Evident, sunt voci care spun ca in perioada de criza economica, doar companiile foarte profitabile isi mai permit luxul de a lucra cu agenti de munca temporara, pentru ca exista cheltuieli mari la mijloc. Aici discutam despre contractul de punere la dispozitie a angajatilor temporari.
Sunt si voci care spun ca tocmai criza si dificultatile financiare ar trebui sa ne determine sa lucram cu agenti de munca temporara.
Adevarul se afla undeva la mijloc. Daca avem contracte avantajoase, daca lucram cu agenti care ne asigura profesionisti exceptionali, se prea poate sa fi facut investitia cea mai inteligenta pentru afacerile noastre.
Leasing-ul de personal se regaseste in Codul Muncii sub sintagma "munca prin agent de munca temporara".
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Art. 88 din Codul Muncii defineste notiunea de leasing de personal dupa cum urmeaza:
Munca prin agent de munca temporara este munca prestata de un salariat temporar care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara si care este pus la dispozitia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.
>>De ce se apeleaza la agentul de munca temporara?
Utilizatorul poate apela la un agent de munca temporara atunci cand doreste executarea unei sarcini precise si cu caracter temporar. NU are voie sa apeleze la agent de munca temporara pentru a inlocui un salariat aflat in greva.
>>Mai avem nevoie de agent de munca temporara cand exista contract individual de munca pe perioada determinata?
Da, mai avem nevoie, fiindca la mijloc sunt variabile numeroase, de care trebuie sa tinem cont.
Pentru a intelege lucrurile din perspectiva completa, sa privim catre beneficiile castigate din colaborarea cu un agent de munca temporara: partea de HR se externalizeaza catre ei si odata cu serviciile complete, dispar si costurile.
Mai mult, utilizatorul are toate motivele sa colaboreze cu un agent de munca temporara si pentru faptul ca acest tip de contract de munca temporara detine spectru mai larg de aplicare decat CIM pe perioada determinata. In acest al doilea caz, CIM pe perioada determinata, sunt cateva cazuri puternic delimitate in care poti angaja salariati.
De asemenea, tinem cont si de faptul ca angajarea unui profesionist are toate sansele sa fie realizata cu brio inca de la inceput, din prima incercare. Sa tinem cont de faptul ca toti candidatii trec pe faza de recrutare si selectie cu agentii de munca temporara. Sunt filtrati toti candidatii pana cand este identificat cel mai bun dintre cei mai buni.
Doar la procedura de selectie avem minim 15-20 de zile de asteptare. La procedura de angajare mai avem 2-3 zile si apoi la fiecare modificare de contract, suspendare, incetare, se mai consuma timp si energie din partea responsabililor din departamentul HR. Acesti timpi morti sunt anulati daca exista un contract avantajos cu un agent de munca temporara.
Cu alte cuvinte, agentul de munca temporara te scuteste de toata munca de HR si legislatia muncii, astfel incat intre tine (utilizator) si salariat sa apara strict acele discutii care iti ajuta compania sa isi consolideze cifra de afaceri. Lasi sarcinile de HR pe mainile celor care sunt dispusi sa isi asume responsabilitatea, contra unui comision negociabil.
>>Cine este salariatul temporar?
Salariatul temporar este persoana care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara, in vederea punerii sale la dispozitia unui utilizator pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.
>>Cine este agentul de munca temporara?
Agentul de munca temporara este persoana juridica, autorizata de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care incheie contracte de munca temporara cu salariati temporari, pentru a-i pune la dispozitia utilizatorului, pentru a lucra pe perioada stabilita de contractul de punere la dispozitie sub supravegherea si conducerea acestuia. Conditiile de functionare a agentului de munca temporara, precum si procedura de autorizare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
>>Cine este utilizatorul?
Utilizatorul este persoana fizica sau juridica pentru care si sub supravegherea si conducerea careia munceste temporar un salariat temporar pus la dispozitie de agentul de munca temporara.
Intre agentul de munca temporara si utilizator se va incheia un contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa.
Intre utilizator si angajatul temporar nu va exista niciun contract.
