legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Leasingul de personal. Legislatie, avantaje si reglementari cheie

Isabela Alexe
Isabela Alexe
18 Februarie 2025
18 Februarie 2025
Isabela Alexe
Isabela Alexe
leasing de personal
Leasingul de personal. Legislatie, avantaje si reglementari cheie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Leasing-ul de personal sau inchirierea de forta de munca este o solutie flexibila si eficienta pentru companiile care au nevoie de angajati pe o perioada determinata. Aceasta procedura este utilizata frecvent in diverse industrii, deoarece ofera avantaje atat angajatorilor, care isi pot adapta rapid forta de munca la nevoile businessului, cat si angajatilor, care pot avea acces la oportunitati variate de munca.

Vom discuta in acest articol ce presupune leasingul de personal, care sunt beneficiile sale, dar si ce reglementari cheie trebuie avute in vedere atunci cand se apeleaza la aceasta solutie de incadrare in munca a personalului.

Ce este si ce legislatie reglementeaza leasingul de personal

Leasingul de personal este o forma de colaborare prin care o agentie specializata (furnizorul de leasing) care angajeaza personal calificat il pune la dispozitia unei companii (beneficiarul) pentru realizarea unor activitati specifice, pe o perioada determinata.

Pe langa selectia si angajarea personalului, agentia se ocupa si de administrarea contractelor, a salariilor, concediilor si obligatiilor fiscale. Beneficiarul coordoneaza activitatea zilnica a angajatului temporar inchiriat in concordanta cu regulamentele si standardele companiei. Cu alte cuvinte, angajatii raman in evidentele furnizorului de leasing, in timp ce activitatea efectiva se desfasoara sub coordonarea beneficiarului. 

In ceea ce priveste cadrul legal pentru leasingul de personal, Codul Muncii este cel care reglementeaza acest tip de incadrare in munca.

Leasingul de personal se regaseste in Codul Muncii sub sintagma "munca prin agent de munca temporara", iar acest tip relatie de munca este fundamentata prin DOUA CONTRACTE:

1. Intre agentia specializata si angajatul temporar (contract de munca temporara). Conform art. 88 alin. (3) din Codul Muncii, agentul de munca temporara este persoana juridica, autorizata de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care incheie contracte de munca temporara cu salariati temporari, pentru a-i pune la dispozitia utilizatorului, pentru a lucra pe perioada stabilita de contractul de punere la dispozitie sub supravegherea si conducerea acestuia. Conditiile de functionare a agentului de munca temporara, precum si procedura de autorizare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

2. Intre agentie si compania unde va lucra angajatul temporar (contract de punere la dispozitie). Potrivit art. 91 din Codul Muncii, agentul de munca temporara pune la dispozitia utilizatorului un salariat angajat prin contract de munca temporara, in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa.

Ghidul HR-istului - Lucrarea contine cele mai noi tehnici de management HR, aplicate cu succes in marile corporatii din Romania!

Avantajele si dezavantajele leasingului de personal pentru angajatori

Leasingul de personal ofera companiilor o serie de avantaje strategice si operationale care pot optimiza eficienta activitatii. Iata care sunt acestea:

1. Flexibilitate. Aceata forma de angajare permite acoperirea rapida si flexibila a necesarului de personal calificat pentru perioade determinate, fara a fi nevoie de procese indelungate de recrutare si formare. Companiile pot apela la leasingul de personale pentru proiecte temporare, pentru acoperirea unor fluctuatii de activitate sau pentru a testa potentiali angajati permanenti. 

2. Cresterea vanzarilor intr-o anumita perioada sau zona. Asigurand rapid forta de munca necesara pentru a face fata cererii crescute, angajatorii isi pot creste vanzarile sau se pot extinde in diverse alte zone ale tarii, pastrand la minim costurile cu personalul. 

3. Eficienta costurilor. Un beneficiu semnificativ este eficienta costurilor, deoarece companiile companiile isi reduc costurile asociate cu angajarile. In plus, ele platesc doar pentru munca efectiv prestata, excluzand cheltuielile asociate concediilor si zilelor libere. 

4. Simplificarea proceselor administrative. Din perspectiva managementului resurselor umane, leasingul de personal simplifica procesele administrative deoarece agentia specializata este cea care se ocupa de selectie si angajare, contracte, concedii.  

In ceea ce priveste dezavantajele leasingului de personal, principala provocare este lipsa stabilitatii pentru angajati. Fiind adesea angajati pe perioade determinate, acestia pot resimti nesiguranta in ceea ce priveste viitorul lor profesional, ceea ce le poate afecta moralul, productivitatea si loialitatea fata de companie. De asemenea, angajatorul beneficiar nu are un control total asupra procesului de selectie, salarizare si gestionare a contractelor de munca, deoarece acestea sunt administrate de agentia de munca temporara. Acest lucru poate limita influenta companiei asupra resursei umane si poate genera dificultati in alinierea angajatilor temporari la obiectivele si cultura organizationala.

Un alt aspect problematic este fluctuatia ridicata a fortei de munca. Angajatii in leasing pot fi mai predispusi sa accepte alte oferte mai atractive, ceea ce duce la o rotatie mare de personal si poate ingreuna mentinerea continuitatii activitatii. In plus, acestia pot intampina dificultati in integrarea in echipa permanenta, fiind perceputi ca o solutie temporara si avand acces limitat la beneficii sau oportunitati de avansare.

Reglementari cheie despre leasingul de personal

Iata principalele reglementari prevazute in Codul Muncii cu privire la munca prin agent de munca temporara:

1. O companie poate apela la agenti de munca temporara pentru executarea unei sarcini precise si cu caracter temporar. In schimb, companiile nu pot beneficia de serviciile salariatului temporar, daca urmareste sa inlocuiasca astfel un salariat al sau al carui contract de munca este suspendat ca urmare a participarii la greva. 

