varsta sau folosirea acestora pentru prestarea unor activitati cu incalcarea prevederilor legale referitoare la regimul de munca al minorilor constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani.

Pct. 102 din Legea 40/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 225 din 31 martie 2011, lege care va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prevede ca la articolul 280 indice 1 se introduc 5 noi alineate, alineatele (2)—(6), cu urmatorul cuprins:

"(2) Cu pedeapsa prevazuta la art. 279 indice 1 alin. (3) se sanctioneaza primirea la munca a unei persoane aflate in situatie de sedere ilegala in Romania, cunoscand ca aceasta este victima a traficului de persoane.

(3) Daca munca prestata de persoana prevazuta la alin. (2) si la art. 279 indice 1 alin. (3) este de natura sa ii puna in pericol viata, integritatea sau sanatatea, pedeapsa este inchisoarea de la 6 luni la 3 ani.

(4) In cazul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la alin. (2) si (3) si la art. 279 indice 1 alin. (3), instanta de judecata poate dispune si aplicarea uneia dintre urmatoarele pedepse complementare:
a) pierderea totala sau partiala a dreptului angajatorului de a beneficia de prestatii, ajutoare sau subventii publice, inclusiv fonduri ale Uniunii Europene gestionate de autoritatile romane, pentru o perioada de pana la 5 ani;
b) interzicerea dreptului angajatorului de a participa la atribuirea unui contract de achizitii publice pentru o perioada de pana la 5 ani;
c) recuperarea integrala sau partiala a prestatiilor, ajutoarelor sau subventiilor publice, inclusiv fonduri ale Uniunii Europene gestionate de autoritatile romane, atribuite angajatorului pe o perioada de pana la 12 luni inainte de comiterea infractiunii;
d) inchiderea temporara sau definitiva a punctului ori punctelor de lucru in care s-a comis infractiunea sau retragerea temporara ori definitiva a unei licente de desfasurare a activitatii profesionale in cauza, daca acest lucru este justificat de gravitatea incalcarii.

(5) In cazul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la alin. (2) si (3) si la art. 279 indice 1 alin. (3), angajatorul va fi obligat sa plateasca sumele reprezentand:
a) orice remuneratie restanta datorata persoanelor angajate ilegal. Cuantumul remuneratiei se presupune a fi egal cu salariul mediu brut pe economie, cu exceptia cazului in care fie angajatorul, fie angajatul poate dovedi contrariul;
b) cuantumul tuturor impozitelor, taxelor si contributiilor de asigurari sociale pe care angajatorul le-ar fi platit daca persoana ar fi fost angajata legal, inclusiv penalitatile de intarziere si amenzile administrative corespunzatoare;
c) cheltuielile determinate de transferul platilor restante in tara in care persoana angajata ilegal s-a intors de bunavoie sau a fost returnata in conditiile legii.

(6) In cazul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la alin. (2) si (3) si la art. 279 indice 1 alin. (3) de catre un subcontractant, atat contractantul principal, cat si orice subcontractant intermediar, daca au avut cunostinta de faptul ca subcontractantul angajator angaja straini aflati in situatie de sedere ilegala, pot fi obligati de catre instanta, in solidar cu angajatorul sau in locul subcontractantului angajator ori al contractantului al carui subcontractant direct este angajatorul, la plata sumelor de bani prevazute la alin. (5) lit. a) si c)."

In privinta notiunii de trafic de persoane, aceasta este reglementata de Legea 678/2001 si HG 299/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane.

Potrivit dispozitiilor art. 2 pct. 1 si 3 din Legea 678/2001 , cu modificarile si completarile ulterioare, prin trafic de persoane se intelege faptele prevazute la art. 12 si 13, iar prin victima a traficului de persoane se intelege persoana fizica, subiect pasiv al faptelor prevazute la art. 12, 13, 15, 17 si 18, indiferent daca participa sau nu in procesul penal in calitate de parte vatamata.

Potrivit art. 12 din 678/2001, cu modificarile si completarile ulterioare:

“(1)Constituie infractiunea de trafic de persoane recrutarea, transportarea, transferarea, cazarea ori primirea unei persoane, prin amenintare, violenta sau prin alte forme de constrangere, prin rapire, frauda ori inselaciune, abuz de autoritate sau profitand de imposibilitatea acelei persoane de a se apara sau de a-si exprima vointa ori prin oferirea, darea, acceptarea sau primirea de bani ori de alte foloase pentru obtinerea consimtamantului persoanei care are autoritate asupra altei persoane, in scopul exploatarii acestei persoane, si se pedepseste cu inchisoare de la 3 ani la 10 ani si interzicerea unor drepturi.

(2)Traficul de persoane savarsit in una dintre urmatoarele imprejurari:
a) de doua sau mai multe persoane impreuna;
b) s-a cauzat victimei o vatamare grava a integritatii corporale sau a sanatatii;
c) de un functionar public in exercitiul atributiilor de serviciu constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 5 ani la 15 ani si interzicerea unor drepturi.

(3) Daca fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa este inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.”

Conform art. 13 din acelasi act normativ, cu modificarile si completarile ulterioare:

“(1) Recrutarea, transportarea, transferarea, gazduirea sau primirea unui minor, in scopul exploatarii acestuia, constituie infractiunea de trafic de minori si se pedepseste cu inchisoare de la 5 ani la 15 ani si interzicerea unor drepturi.

(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este savarsita prin amenintare, violenta sau alte forme de constrangere, prin rapire, frauda ori inselaciune, abuz de autoritate sau profitand de imposibilitatea minorului de a se apara ori de a-si exprima vointa sau prin oferirea, darea, acceptarea ori primirea de bani sau de alte foloase pentru obtinerea consimtamantului persoanei care are autoritate asupra minorului, pedeapsa este inchisoare de la 7 ani la 18 ani si interzicerea unor drepturi.

(3) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) sunt savarsite in conditiile prevazute la art. 12 alin. (2) sau de catre un membru de familie, pedeapsa este inchisoare de la 7 ani la 18 ani si interzicerea unor drepturi, in cazul prevazut la alin. (1), si inchisoare de la 10 ani la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, in cazul prevazut la alin. (2).

(4) Daca faptele prevazute in prezentul articol au avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa este inchisoare de la 15 ani la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
Subiect pasiv al unei infractiuni este acea persoana fizica sau juridica titulara a valorii sociale careia i s-a adus atingere prin savarsirea faptei penale, a suferit raul produs prin comiterea acestuia. In alti termeni, se numeste subiect pasiv al infractiunii acea persoana vatamata penal, cea care sufera sau asupra careia se rasfrange nemijlocit urmarea materiala ori starea de pericol creata prin savarsirea infractiunii.

In art. 280 indice 1 alin. (3) se instituie o agravanta a infractiunii prevazute la art. 280 indice 1 alin. (2) si art. 279 indice 1 alin. (3), pentru care pedeapsa este inchisoarea in cuantumul expres prevazut.

Art. 280 indice 1 alin. (4) instituie o serie de pedepse complementare care pot fi aplicate alaturi de pedepsele principale in cazul savarsirii infractiunilor mentionate la alin. (2) si (3) si art. 279 indice 1 alin. (3).

Asadar, prin aceste dispozitii legale introduse in Codul muncii prin Legea 40/2011 s-a extins regimul sanctionator penal prin calificarea anumitor fapte ca infractiuni.

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]