Drepturile salariale cuvenite angajatului sunt platite de agentul de munca temporara. Daca acesta nu se achita de obligatiile sale financiare, in termen de 15 zile, angajatul va solicita salariul din partea utilizatorului. Acesta isi va recupera cheltuielile din partea agentului de munca temporara.
>>Ce este misiunea de munca temporara?
Misiunea de munca temporara inseamna acea perioada in care salariatul temporar este pus la dispozitia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia, pentru executarea unei sarcini precise si cu caracter temporar.
>>Pe ce perioada se poate intinde misiunea de munca temporara?
Misiunea de munca temporara se stabileste pentru un termen care nu poate fi mai mare de 24 de luni.
>>Poti prelungi durata misiunii de munca temporara?
Da, poti solicita prelungirea acestei durate, pe perioade succesive, insa acestea, adugate la durata initiala a misiunii, nu pot conduce la depasirea unei perioade de 36 de luni.
Va spuneam la inceput faptul ca agentul de munca temporara pune la dispozitia utilizatorului un salariat angajat prin contract de munca temporara, in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa.
>>Care sunt elementele pe care trebuie sa le inseram in cadrul unui contract de punere la dispozitie?
Contractul de punere la dispozitie trebuie sa cuprinda:
a) durata misiunii;
b) caracteristicile specifice postului, in special calificarea necesara, locul executarii misiunii si programul de lucru;
c) conditiile concrete de munca;
d) echipamentele individuale de protectie si de munca pe care salariatul temporar trebuie sa le utilizeze;
e) orice alte servicii si facilitati in favoarea salariatului temporar;
f) valoarea comisionului de care beneficiaza agentul de munca temporara, precum si remuneratia la care are dreptul salariatul;
g) conditiile in care utilizatorul poate refuza un salariat temporar pus la dispozitie de un agent de munca temporara.
>>Utilizatorul este convins de calitatea salariatului temporar si doreste sa continue colaborarea cu el, insa nu mai doreste sa colaboreze cu agentul de munca temporara. Cum se procedeaza?
De la bun inceput va amintim ca orice clauza prin care se interzice angajarea de catre utilizator a salariatului temporar dupa indeplinirea misiunii este lovita de nulitate.
Utilizatorul va astepta finalizarea termenului agreat pentru misiunea de munca temporara si dupa aceea il poate oferta pe angajat. Acesta, dupa caz, va trebui sa respecte un termen de preaviz cu agentul de munca temporara si apoi se poate angaja direct la utilizator.
Art. 99. – (1) La incetarea misiunii salariatul temporar poate incheia cu utilizatorul un contract individual de munca.
(2) In cazul in care utilizatorul angajeaza, dupa o misiune, un salariat temporar, durata misiunii efectuate se ia in calcul la stabilirea drepturilor salariale, precum si a celorlalte drepturi prevazute de legislatia muncii.
>>Ce regim special au salariatii temporari in unitatile utilizatorilor?
Conform art. 92 din Codul Muncii, salariatii temporari au acces la toate serviciile si facilitatile acordate de utilizator, in aceleasi conditii ca si ceilalti salariati ai acestuia.
Utilizatorul va asigura salariatului temporar dotarea cu echipamente individuale de protectie si de munca, cu exceptia situatiei in care prin contractul de punere la dispozitie dotarea este in sarcina agentului de munca temporara.
Un lucru introdus prin Noul Cod al Muncii este nivelul salarial pe care il poate atinge salariatul temporar.
Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care il primeste salariatul utilizatorului, care presteaza aceeasi munca sau una similara cu cea a salariatului temporar.
Daca utilizatorul nu are angajat un astfel de salariat, salariul primit de salariatul temporar va fi stabilit luandu-se in considerare salariul unei persoane angajate cu contract individual de munca si care presteaza aceeasi munca sau una similara, astfel cum este stabilit prin contractul colectiv de munca aplicabil la nivelul utilizatorului. (Legea nr. 12/2015)
Pe parcursul misiunii utilizatorul raspunde pentru asigurarea conditiilor de munca pentru salariatul temporar, in conformitate cu legislatia in vigoare.
In sarcina utilizatorului cade si actiunea de notificare de indata a agentului de munca temporara cu privire la orice accident de munca sau imbolnavire profesionala de care a luat cunostinta si a carei victima a fost un salariat temporar pus la dispozitie de agentul de munca temporara.
