Numirea si eliberarea in/din functie a personalului caselor de pensii sectoriale se fac potrivit competentelor stabilite prin acte normative specifice fiecarei institutii publice in subordinea careia se afla.
In exercitarea atributiilor sale, directorul casei de pensii sectoriale emite ordine, decizii, dispozitii si precizari, potrivit actelor normative specifice fiecarei institutii publice in subordinea careia functioneaza.
Cheltuielile curente si de capital necesare caselor de pensii sectoriale se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor, respectiv al Serviciului Roman de Informatii.
Activitatea caselor de pensii sectoriale este coordonata metodologic de Casa Nationala de Pensii Publice.
Pentru angajatorii din institutiile in subordinea carora se afla si pentru cei din institutiile carora le asigura stabilirea si plata pensiilor sau a altor prestatii, casele de pensii sectoriale au urmatoarele atributii:
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
a) controleaza modul in care angajatorii din institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala, care au calitatea de ordonatori de credite, respecta dispozitiile legale privind intocmirea si transmiterea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, precum si termenele de transmitere;
b) stabilesc drepturile de asigurari sociale prevazute de lege, emit decizii de pensie pe care le comunica solicitantilor, in termenele prevazute de lege;
c) asigura evidenta contribuabililor la sistemul public de pensii pentru asiguratii din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala prevazuti la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) si pct. V din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) asigura evidenta drepturilor si obligatiilor de asigurari sociale la nivelul institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala pentru asiguratii prevazuti la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) si pct. V din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) certifica stagiul de cotizare si punctajul pentru asiguratii din evidentele proprii;
f) indruma si controleaza activitatea de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca prin comisiile centrale de expertiza medico-militara care se infiinteaza in cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii, conform normelor legale;
g) organizeaza selectia, pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului propriu;
h) asigura introducerea, extinderea, intretinerea aplicatiilor informatice de calcul si de evidenta, precum si a sistemelor de protectie a acestora;
i) asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti in litigiile in care sunt parte ca urmare a aplicarii dispozitiilor Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) asigura transferul in strainatate al prestatiilor stabilite potrivit reglementarilor legale in domeniu;
k) fundamenteaza si elaboreaza propunerile ce vor sta la baza elaborarii proiectului bugetului de stat si a celui al asigurarilor sociale de stat;
l) solicita la Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor sau la oricare alta autoritate, institutie publica abilitata, datele cu caracter personal actualizate pentru persoanele carora li se intocmesc documentatii de plata si/sau carora li se efectueaza plata unor prestatii sociale;
m) organizeaza modul de stabilire si de plata a drepturilor de pensii si a altor drepturi de asigurari sociale finantate din bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celor finantate de la bugetul de stat, conform legii;
n) organizeaza si conduc contabilitatea proprie, atat pentru bugetul asigurarilor sociale de stat, cat si pentru bugetul de stat;
o) transmit, lunar, la domiciliul beneficiarilor din Romania, prin Compania Nationala „Posta Romana“ – S.A., taloanele de pensie;
p) aproba procedurile referitoare la efectuarea operatiunilor de plata a pensiilor;
q) achita ajutorul de deces, in cazul decesului pensionarului aflat in evidentele proprii, respectiv in cazul unui membru de familie al acestuia, care nu era asigurat la data decesului, in termen de 24 de ore de la solicitare, in conditiile stabilite prin ordin al conducatorului institutiei in subordinea careia functioneaza;
r) prin organele de control, constata contraventiile prevazute la art. 144 si aplica sanctiunile prevazute la art. 145 din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare;
s) emit decizii de recuperare a debitelor reprezentand prestatii de asigurari sociale incasate necuvenit si urmaresc recuperarea acestora, in conditiile legii;
s) solutioneaza sesizarile, reclamatiile si petitiile, conform prevederilor legale;
t) indeplinesc orice alte atributii stabilite prin dispozitii legale.
Indeplinirea atributiilor ce revin caselor de pensii sectoriale, potrivit legii, este supusa controlului Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si al Serviciului Roman de Informatii”.
Click aici ca sa cititi prima parte.