2. Clauzele contractului de punere la dispozitie. Contractul incheiat intre agentul de munca temporara si utilizator trebuie sa cuprinda durata misiunii, caracteristicile specifice postului, in special calificarea necesara, locul executarii misiunii si programul de lucru, conditiile concrete de munca, echipamentele individuale de protectie si de munca pe care salariatul temporar trebuie sa le utilizeze, orice alte servicii si facilitati in favoarea salariatului temporar, valoarea comisionului de care beneficiaza agentul de munca temporara, precum si remuneratia la care are dreptul salariatul, conditiile in care utilizatorul poate refuza un salariat temporar pus la dispozitie de un agent de munca temporara.

3. Salariatii temporari au aceleasi drepturi ca salariatii permanenti ai utilizatorului. Conform art. 11 alin. (3) din Hotararea nr. 1256/2011 privind conditiile de functionare, precum si procedura de autorizare a agentului de munca temporara: „Conditiile de baza de munca si de angajare referitoare la durata timpului de lucru, munca suplimentara, repausul zilnic si saptamanal, munca de noapte, concediile si sarbatorile legale si salarizarea aplicabile salariatilor temporari sunt, pe durata misiunii de munca temporara la un utilizator, cel putin acelea care s-ar aplica salariatilor in cazul in care acestia ar fi fost recrutati direct de catre utilizatorul respectiv pentru a ocupa acelasi loc de munca. Toate conditiile de baza de munca si de angajare stabilite prin legislatie, regulamentul intern, contractul colectiv de munca aplicabil, precum si prin orice alte reglementari specifice aplicabile utilizatorului sunt aplicabile in mod direct si salariatilor temporari pe durata misiunii de munca temporara.” 

4. Stabilirea salariului angajatului temporar. Art. 92 alin (3) si (4) din Codul Muncii prevede faptul ca salariul primit de angajatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care il primeste salariatul utilizatorului, care presteaza aceeasi munca sau una similara cu cea a salariatului temporar. In cazul in care utilizatorul nu are angajat pe pozitia respectiva, salariul primit de angajatul temporar va fi stabilit luandu-se in considerare salariul unei persoane angajate cu contract individual de munca si care presteaza aceeasi munca sau una similara, astfel cum este stabilit prin contractul colectiv de munca la nivelul utilizatorului. Salariul este platit de agentul de munca temporara pentru fiecare misiune. 

5. Obligatii fiscale. Retinerea si virarea la bugetul de stat a contributiilor si impozitelor datorate de salariatul temporar  se realizeaza de catre agentul de munca temporara. Daca acesta nu-si indeplineste obligatia in termen de 15 zile calendaristice de la data la care obligatiile fiscale au devenit scadente si exigibile, ele vor fi platite de utilizator, in baza solicitarii salariatului temporar. 

6. Perioada de proba. Prin contractul de munca temporara se poate stabili o perioada de proba pentru realizarea misiunii. Aceasta nu poate fi mai mare de: 

  • 2 zile lucratoare - pentru contractelete incheiate pe o perioada mai mica sau egala cu o luna; 
  • 5 zile lucratoare – pentru contractele intre o luna si 3 luni; 
  • 15 zile lucratoare – pentru contractele intre 3 si 6 luni; 
  • 20 de zile lucratoare – pentru contractele mai lungi de 6 luni; 
  • 30 de zile lucratoare -pentru functii de conducere, pentru  contracte mai lungi de 6 luni. 

7. La incetarea misiunii salariatul temporar poate incheia cu utilizatorul un contract individual de munca. In situatia in care utilizatorul angajeaza, dupa o misiune, un salariat temporar, durata misiunii efectuate se ia in calcul la stabilirea drepturilor salariale, precum si a celorlalte drepturi prevazute de legislatia muncii. 

Model contract leasing personal

Gasiti AICI un model de contract de leasing personal >>>>  

Documente suport pentru contractele de leasing de personal

Factura emisa de furnizorul acestui tip de servicii, respectiv agentul de munca temporara, trebuie sa fie insotita de documente justificative, conform clauzelor prevazute in contract.

Daca termenii contractuali specifica doar costurile salariale ale angajatilor temporari si comisionul furnizorului, iar aceste sume sunt evidentiate distinct pe factura, nu este necesara anexarea contractelor de munca sau a declaratiilor fiscale aferente. In plus, astfel de informatii au caracter confidential.

Daca termenii contractului fac referire si la alte cheltuieli, cum ar fi diurna, cazare, cheltuieli de transport,  prin contractul de punere la dispozitie de personal este prevazut cine este responsabil cu plata acestora catre salariatul temporar si ce documente suport sunt necesare.

Exista si posibilitatea ca toate cheltuielile de aceasta natura sa fie cuprinse in factura de servicii emisa catre utilizator si toate documentele justificative sa fie prezentate ca anexa la factura. Pentru acest caz, de refacturare a costurilor, atat la agentul de munca temporara cat si la utilizator, societatea beneficiara a leasing-ului de personal, toate cheltuielile privind diurna, cazarea, transportul salariatilor vor fi deductibile. 

NOUTATI din Legislatie muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei!


Noile prevederi au in vedere reincadrarea fiscala
a diurnei si declararea acestea in D 112!

Aflati care este noul regim al diurnei din lucrarea
Diurna legala in Romania si in strainatate!

BONUS: 37 de studii de caz privind acordarea diurnei in situatii controversate, insotite de solutiile specialistilor

Vedeti AICI modificarile explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]