Art. 101. – Cu exceptia dispozitiilor speciale contrare, prevazute in prezentul capitol, dispozitiile legale, prevederile regulamentelor interne, precum si cele ale contractelor colective de munca aplicabile salariatilor angajati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata la utilizator se aplica in egala masura si salariatilor temporari pe durata misiunii la acesta.
>>Ce contracte se semneaza intre cele 3 parti: agentul de munca temporara, angajatul temporar si utilizator?
Am inteles faptul ca intre agentul de munca temporara si utilizator se incheie un contract de punere la dispozitie. Stim si faptul ca intre utilizator si salariatul temporar nu se incheie un contract de munca.
Dar evident ca intre agentul de munca temporara si angajatul temporar se incheie un contract de munca temporara. Acesta este un CIM ce se incheie in forma scrisa in cadrul caruia, pe langa elementele prevazute la art. 17 si art. 18 alin. (1) din Codul Muncii, sunt prevazute si conditiile in care urmeaza sa se desfasoare misiunea, durata misiunii, identitatea si sediul utilizatorului, precum si cuantumul si modalitatile remuneratiei salariatului temporar.
Contractul de munca temporara se incheie pe durata misiunii de munca temporara.
>>Agentul de munca temporara poate incheia cu salariatul temporar CIM pe durata nedeterminata?
Da! In acest caz, in perioada dintre doua misiuni, salariatul se afla la dispozitia agentului de munca temporara.
Pentru fiecare noua misiune intre parti se incheie un contract de munca temporara, in care vor fi precizate toate elementele prevazute la art. 94 alin. (2).
Art. 94. – (1) Contractul de munca temporara este un contract individual de munca ce se incheie in scris intre agentul de munca temporara si salariatul temporar, pe durata unei misiuni.
(2) In contractul de munca temporara se precizeaza, in afara elementelor prevazute la art. 17 si art. 18 alin. (1), conditiile in care urmeaza sa se desfasoare misiunea, durata misiunii, identitatea si sediul utilizatorului, precum si cuantumul si modalitatile remuneratiei salariatului temporar.
Contractul de munca temporara inceteaza la terminarea misiunii pentru care a fost incheiat sau daca utilizatorul renunta la serviciile sale inainte de incheierea misiunii, in conditiile contractului de punere la dispozitie.
>>Ce trebuie sa stim despre salariul angajatului temporar?
Salariul este asigurat de agentul de munca temporara! Angajatul temporar isi negociaza salariul cu agentul de munca temporara. Evident, salariul angajatului temporar nu poate fi mai mic decat salariul minim brut pe tara garantat in plata.
Agentul de munca temporara este cel care retine si vireaza toate contributiile si impozitele datorate de salariatul temporar catre bugetele statului si plateste pentru acesta toate contributiile datorate in conditiile legii.
Daca salariatul nu isi primeste salariul, in termen de 15 zile calendaristice de la data la care obligatiile privind plata salariului si cele privind contributiile si impozitele au devenit scadente si exigibile, presupunand ca agentul de munca temporara nu le executa, ele vor fi platite de utilizator, in baza solicitarii salariatului temporar.
Dupa cum va spuneam anterior, utilizatorul isi va recupera sumele in cauza de la agentul de munca temporara.
>>Contractul de munca temporara suporta perioada de proba?
Evident, insa perioada de proba nu poate fi mai mare de:
a) doua zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada mai mica sau egala cu o luna;
b) 5 zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 3 luni;
c) 15 zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni;
d) 20 de zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada mai mare de 6 luni;
e) 30 de zile lucratoare, in cazul salariatilor incadrati in functii de conducere, pentru o durata a contractului de munca temporara mai mare de 6 luni.
Asa cum era si normal, agentii de munca temporara nu percep nicio taxa salariatilor temporari in schimbul demersurilor in vederea recrutarii acestora de catre utilizator sau pentru incheierea unui contract de munca temporara. Agentii de munca temporara beneficiaza de comision pentru fiecare angajat temporar pe care il pun la dispozitia utilizatorilor cu care detin contracte.
Va tinem la curent cu noutati pe aceasta tema!
Mult succes in managementul resurselor umane si cariere stralucite!
Maria Nicutar