Un angajator cu peste 50 salariati are obligatia de a desemna un angajat caruia sa ii repartizeze, prin fisa postului, atributii in domeniul egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati? In Legea 202/2003 si in Normele de aplicare exista posibilitatea angajatorului de a desemna un angajat, dar ce obligatii si contraventii exista privind nedesemnarea unui responsabil in aceasta privinta?
Raspunsul specialistului:
Intr-adevar, la art. 2 din Legea 202/2002 privind privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede la alin. (4) ca Institutiile si autoritatile publice centrale si locale, civile si militare, cu un numar de peste 50 de angajati, precum si companiile private cu un numar de peste 50 de angajati au posibilitatea sa identifice un angajat caruia sa ii repartizeze, prin fisa postului, atributii in domeniul egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati. In limita bugetului existent pentru cheltuieli salariale, angajatorul poate opta pentru angajarea unui expert/tehnician in egalitate de sanse.
Avand in vedere formularea textului legal, constatam ca nu este vorba de o obligatie a entitatilor cu un numar de peste 50 de salariati de a desemna un angajat cu atributii in domeniul egalitatii de sanse, ci este o reglementare a posibilitatii de a face acest demers, precum si a atributiilor pe care le-ar avea o asemenea persoana.
Angajatorul alege cine va fi responsabil cu egalitatea de sanse
Angajatorul este cel care decide daca angajeaza un expert/tehnician cu asemenea atributii sau desemneaza un salariat care sa preia asemenea atributii in functie de necesitatea de a reduce riscurile aparitiei cazurilor de discriminare la locul de munca, situatie care ii poate aduce prejudicii in cazul in care salariatii care se considera discriminati se adreseaza instantei si au castig de cauza.
In orice caz, in ultimii ani se constata acordarea, de catre autoritatile cu atributii de legiferare, a unei atentii deosebite imbunatatirii/inaspririi legislatiei privind egalitatea de sanse si tratament si combaterea discriminarilor de orice fel, inclusiv la locul de munca, o serie de acte normative in domeniu suferind modificari si completari importante: Legea 202/2002 a fost modificata succesiv in anii 2015, 2018, 2020, au fost de asemenea emise Norme metodologice de aplicare in anul 2019, Codul muncii a fost modificat in anul 2020 in ceea ce priveste combaterea discriminarii/hartuirii la locul de munca, OG nr. 137/2000 a fost de asemenea modificata in anul 2020.
Apreciem ca si angajatorii, la randul lor, trebuie sa acorde atentie acestor reglementari tocmai pentru a reduce riscul aparitiei unor situatii de discriminare la locul de munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<